آنالیز بهترین قهرمان تاریخ؛ راز قهرمانی رویایی فرهاد چه بود؟

استقلال در مسیر قهرمانی در کدام فاکتورها و بازیکنان این تیم در چه آیتم‌هایی بهترین نمایش را داشتند؟

آنالیز بهترین قهرمان تاریخ؛ راز قهرمانی رویایی فرهاد چه بود؟

به گزارش منیبان، لیگ بیست‌ویکم با قهرمانی و رکوردشکنی استقلال به پایان رسید. استقلال از همه قهرمان‌های تاریخ، امتیاز بیشتری کسب کرد، اولین تیم در تاریخ لیگ برتر شد که یک فصل کامل شکست نخورد و در عملکردهای دفاعی هم جزو بهترین تیم‌های تاریخ لیگ بود. بهترین نمایش استقلال در هفته نهم تا نوزدهم رقم خورد که فقط 2 تیم توانستند از شاگردان فرهاد مجیدی شکست نخورند. 

استقلال با چه آرایشی بازی می‌کرد؟

فرهاد در این فصل تغییر زیادی به آرایش تیمش نداد. او فقط در یک بازی، مقابل فجرسپاسی، با آرایش 1-3-2-4 بازی کرد که نتیجه هم گرفت. 4 مرتبه تیمش را با چینش 3-3-4 به زمین فرستاد؛ 2 بازی رفت‌وبرگشت مقابل صنعت‌نفت آبادان که پیش از دربی می‌خواست این آرایش را هم امتحان کند، در دربی رفت و یک مرتبه هم مقابل پیکان. در همه‌ی 25 بازی دیگر، انتخاب او از بین 1-2-4-3 و 2-1-4-3 بود که با توجه به حساسیت مسابقه، تصمیم به استفاده از یکی از این دو ترکیب می‌گرفت. در بازی‌های دشوار و تقابل با تیم‌های بالای جدولی، تیمش را با یک مهاجم و در بازی‌های ساده‌تر با دو مهاجم (آرایش 2-1-4-3) به زمین می‌فرستاد.

راز قهرمانی؛ توپ را ببر اصفهان!

برنامه اصلی استقلال برای گل زدن، تله پرس بود. بهترین راه استفاده از این برنامه، دادن مالکیت توپ به حریف بود. شاگردان فرهاد مجیدی از حیث فوتبال مالکانه، هشتمین تیم فصل بودند. استقلال در هر بازی به طور میانگین فقط 50.3 درصد مالک توپ بود. آبی‌ها به جز پدیده، هیچ حریف دیگری را با مالکیت توپ بالا شکست ندادند. حتی زمانی که مالکیت توپ بالایی داشتند، در خلق موقعیت و زدن گل به مشکل می‌خوردند. در همین هفته پایانی، استقلال با مالکیت توپ 61 درصدی نتوانست به نفت مسجدسلیمان گلی بزند. استقلال در مالکیت توپی مشابه، نفت آبادان را هم شکست نداده بود. از معدود مسابقات دیگری که استقلال پیروز نشد هم به دیدار با فجرسپاسی و آلومینیوم اراک مربوط می‌شود که هر دو بازی، جزو مسابقاتی محسوب می‌شود که استقلال بالاترین مالکیت توپ فصلش را داشت. 

در سمت مقابل، زمانی که توپ را به حریف می‌داد، راحت‌تر گل می‌زد و پیروز می‌شد. استقلال برای شکست دادن سپاهان، در بازی رفت فقط 38 درصد زمان مسابقه و در بازی برگشت فقط 45 درصد توپ را در اختیار داشت. فولاد را در حالی شکست داد که شاگردان نکونام 57 درصد توپ را در اختیار داشتند. برای زدن 2 گل به مس هم مالکیت توپ 44 درصدی داشتند. فرهاد برای شکست دادن امیر قلعه‌نویی هم مالکیت توپ را به گل‌گهر داده بود.  فرهاد مجیدی در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی با ذوب‌آهن، زمانی که با سوالی در این‌باره مواجه شد، با طعنه گفت که برای بردن نیازی به توپ ندارد. او در پاسخ به ادعای تارتار مبنی نمایش بهتر، گفت: «آقای تارتار می‌توانند توپ را با خودشان به اصفهان ببرند!»

بهترین بازیکنان استقلال

در بخش قبلی گفته شد که استقلال علاقه‌ای به مالکیت توپ نداشت. برای تیمی واکنش‌گرا، علاوه بر ضدحمله و استفاده از اشتباهات حریف، ضربات ایستگاهی هم تعیین کننده است. آبی‌ها برای گل زدن از کرنرها و خطاهای مرکز زمین برنامه داشتند و طبق آمار، فعال‌ترین و موفق‌ترین تیم فصل در نبردهای هوایی بودند. ایستگاهی‌زن اول استقلال در این فصل، مهدی مهدی پور بود. اتفاقی که اعتماد به نفس ویژه‌ای به هافبک استقلال داد. او در هر بازی به طور میانگین 2.2 مرتبه برای استقلال موقعیت می‌ساخت که حاصل آن، کسب عنوان بهترین پاسور استقلال با 7 پاس‌گل بود. فرهاد مجیدی به هیچ بازیکنی به اندازه مهدی‌پور اعتماد نداشت و از بین دو نیمه‌ی اولین بازی فصل که او را وارد ترکیب کرد، دیگر هیچ‌گاه تعویضش نکرد. مهدی‌پور در نمرات «متریکا» هم بهترین استقلالیِ فصل بود.

امیرحسین حسین‌زاده؛ گلزن و خطرساز

بیشترین شوت، بیشترین شوت در چارچوب، تکنیکی‌ترین بازیکن (بیشترین دریبل موفق) و بیشترین خطای متحمل شده را امیرحسین حسین‌زاده داشت. او در هر بازی به طور میانگین 2.3 مرتبه دروازه حریفان استقلال را با شوت تهدید می‌کرد. در نهایت هم 8 گل زد تا بهترین گلزن استقلال در جریان بازی شود. 

کوین یامگا؛ آقای گل، 85 روز در حسرت گل!

با اینکه یامگا در سال جدید هیچ گلی برای آبی‌ها نزد، ولی به اندازه‌ای شروع خوبی داشت که انتقادی متوجهش نشود. یامگا پنالتی‌زن اول استقلال در این فصل بود و با 10 گل، بهترین گلزن آبی‌ها هم شد. ضربات پنالتی، باعث شد که او بالاترین نرخ تبدیل شوت به گل را داشته باشد و از هر 4 شوتی که در استقلال زد، حتما یک شوتش گل شد. او پنالتی‌گیرترین شاگرد فرهاد هم بود که 2 مرتبه با خطای پنالتی متوقف شد. ارسلان مطهری، رودی ژستد و وریا غفوری هم دیگر نفراتی بودند که این فصل برای استقلال پنالتی گرفتند.

حسین حسینی؛ عقاب به قفس آبی برگشت

سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند از هفته نوزدهم سرباز شدند، عارف غلامی بخش زیادی از فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد، ولی باز هم استقلال گل نخورد. یک بخش گل نخوردن استقلال، ساختار درست دفاعی این تیم بود که موقعیت کمی به حریفانش می‌داد. استقلال با متوسط 0.67 امیدگلی که در هر بازی به حریفان می‌داد، بعد از فولاد دومین تیم برتر فصل از حیث موقعیت دادن به حریفان بود. البته که از نقش پررنگ سیدحسین حسینی هم نباید غافل شد. او در 25 بازی حضور داشت که تعداد گل‌های خورده‌اش دو رقمی هم نشد. از 65 شوتی که در چارچوب حسینی بود، او 56 شوت را مهار کرد تا رکورد کمترین گل خورده و بیشترین کلین‌شیت تیمی در یک فصل را به نام استقلال کند.


ت ت
کدخبر: 87323 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها