ماموریت غیرممکن برای فرهاد یا باطل شدن طلسمی 9 ساله؟

سرمربی محبوب استقلال این روزها به چیزی غیر از قهرمانی تیمش فکر نمی کند.

ماموریت غیرممکن برای فرهاد یا باطل شدن طلسمی 9 ساله؟

به گزارش منیبان، منصوریان راست می‌گفت. فرهاد قبل از پیوستن به استقلال، جوان نحیف و لاغراندامی بود، اما نگفت هرلحظه در بهمن پا به توپ که می‌شد بوی گل می‌داد. خوش‌تکنیک و باهوش بود و زودتر از حد تصور در 19 سالگی به برگ برنده فصل نقل و انتقالات تبدیل شد. گفته می‌شد مقصد پرسپولیس است، اما ناگهان سر از استقلال درآورد و تا پایان عمر فوتبالش، هرگز حاضر نشد لباسی جز استقلال را تنش کند و تبدیل شد به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه استقلال. او به‌عنوان یک کاپیتان با استقلال جام قهرمانی لیگ را بالای سر برده، اما برای فردی به جاه‌طلبی فرهاد مجیدی کسب این عنوان نمی‌توانست پایان راه باشد. از همین رو او در اولین فرصت پس از یک خداحافظی ناگهانی به سراغ کلاس‌های مربیگری رفت، تا به امروز که با برآورده کردن آرزوی میلیون‌ها استقلالی به 4 برد از 6 بازی پیش رو احتیاج دارد.به‌نوعی فرهاد تنها 6 گام برای فتح عنوان قهرمانی لیگ برتر به‌عنوان سرمربی به باقی‌مانده، عنوانی که طی این 5 سال اخیر به تیم رقیب رسیده است و جالب اینجاست که هر اشتباه و لغزشی می‌تواند گلات  (5 قهرمانی متوالی) را به دبل هتتریک بدل کند (واژه‌هایی که هواداران پرسپولیس طی این سال‌ها رقیب خود را تحت‌فشار گذاشته‌اند.)

 *اهمیت ضریب شش

درواقع از ضریب اهمیت این 6 بازی پایانی برای فرهاد و شاگردانش هرچه بگوییم کم گفتیم. دلایل بی‌شماری وجود دارد برای اینکه بدانیم ادامه این فصل و حفظ همین روند تا چه حد برای مجیدی و یارانش حیاتی و از جهاتی حیثیتی محسوب می‌شود. فصلی که درنهایت ناباوری تابه‌حال شکستی را متحمل نشده‌اند و به بهترین وجه ممکن آن را پیموده‌اند، اما خودشان بهتر از هرکسی می‌دانند که علی‌رغم اختلاف با تیم دوم جدول پرسپولیس، هنوز هیچ‌چیزی تمام نشده است. باوجوداینکه مجیدی همچنان اصرار زیادی دارد که تمرینات و بازی‌های دوستانه‌اش را دور از چشم اصحاب رسانه برگزار کند، اما با توجه به اخباری که طی روزهای اخیر از اردوی تیم منتشر می‌شود، باید گفت که هفت مقدس آبی‌ها دست روی مقوله درستی گذاشته است که همان «حفظ تمرکز تیمی» آن‌هم به بیشترین مقدار ممکن است.

فرهاد که به گفته خودش علی‌رغم همه کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها و به تعبیری با چنگ و دندان تیمش را به این جایگاه رسانده، اصلاً دلش نمی‌خواهد تیمش قربانی اشتباهاتی شود که طی سال‌های گذشته باعث شدند که قافیه را به دشمن قسم‌خورده اشان واگذار کنند. او بخش زیادی از صحبت‌هایش را در ابتدای اولین تمرین، پس از حذف تلخ از جام حذفی، به حفظ تمرکز کلیه عوامل تیم اختصاص داد و تأکید کرد که با هر چیزی که بخواهد باعث از بین رفتن تمرکز تیمش شود و آرامش آنها را بر هم بزند، برخورد قاطعی خواهد کرد. 

 *تمرین با لباس تیمی 

سرمربی استقلال، برای اینکه به شاگردانش ثابت کند که تا چه حد، حفظ تمرکز می‌تواند در موفقیت‌های پیش رو مؤثر باشد تغییرات را از خودش شروع کرد.او روز چهارشنبه برخلاف میل باطنی، بالباس رسمی این فصل استقلال در تمرینات حاضر شد، تا مبادا این موضوع به بهانه‌ای برای بر هم زدن جو تیمش بدل شود و آن‌ها را از هدفشان دور کند. طی این چند روز اخیر رسانه‌ها به‌کرات نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و عنوان کردند به دلیل اینکه سرمربی استقلال میانه خوشی با حامیان این فصل استقلال ندارد، حاضر به پوشیدن لباس رسمی تیم در تمرینات نیست.موضوعی که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما در این برهه حساس حتی این مسئله هم می‌تواند تیم را وارد حاشیه کند و تمرکز تیمش را بر هم بزند. فرهاد در همین راستا، تمامی بازیکنانش را تا پایان لیگ ممنوع المصاحبه کرد و از تک‌تک آن‌ها خواست تا در این بازه زمانی ارتباط خودشان را در فضای مجازی به کمترین حد ممکن کاهش دهند و به‌هیچ‌وجه واکنشی به اخباری که درخصوص باشگاه و خوشان منتشر می‌شود نداشته باشند، چراکه به‌طور حتم با شروع هفته 25 و دور آخر ماراتن لیگ، کنترل فضای رسانه‌ای اهمیت بسزایی خواهد یافت. فرهاد روز گذشته به‌واقع مرد اول تمرین بود. او که بالاخره زمین چمن مجموعه انقلاب را مطلوب می‌دید، بیشتر از هرزمانی طی این فصل، پا به‌پای بازیکنانش دوید و جنگید و انگیزه فراوانش را به نمایش گذاشت.  شاید آن دسته از کسانی که موفقیت استقلال را با هر انگیزه‌ای به‌پای " سینیور پین " ایتالیایی واریز می‌کنند، با دیدن تمرین روز چهارشنبه، پی به‌اشتباه فاحش خود می‌بردند، با این توضیح که قطعاً نمی‌توان منکر تأثیرات گابریل پین در نتایج بی‌نظیر استقلال طی این فصل اخیر شد و حضور هر چه سریع‌تر او به تمرینات خصوصاً در این مقطع بسیار تعیین‌کننده است.

 *لژیونرها و پین

از نکاتی باید در همین باب به آن پرداخت، حضور مستمر و درعین‌حال آماده هر چهار بازیکن خارجی استقلال در اولین تمرین پس از پایان تعطیلات بود.  درواقع یامگا، ژستد، آمانف و سیلوا با اقامت در تهران و پیگیری تمرینات در روزهای تعطیلی نشان دادند به اهمیت این ۶ بازی و موقعیت خطیر استقلال در شرایط کنونی کاملاً واقفند و این موضوع به‌طور حتم بر میزان انگیزه سایر بازیکنان قطعاً تأثیرگذار است. شاید اگر در مقطع دیگری از فصل بودیم، این 4 بازیکن در مرخصی به سر می‌بردند. به نظر می‌رسد مجیدی با تشریح شرایط تیم و اینکه این قهرمانی در تاریخ باشگاه استقلال تا چه حد می‌تواند حیاتی باشد، از آن‌ها خواسته است تا از خیر این تعطیلات بگذرند. چراکه سابقه نشان داده در شرایط مشابه بازیکنانی که پس از تعطیلات به تمرین بازمی‌گردند برای رسیدن به وضعیت مطلوب به زمان احتیاج دارند. یکی دیگر از نکاتی که بیانگر میزان توجه فرهاد به حفظ آرامش تیمش است، ویدیویی است که گابریل پین شب گذشته از خودش منتشر کرد. او در آن ویدیو به شایعاتی که مبنی بر اختلاف با مجیدی است پایان داد و ابتلای به کرونایش را تائید کرد تا این شایعه بیش از این جو تیم را تحت تأثیر خود قرار ندهد. این در حالی است که شاید در حالت عادی انتشار این ویدیو چندان ضرورتی نداشت اما همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره شد، استقلال در شرایط فعلی هیچ حاشیه‌ای را برنمی‌تابد و در کمترین فرصت ممکن برای از بین بردن آن دست‌به‌کار می‌شود.

 *تمرکز بدون حاشیه

در آخر باید عنوان داشت که علی‌رغم تمام تمهیداتی که فرهاد مجیدی برای حفظ تمرکز مجموعه تیم خود به کار می‌بندد، این نکته بیش از هر چیزی حائز اهمیت است که خود او به‌واسطه جایگاهش باید بیش از سایر بازیکنان در حفظ آرامش و تمرکز تیمش ملاحظه کند. خصوصاً زمانی که نتوانسته است نتیجه لازم را به دست بیاورد. مجیدی باید بداند هر واکنش او، می‌تواند موجی را علیه تیم خودش به وجود بیاورد، که ممکن است زحمات یک‌فصل را به‌آسانی تحت شعاع خودش قرار دهد.برای مثال صحبتی که علیه داوران در دهه ۸۰ در آخرین نشست خبری پس از حذف در جام حذفی انجام داد که این باعث کمیته داوران علیه او موضع سختی بگیرد که با هیچ متر معیاری نمی‌تواند به نفع تیم تمام شود. تیمی که او ساخته‌وپرداخته است ۲۴ هفته را بدون شکست پشت سر گذاشته و تنها ۸ بار دروازه‌اش بازشده و تا به اینجا نشان داده شایسته عنوان قهرمانی است اما نتایج راند پایانی لیگ میتواند همه معادلات را بر هم بزند. در ادامه باید به انتظار یکی از مهم‌ترین و جذابتربن  ۶ هفته پایانی تاریخ لیگ برتر بمانیم و ببینیم آیا آن پسرک ترکه‌ای از پس "مأموریت غیرممکن ۳" برمی‌آید یا خیر.


ت ت
کدخبر: 79041 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها