نکات ناگفته دربی؛ پرسپولیس حق دارد این همه غمگین باشد

دربی 98 یکی از جنجالی ترین و البته جذاب ترین بازی های لیگ بیست و یکم است.

نکات ناگفته دربی؛ پرسپولیس حق دارد این همه غمگین باشد

به گزارش منیبان؛ ده نکته از دربی 98 را با هم مرور می کنیم.

یک: اشتباه نکنید پرسپولیس دربی را مساوی نکرد، بلکه باخت. شرایط جدول جوری است که قطعا تیمی که از نظر جدولی بازنده این دربی بوده پرسپولیس است. آنها میزبان بودند و حتی در آخر فصل در صورت برابر بودن امتیازات این استقلال است که بالاتر قرار می گیرد. پس پرسپولیس حق دارد تیم غمگین این مسابقه باشد.

دو: کادر فنی پرسپولیس برخلاف استقلال باتجربه هایی مثل سیدجلال حسینی، کمال کامیابی نیا و امید عالیشاه را روی نیمکت قرار داد تا جا برای فرجی و اسدی باز شود. این استراتژی خیلی جواب نداد و هر دو بازیکن از چهره های ضعیف دربی بودند. حتی با اینکه فرجی گل هم زد، اما همچنان از او انتقاد می شود.

سه: کاری که پرسپولیس در دقایق میانی نیمه اول تا پایان همان نیمه انجام می داد استفاده از فضای پشت سر وریا بود ، ناآمادگی دانشگر هم مزید بر علت شد تا زوج پهلوان ترابی آن قسمت را کاملا تصاحب کنند. اصلا مشخص نبود چرا دانشگر در دربی فیکس بود، چون حتی نمی توانست پرتاب اوت هم انجام دهد و پرسپولیسی ها از این نظر خیالشان راحت بود. حتی حضور روزبه چشمی در پست هافبک دفاعی، باعث شده بود که استقلال میانه میدان را از دست بدهد. در واقع حضور دانشگر و چشمی، در ترکیب فیکس استقلال، خبر خوبی برای پرسپولیسی ها بود.

چهار: همچنان بزرگترین باگ پرسپولیس درون دروازه است، نه گوهری و نه لک هرگز در قواره یک دروازه بان سطح بالا عمل نکرده اند و با هر توپی تن و بدن پرسپولیسیها می لرزد. البته گوهری نسبت به تجربه اش خوب عمل کرد. او ضربه ایستگاهی وریا غفوری را خوب دفع کرد و البته روی صحنه دقیقه 6 با یامگا خودش را فریز کرد تا یامگا روی خراب شود و داور اعلام پنالتی نکند. در هر حال شاید اگر کس دیگری بود، لک را فیکس می کرد اما یحیی آنقدر از لک ناراحت است که او را روی نیمکت نشاند.

پنج: گل پرسپولیس دقیقا از نقطه ضعف استقلال زده شد، آنها روی ضربات ایستگاهی کار کرده بودند ، ضربه سر نعمتی یک بار دیگر این ضعف را به استقلالیها ثابت کرد. روزبه چشمی اصلا یارگیری نکرده بود و یامگا و ارسلان هم اصلا در کار پوشش و یارگیری دقت نکردند تا پرسپولیس به گل برسد. 

شش: بازیهای خوب رامین رضاییان در پرسپولیس همچنان ادامه دارد، او یک بار دیگر با یک نمایش خوب نشان داد بی جهت از تیم ملی دور مانده است. رامین روی ارسالها واقعا خطرناک است. دیروز هم پاس گل داد و هم اینکه در درگیری ها کم نمی آورد. البته همچنان از او انتظارات ویژه ای وجود دارد. 

هفت: افت کیفی وحید امیری در این هفته ها کاملا مشهود است. مشخصا حرف و حدیثهای اخیر او را از نظر روانی بهم ریخته است. دیروز وحید آن وحید همیشگی نبود. به صحنه شادی گل پرسپولیسی ها که نگاه می کنید، امیری حسابی بغض دارد و اشک شوقش در آستانه جاری شدنش است. دیروز بازی سرلک و آقایی و پهلوان و ترابی بیشتر از کاپیتان وحید امیری به چشم آمد.

هشت: سیدجلال حسینی با ۴۰ سال و ۴۲ روز رکورد مسن ترین بازیکن تاریخ دربی را که در اختیار عنایتی بود شکست. او ظاهرا پیگیر این شده که چرا فرایند تعویض طول کشیده است و البته پیکان انتقادهایش به مدیران تیم است. ماجرای برگه تعویض و تایید شدن و تابلوی تعویض، نشان می دهد که انگار مدیران اجرایی تیم مقصر بوده اند.

نه: ایراد بزرگی که به کادر فنی پرسپولیس وارد است دیر تعویض کردن است، آنها بعد از گل خیلی عقب نشستند و همین عامل فضا و توپ را به آبیها داد. کلا رفتار کادر فنی پرسپولیس در تعویضها بیشتر از آنکه کنش گرایانه باشد واکنشی است. البته اگر یحیی از روند تیمش راضی باشد، به سختی تعویض می کند. درهر حال در یک بازی  بزرگ مثل دربی ممکن است خون به مغز آدم نرسد. پس دستیارها و آنالیزورها باید بیایند و به مربی بگویند فلانی، فلان بازیکن می تواند گزینه تعویض باشد.

ده: این سومین بار است که پرسپولیس با یحیی در دقایق پایانی دربی برد را از دست می دهد. یک بار محمد دانشگر، یک بار قایدی و حالا ژستد بردی را که در چنگ پرسپولیس بود از آنها گرفتند. البته در آن بازی که یک بر صفر استقلال با گل آل کثیر برنده شد، سیاوش یزدانی می توانست گل مساوی را بزند که علی شجاعی توپ را از روی خط برگرداند تا پرسپولیس گل مساوی را نخورد. عصبانی شدن یحیی گل محمدی، تا این لحظه به ضرر او شده است. اول همه فکر کردند به آفساید بودن گل اعتراض دارد. بعد مشخص شد که به فرایند تعویض اعتراض کرده اما هواداران پرسپولیس در 24 ساعت گذشته تندترین انتقادها را به گل محمدی کرده اند. شاید اگر او عصبانیتش را کنترل می کرد، پرسپولیس به گل برتری هم می رسید اما کار او باعث شد که استقلالی ها بگویند یحیی گل محمدی به خاطر اینکه استقلال به بازی برنگردد و گل دوم را بزند، جو بازی را بر هم ریخت. حالا سرنوشت یحیی در دستان کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است، ضمن اینکه داور بازی از او شکایت کرده و از بخت بد یحیی هم فیلم صحبتهایش علیه سیدعلی وجود دارد و هم فیلم برخورد و اعتراض و زدن به سینه داور دربی 98! گل محمدی که نیمه نهایی جام ملتهای آسیا 2004 در چین، آن پنالتی معروف را چیپ زد تا ایران از چین شکست بخورد و به فینال نرسد، با جمله معروف عادل فردوسی پور گزارشگر بازی مواجه شد که گفت: "چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی؟" حالا هواداران پرسپولیس از یحیی گل محمدی می پرسند:" چه وقت انفجار عصبی بود آقای گل محمدی؟"


ت ت
کدخبر: 72787 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها