بانوی پرافتخار کوهنورد ایرانی در گفتگو با منیبان؛

آقایان!فقط به فکر فوتبال نباشید/رویای بزرگم فتح قله اورست است/پس انداز زندگی ام را خرج کوهنوردی کرده ام!

بانوی کوهنورد ایرانی گفت:رویای بزرگم فتح اورست بلندترین قله دنیا است.

آقایان!فقط به فکر فوتبال نباشید/رویای بزرگم فتح قله اورست است/پس انداز زندگی ام را خرج کوهنوردی کرده ام!

به گزارش منیبان؛ مریم پیله وری بانوی کوهنورد ایرانی در سال های اخیر افتخارات زیادی در عرصه کوهنوردی به دست آورده است. پیله وری 28 سال سابقه ورزش مداوم و مربیگری در رشته های مختلف آمادگی جسمانی، ایروبیک، دوچرخه سواری، ورزش در آب، قایق دراگون و کوهنوردی داشته باست. او 12 سال پیش قله دماوند را فتح کرد و بعد از آن هم اولین بانوی هیمالیانورد استان مرکزی در صعود به قله لنینن بود. او به قله خانتانگری با ارتفاع 7010 صعود کرده و امسال هم دو صعود قله بالای 7 هزار متر به فاصله 16 روز داشته واولین بانوی ایرانی است که بر فراز قله 7495 متری کمونیسم ایستاده است. این بانوی ایرانی عازم قرقیزستان شده تا مدال طلای آسیا یا پلنگ برفی را بگیرد. خبرنگار ورزشی منیبان گفتگویی با این بانوی کوهنورد داشته که در ادامه می خوانید.

*ظاهرا در آستانه کسب مدال پلنگ برفی هستید؟

پلنگ برفی مدالی است که اگر کوهنوردی 5 قله کمونیزم، پوبدا، لنین، کورژنفسکایا و خانتنگری را فتح کند به این مدال دست پیدا می کند که من قبلا بقیه قله ها را فتح کردم و این بار برای فتح قله پوبدا می روم. این قله ها 7 هزار متری هستند و من اولین بانوی ایرانی هستم که آنها را فتح کرده ام.

*تمام این فتوح را با هزینه شخصی انجام می دهید؟

بله برای فتح قله های خارجی همیشه از پس اندازهای شخصی خودم استفاده کرده ام و هیچ منبع مالی حمایتم نکرده است. 

*انگیزه شما در تمام سالیان گذشته برای کسب این افتخارها و فتح قله های خارجی چه بوده است؟

کوهنوردی همیشه علاقه شخصی من بوده است. درواقع عشق زندگی ام کوهنوردی بوده و همیشه با عشق و علاقه این کار را با هزینه شخصی انجام داده ام. البته من سالهاست در رشته های متعددی مثل آمادگی جسمانی، ایروبیک، دوچرخه سواری، ورزش در آب و قایق دراگون فعالیت کرده ام اما کوهنوردی برایم عشق بزرگی است. 

زهرا پیله وری

*از این همه فتح قله های خارجی در سال های اخیر درآمدی هم داشته اید؟

نه کوهنوردی برای من هرگز درآمدزا نبوده است. درواقع شاید بتوان گفت تنها ورزشی در ایران که درآمدزایی ندارد کوهنوردی است. در حالی که وسایل و لوازم این رشته به شدت گران هستند و فعالیت حرفه ای در کوهنوردی هزینه های زیادی می طلبد اما من همیشه با عشق و با هزینه شخصی مشغول این فعالیت بوده ام.

*با توجه به توانایی که در کوهنوردی دارید چرا هیچ وقت عضو تیم ملی نبوده اید؟

من کوهنوردی به صورت حرفه ای را از 35 سالگی آغاز کردم در صورتی که بچه های تیم ملی کوهنوردی معمولا زیر 30 سال هستند و از سن پایین در مسابقات انتخابی شرکت کرده اند. من از 18 سالگی در رشته های ورزشی مختلف فعالیت می کردم ولی کوهنوردی را از 35 سالگی آغاز کردم. 

*دلیل اینهمه عشق و علاقه تان به کوهنوردی چیست؟

فکر می کنم کوهنوردی ورزشی است که بیشتر از سایر رشته های به خصوصیات اخلاقی من نزدیک است. خصوصیاتی مثل صبوری، استقامت و کمک به دیگران درمن به طور بارزی وجود دارد و این خصوصیات دقیقا همان ویژگی هایی است که یک کوهنورد به آنها نیاز دارد.

*در تمام این مدت از کوهنوردی درآمدزایی هم داشته اید؟

واقعیت این است که کوهنوردی درآمد خاصی ندارد. البته من تقریبا از 3 سال پیش اولین باشگاه کوهنوردی را در ساوه تاسیس کردم که متاسفانه به کرونا و شرایط سخت اقتصادی برخورد کردم اما چون این رشته عشق خودم است ادامه اش می دهم. 

زهرا پیله وری

*بعد از پروژه پلنگ برفی چه برنامه ای در پیش دارید؟

راستش بعد از اتمام این پروژه باید پس اندازهایم را بیشتر کنم و بروم برای فتح قله های 8 هزار متری. فتح قله های 8 هزار متری مخصوصا آنهایی که در نپال هستند هزینه زیادی را می طلبد و باید پس اندازی میلیاردی برای فتح این قله ها داشته باشم! پکیج های قله های 8 هزار متری حدود 240 هزار دلار هزینه دارد که البته این هزینه جدا از وسایل و لوازم شخصی است که هر کوهنورد باید به همراه خود داشته باشد.

*بزرگترین هدف شما در کوهنوردی چیست؟

رویای بزرگم فتح اورست بلندترین قله دنیا است. فتح این قله 8 هزار متری آرزوی بزرگ من است و امیدوارم روزی موفق به فتح آن بشوم.

*در پایان چه صحبتی دارید؟

از مسئولان ورزش و همچنین شرکت ها و نهادهایی که اسپانسر ورزش آقایان هستند خواهش می کنم به ورزش بانوان هم توجه کنند. ورزش حرفه ای در ایران برای خانم ها 10 برابر آقایان دشوارتر است و مصایب زیادی دارد. از اسپانسرها خواهش می کنم فقط به فوتبال رسیدگی نکنند بلکه به بقیه رشته های به ویژه در بخش بانوان هم توجه کنند چون بانوان ورزشکار در ایران فشار زیادی تحمل می کنند و واقعا به حمایت نیاز دارند. 

زهرا پیله وری


ت ت
کدخبر: 97273 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها