سپاهان و فولاد، راند پنجم و روز آخر؛ کار تمام شد

بعد از برگزاری راند پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، بهترین توصیف برای سرنوشت نمایندگان ایران در این بازی‌ها چنین عبارتی است: کار تمام شد.

سپاهان و فولاد، راند پنجم و روز آخر؛ کار تمام شد

به گزارش منیبان؛ این گزاره اما برای فولاد، معنایی کاملا مثبت دارد: تیمی که صعودش تحت هر شرایطی قطعی است. ولی «کار تمام شد» برای سپاهان، انبوهی مفهوم منفی و فقط اندکی، بار مثبت دارد. آنها برای صعود وارد یک فلوچارت سخت شده‌اند: بردن الدحیل، نبردن التعاون و البته رقم خوردن اتفاقاتی زنجیره‌ای در گروه‌های دیگر.

* سپاهان

واقعیت این است که با توجه به نتیجه ثبت شده در بازی التعاون و الدحیل، شانس صعود سپاهان به کمترین اندازه رسیده و شاید بهتر باشد بگوییم تیم نویدکیا حذف شده است. بهترین اتفاق برای سپاهان بعد از شکست دادن پاختاکور، تساوی التعاون برابر الدحیل یا تساوی‌شان بود تا کار صعود تیم قطری به روز آخر و نبرد با سپاهان کشیده شود. اما کامبک دراماتیک تیم کرسپو و تبدیل باخت 3 بر یک به برد 4 بر 3، آنها را 12 امتیازی و صعودشان را قطعی کرد. حالا دو تیم 7 امتیازی در این گروه داریم که در روز پایانی به دیدار هم نمی‌روند؛ التعاون با پاختاکور رودررو می‌شود و سپاهان باید با الدحیل مصاف بدهد. تیم نویدکیا تنها یک راه برای صعود دارد: اینکه التعاون نتیجه ضعیف‌تری نسبت به آنها بگیرد: اگر سپاهان می‌برد، تیم عربستانی نبرد و اگر سپاهان، نمی‌برد، تیم عربستانی ببازد. دو نتیجه مشابه برای سپاهان و التعاون رای به صعود تیم عربستانی می‌دهد چون طبق قوانین، در صورت برابری امتیاز دو تیم، نتیجه رودررو ملاک است و التعاون موفق شده سپاهان را ببرد. جالب اینکه تنها باخت التعاون در این مرحله، برابر همین پاختاکور بوده و تیم ازبکستانی با تکرار همان نمایش، سپاهان را به صعود امیدوار خواهد کرد. البته نباید فراموش کرد که حتی برد سپاهان، برنده نشدن التعاون و 10 امتیازی شدن تیم نویدکیا هم ممکن است رای به صعود آنها ندهد چون تنها 3 تیم برتر دوم گروه‌های 5گانه راهی مرحله بعد می‌شوند و 3 تیم دوم داریم که قبل از بازی پایانی، بیشتر از 7 امتیاز دارند. بنابراین صعود سپاهان، کلی اما و اگر دارد و بیشتر، نشدنی است تا شدنی و محتمل.

* فولاد

برتری برابر الغرافه و 11 امتیازی شدن فولاد، صعود تیم نکونام را به مرحله بعدی قطعی کرد است. آنها اما هنوز نمی‌دانند صدرنشین هستند یا تیم دوم؟ تفاوت این دو پله، رقیب فولاد را تعیین می‌کند. صدرنشین بودن یعنی رقابت احتمالی با الریان قطر و دوم شدن یعنی به مصاف الهلال یا الشباب عربستان رفتن. شباب الاهلی امارات 9 امتیازی است و حریف فولاد در روز آخر. بنابراین تیم نکونام برای حفظ صدر جدول تنها کافی است نبازد و به همین فوتبال متفکرانه اقتصادی‌اش ادامه بدهد. فولاد در صورت شکست هم صعود خواهد کرد چون دو تیم 7 امتیازی روی پله دوم سایر گروه‌ها هستند (التعاون عربستان و نیروی هوایی عراق) که در صورت بردن بازی آخر، 10 امتیازی می‌شوند و بازهم به فولاد نمی‌رسند که همین حالا 11 امتیازی است.


ت ت
کدخبر: 79260 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها