پیروزی بحث برانگیز ایران مقابل قرقیزستان؛ نامجومطلق: برکناری نکونام منطقی نیست

بازیکن و مربی سابق آبی‌پوشان پایتخت با اشاره به حواشی به‌وجود آمده درباره آخرین وضعیت تیم ملی و تیم استقلال صحبت کرد.

پیروزی بحث برانگیز ایران مقابل قرقیزستان؛ نامجومطلق: برکناری نکونام منطقی نیست

به گزارش منیبان، تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار از دور سوم مقدماتی جام جهانی 2026 در منطقه آسیا موفق شد برابر قرقیزستان آن هم در یک بازی خانگی، با تک گل مهدی طارمی پیروز شود اما نتیجه به دست آمده با انتقادات زیادی همراه بود. با این حال برخی از هواداران و کارشناسان یکی از دلایل پیروزی خفیف تیم ملی ایران را کیفیت چمن فولادشهر عنوان کردند و این موضوع در شرایطی بسیار بحث برانگیز قرار می‌گیرد. از ابتدای تابستان 1403 این مسئله تبدیل به یک معضل بزرگ برای فوتبال ایران شد و حتی با گذشت سه هفته از آغاز لیگ بیست‌وچهارم، پرسپولیس و استقلال به عنوان دو تیم پرهوادار پایتخت ایران هنوز یک بازی هم در تهران برگزار نکرده‌اند و همچنین سپاهان اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان و چادرملو اردکان از آغاز خانه به دوش بوده‌اند؛ این در حالی است که تنها کمتر از 2 هفته دیگر استقلال به مصاف الغرافه قطر خواهد رفت و آبی پوشان جدای مسئله چمن، به تازگی با مسئله تغییر سرمربی نیز روبرو شده‌اند. به همین منظور با مجید نامجو مطلق پیشکسوت فوتبال ایران و همچنین مربی سابق استقلال، در «فوتبال 360» درباره این دو مسئله صحبت کردیم.

*وضعیت فنی تیم ملی ایران را در جریان پیروزی یک بر صفر مقابل قرقیزستان چطور دیدید؟

خدمت‌تان بگویم که تیم ملی خوب بازی نکرد و باید این موضوع را بپذیریم ولی در طرف مقابل باید این حقیقت را قبول کنیم که این نخستین بازی تیم ملی محسوب می‌شد و بازیکنان بعد از مدت‌ها کنار هم قرار گرفتند. قطعا نیاز به جلسات تمرینی بیشتری است تا هماهنگی به وجود بیاید و مشکلات برطرف شود اما بیش از هر چیز باید به کیفیت زمین چمن اشاره کنم که شرایط خوبی نداشت. به نظر من با توجه به اینکه در رنکینگ آسیا سال های سال تیم اول بودیم و حالا هم دوم هستیم، وقتی مسابقات دیگر گروه‌ها و تیم‌ها را می‌بینیم که از ما عقب هستند، کیفیت زمین‌شان را که نگاه می‌کنیم و با کیفیت زمین های خودمان مقایسه می‌کنیم، واقعا جای تعجب دارد. این مسئله مربوط به عدم تجهیز زیرساخت‌های ماست و وضعیت سخت افزاری ما در حد فاجعه است. قبل از هر انتقادی که به تیم ملی می‌شود و من موافق نیستم، باید بگویم تیم ملی تیم همه کشور است و باید همه‌جوره حمایت کنیم. اگر چه باید مشکلات را بگوییم و انتقاد کنیم اما باید بالاخره حمایت کرد. مهمتر از همه این انتقادات کیفیت زمین‌هاست!

*در واقع به نظر شما کیفیت چمن روی سبک بازی تیم ملی اثر گذاشته بود؟

خیلی زیاد. بازیکنان ما بازیکنان باکیفیت هستند و چون روی چمن های خوب بازی می‌کنند، قطعا روی زمین بهتر به مراتب کیفیت بهتری ارائه می‌دهند. این زمین‌ها برای تیم‌هایی که می‌خواهند دفاع کنند تا از تیم ملی مساوی بگیرند، خیلی مطلوب است و سرعت بازی تیم ما را می‌گیرد. همین چمن باعث می‌شود نقشه‌های تهاجمی را نتوانیم اجرا کنیم و همچنین در برنامه های تاکتیکی به مشکل بخوریم. این کیفیت زمین تاثیر منفی زیادی روی تیم های برتر می‌گذارد و در واقع تیم هایی که دنبال دفاع کردن و بستن فضاها هستند، با توجه به کندی جریان توپ به نفع آن‌هاست. من به شما قول می‌دهم که کیفیت تیم ملی ما در بازی با امارات روی زمین آن‌ها به مراتب بهتر از شرایط تیم در بازی با قرقیزستان خواهد بود.

*در همین دور نخست، امارات هم موفق شد قطر قهرمان دو دوره اخیر جام ملت های آسیا را در دوحه شکست دهد؛ وضعیت آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در شروع این تورنمنت مقدماتی جام جهانی اگر نگاه کنید کره‌جنوبی هم برابر فلسطین مساوی کرد و به نظر من یک بازی معیار سنجش نیست که بخواهیم روی آن زوم کنیم. خدا را شکر توانستیم ما ببریم و سه امتیاز را بگیریم اما حواس‌تان هم باشد که من مخالف این مسئله نیستم که تیم ملی ضعیف نبوده ولی باید زمان داد چون بعد از مدت‌ها دورهم جمع شدند و بازی کردند. شاکله تیم مقداری دچار تغییر شده بود و نیازمند زمان است چون باید از تیم ملی حمایت کنیم و علی‌رغم اینکه خوب نبودیم باید حمایت کرد چون سربلندی این تیم موجب سربلندی مردم ایران است.

باید فرصت و زمان داد. شرایط روز به‌روز بهتر می‌شود و از کیفیت این چمن هرگز غافل نشویم. البته مشکلات فنی زیادی هم وجود داشت که باید برطرف شود. در نهایت باید فرصت دهیم تا به امید خدا در بازی بعدی، شرایط فنی بهتری نسبت به بازی قرقیزستان خواهیم داشت چون زمین بهتری دارند. نباید از این مسائل به سادگی گذشت که چگونه تیم های کشور ما به خاطر زمین دچار مشکل هستند و تیم های پایتخت دنبال ورزشگاه در شهرهای دیگر هستند و این یک فاجعه است.

این کیفیت و این شرایط که برای فوتبال ایران به وجود آمده در شأن ما نیست. بازیکنان بزرگی قرار است به ایران بیایند و کیفیت چمن واقعا فاجعه است. بازیکنان چند میلیاردی داریم و ادعای فوتبال حرفه‌ای داریم اما از اولین ابزار فوتبال حرفه‌ای به دور هستیم و تبدیل به معضلی شده که روز به روز بدتر هم می‌شود.

*استقلال بازی آسیایی خودش را در پیش دارد و حالا غیر از زمین، یک مشکل دیگر هم دارد و به نظر روی نیمکتش تغییراتی در راه است.

به نظر من باید یک ایراد خیلی بزرگ از مدیریت باشگاه استقلال بگیریم. علی‌رغم اینکه از نظر رفتاری جواد نکونام اشتباهات زیادی در سال گذشته داشت و نباید از این مسئله گذشت اما در شرایط کنونی این تصمیم هرگز منطقی نیست چون زمانی برای بازی‌های بعدی نداریم. هر کسی چه خارجی یا چه ایرانی سرمربی استقلال شود برای انتقال ایده‌ها و نقشه های تاکتیکی نیازمند زمان خواهد بود و اگر مدیریت باشگاه همچین تصمیمی مدنظرش بود، باید ابتدای فصل انجام می‌داد.

3 هفته از شروع لیگ گذشته و این زمان مناسبی برای تغییر نیست. اگر بر این اعتقاد داشتند که نمی‌توانند با جواد کار کنند و برای ادامه همکاری موانع وجود دارد، باید در شروع فصل تصمیم می‌گرفتند، نه بعد از گذشت 3 هفته؛ زمانی‌که یک مربی برای هماهنگی نیاز دارد زمان‌بر است و به قول معروف کار درستی نبوده و این نظر مدیریت است.

*در بازی با استقلال خوزستان شعار هایی برای بازگشت فرهاد مجیدی شنیده شد که محمد نوازی مربی تیم استقلال به آن واکنش عجیبی نشان داد؛ حالا با توجه به نزدیکی شما از فرهاد مجیدی همچین چیزی درست است؟ 

با توجه به شناختی که من از فرهاد دارم و با توجه به اینکه او زمانی در استقلال شاگرد ما بود و همچنین زمانی با هم همکار بودیم، روحیات او را می‌شناسیم و بعید می‌دانم. فرهاد نیازی به این مسائل ندارد. یک ورزشگاه 40-30 هزار تماشاگر دارد و هر کسی از آن‌ها یک نظر و یک ایده جداگانه دارد. فرهاد مجیدی شخصیت محبوبی برای هواداران استقلال است و ممکن است این اتفاق بیفتد. نباید این مسئله را به شخص خاصی ارتباط دهیم. به نظر من به جای این حواشی بهتر است که تیم حریف را آنالیز کنیم یا نقاط ضعف تیم خودمان را بررسی کنیم که خیلی موفق‌تر خواهند شد.

منبع: به گزارش فوتبال 360


ت ت
کدخبر: 234710 تاریخ انتشار
منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها