همه‌چیز درباره حریف تیم ملی ایران؛ لژیونر جوانی که دروازه رقبا را باز می کند

قطر در شرایطی مهیای مصاف با ایران در انتخابی جام جهانی 2026 می‌شود که تا به این‌جا کلین‌شیتی نداشته اما به یُمن یک لژیونر جوان توانسته 6 بار دروازه رقبایش را باز کند.

همه‌چیز درباره حریف تیم ملی ایران؛ لژیونر جوانی که دروازه رقبا را باز می کند
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان؛ تیم ملی فوتبال ایران امروز چهارمین دیدار خود در دور سوم انتخابی جام جهانی 2026 را برابر قطر به انجام خواهد رساند. دوئلی که با تصمیم (AFC) در کشور ثالث و در ورزشگاه راشدِ دبی برگزار می‌شود. شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از تساوی با ازبکستان 7 امتیازی شدند و در سوی مقابل تیم تحت هدایت تن‌تن مارکس ضمن تجربه اولین پیروزی‌اش در این مرحله برابر قرقیزستان، به امتیاز 4 رسید. در این گزارش با وضعیت قهرمان 2 دوره اخیر جام ملت‌های آسیا بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

آمار قطر در سال 2024: 66 درصد پیروزی و ثبت 2 شکست

قطر در سال جاری 15 مسابقه رسمی و دوستانه داشته که نتیجه آن 10 برد، 3 تساوی و 2 شکست بوده است. آن‌ها در این سال موفق شدند از عنوان قهرمانی خود در جام ملت‌های آسیا دفاع کنند و جام را در خانه نگه دارند. عنابی‌پوشان طی 66 درصد از بازی‌های‌شان در سال 2024 به برتری رسیده‌اند، تنها در یک‌سوم از دیدارهای خود توانستند کلین‌شیت کنند و البته فقط موفق به باز کردن دروازه تیم افغانستان نشدند و در 14 بازی دیگر حداقل یک گل به‌ثمر رساندند. باید به این نکته نیز اشاره داشت که قطر در اولین بازی سال به اردن (دوستانه) و سپس به امارات (انتخابی جام جهانی 2026) باخت. ضمنا لازم به ذکر است که شاگردان تن‌تن مارکس در همین سال با نتیجه 3 بر 2 در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا بر ایران چیره شدند و به فینال صعود کردند.

عملکرد پرنوسان در دور سوم انتخابی

قطر پیش از تقابل با ایران، روند پرنوسانی را طی دور سوم انتخابی پشت سر گذاشتند. آن‌ها ابتدا در خانه با نتیجه 3 بر یک مغلوب امارات شدند. سپس در زمین بی‌طرف و در کشور لائوس مقابل کره شمالی تن به تساوی 2-2 دادند و نهایتا مسابقه سوم را چند روز قبل با حساب 3 بر یک از قرقیزستان بردند. 6 گل زده و 6 گل خورده در کارنامه میزبان جام جهانی 2022 طی این مرحله به‌ثبت رسیده و نکته کنایه‌آمیز مربوط به تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی است که 3 دیدار قبلی تیمش مجموعا 2 گل به همراه داشته است. یک تیم در حسرت کلین‌شیت به سر می‌برد و دیگری هنوز گلی دریافت نکرده است. یک تیم خط حمله آتشینی داشته و دیگری میانگین گلزنی‌اش در این مرحله کم‌تر از یک است.  قطر حالا باید مهیای جدال با سخت‌ترین رقیب خود، بازهم در کشور ثالث شود. آن‌ها هنوز در خانه رقبای‌شان در دور سوم به میدان نرفته‌اند که یک امتیاز برای تن‌تن و تیمش به حساب می‌آید. 

هشت تیم قطری در تیم ملی نماینده دارند

27 بازیکن به اردوی اخیر تیم ملی قطر دعوت شدند که 26 نفر از لیگ ستارگان قطر هستند. نکته جالب‌توجه پراکندگی نفرات فراخوانده‌شده است. 8 تیم از 12 تیم حاضر در لیگ قطر، حداقل یک سهمیه در تیم ملی دارند. السد قطر با 8 و الدحیل با 7 بازیکن رتبه‌های اول و دوم را از این حیث به خود اختصاص داده‌اند و رتبه‌های بعدی نصیب این تیم‌ها شده است: الوکره (3)، العربی (3)، الاهلی (2)، الریان، الغرافه و الشحانیه. 

قطر با یک لژیونر گلزن و یک 2تابعیتی مشهور می‌آید

در لیست قطر نام یک لژیونر هم به چشم می‌خورد. ابراهیم الحسن، بازیکن 18 ساله‌ای است که در مالکیت الریان است اما امسال به صورت قرضی لباس تیم سطح چهارمی کالائورا در فوتبال اسپانیا را تن کرده است. او آمار درخشانی در تیم ملی کشورش داشته و طی 5 بازی، 2 گل به‌ثمر رسانده است. هر 2 گل این بازیکن در دور سوم انتخابی و برابر امارات و قرقیزستان بود. این بازیکن سودانی‌الاصل یکی از 5 بازیکن 23 سال و زیر 23 سال اردوی عنابی‌پوشان به حساب می‌آید. البته که همچنان قطر را باید یک تیم مسن قلمداد کرد. علی‌رغم خداحافظی بازیکنی چون حسن الهیدوس و غیبت مهره مهمی به نام پدرو میگل، 10 بازیکن 30 سال و بالای 30 سال در لیست قطر حضور دارند.

همچنین در بین بازیکنان دعوت‌شده باید به ادمیلسون جونیور اشاره کنیم. وینگر بلژیکی و 30 ساله‌ای که سرانجام تابعیت قطر را گرفت و در کنار معز علی و اکرم عفیف، مثلث خط حمله قطر را شکل خواهد داد. این بازیکن در جدال با نمایندگان ایران، تکنیک و نبوغ بالایش را به رخ کشیده است اما به تازگی از بند مصدومیتی سنگین رها شده و باید دید در آمادگی 100درصد به سر می‌برد یا خیر.

ایران، برنده بلامنازع دوئل‌های مهرماهی و کشورثالثی!

ایران و قطر باید برای سومین‌بار در کشور ثالث به مصاف یکدیگر بروند و هر 2 بازی قبلی با برتری ملی‌پوشان خاتمه پیدا کرده است. تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش در جام ملت‌های 2015 استرالیا با تنها گل سردار آزمون از سد قطر گذشت. حدود 8 سال بعد ایران باید در چارچوب تورنمنت چهارجانبه اردن به مصاف قطری می‌رفت که سرمربی‌اش مستر (CQ) بود. مسابقه مذکور با پیروزی پرگل 4 بر صفر شاگردان امیر قلعه‌نویی همراه بود. به جز مسابقه 4 بر صفر اشاره شده، 3 مرتبه دیگر نیز ایران و قطر در مهرماه مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند که همواره، قهرمان 3 دوره جام ملت‌های آسیا به عنوان تیم برنده از زمین خارج شده است.

قطر، فقط یک بار در مقدماتی جام جهانی از سد ایران گذشته است!

قطر برای پنجمین مرتبه در مقدماتی یک جام جهانی با ایران هم‌مسیر شده است؛ عنابی‌ها هیچ‌وقت نتوانستند به موفقیت نهایی دست یابند و راهی جام جهانی شوند اما ملی‌پوشان در هر 4 جام جهانی 1998، 2006، 2014 و 2018 حاضر بودند. کفه ترازو در 10 تقابل قبلی 2 تیم، طی انتخابی جام جهانی کاملاً به سمت ایران سنگینی می‌کند. قطر فقط یک‌بار در دور برگشت مقدماتی جام جهانی فرانسه موفق شد با دبل سالم العنزی از سد ایران بگذرد. در 9 دوئل دیگر 6 پیروزی برای ایران و 3 تساوی به ثبت رسیده است. آخرین بازی هم در این چارچوب مربوط به مقدماتی جام جهانی 2018 می‌شود که ایران با تک‌گل مهدی طارمی از سد میزبانش گذشت. با این اوصاف اولین و پیروزی قطر در مسیر جام جهانی مقابل ایران، مربوط به 27 سال قبل می‌شود.

6 بازیکن با سابقه گلزنی به تیم مقابل در میدان حاضر هستند

در بین بازیکنان کنونی ایران و قطر، 6 نفر سابقه گلزنی برابر تیم مقابل را دارند. سردار آزمون، ستاره خط حمله ایران چهار گل به قطر زده و هم‌اکنون در کنار علی دایی، بهترین گلزن تقابل‌های 2 کشور در طول تاریخ بوده است. علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی نیز به ترتیب سه و 2 گل به ثمر رسانده‌اند. در سوی مقابل به نام اکرم عفیف، جاسم جابر و معز علی برخورد می‌کنیم. سه بازیکنی که در آخرین تقابل 2 تیم دروازه علیرضا بیرانوند را گشودند و مقدمات صعود میزبان به فینال جام ملت‌های 2023 را فراهم کردند.

حال باید دید بیست‌وششمین مصاف ایران و قطر به چه نحوی پیش خواهد رفت. ایران پس از 10 بازی، مقابل قطر در آخرین رویارویی شکست خورد اما حالا اوضاع کمی متفاوت شده است. عنابی‌ها در بهترین فرم خود نیستند و بهترین فرصت نصیب امیر قلعه‌نویی و شاگردانش شده تا ضمن گرفتن انتقام، یک گام به صعود نزدیک‌تر شوند و قطر را وارد یک بحران جدی کنند.

منبع: فوتبال 360


ت ت
کدخبر: 241820 تاریخ انتشار
منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها