مادران باردار و شیرده روزانه چند واحد شیر باید مصرف کنند؟

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نوجوانان در سن بلوغ و مادران باردار و شیرده باید روزانه حداقل سه واحد شیر یا جایگزین‌های آن را مصرف کنند.

مادران باردار و شیرده روزانه چند واحد شیر باید مصرف کنند؟

به گزارش منیبان؛ ندا فرح بخش، کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شیر و لبنیات یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف باید روزانه حداقل ۲ واحد مصرف کنند.

او افزود: یک واحد از گروه شیر و لبنیات برابر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب(کمتر  از ۱.۵ درصد)، یا  ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت، یک چهارم لیوان کشک،  ۲ لیوان دوغ، یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه  است.

فرح بخش ادامه داد:  باید توجه داشت که گروه شیر و لبنیات در هرم غذایی فقط شامل شیر ، ماست ، پنیر ، کشک و بستنی و دوغ است و سایر فرآورده‌های لبنی مثل سرشیر، خامه و کره به علت دارا بودن چربی از نظر تغذیه‌ای در گروه شیر و لبنیات قرار نمی گیرند و باید کمتر مصرف شوند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و یک و نیم قوطی کبریت پنیر مصرف شود در واقع سه واحد از گروه شیر و لبنیات استفاده شده است.

او بیان کرد: لبنیات جزو غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی است، زیرا منابع خوبی از کلسیم،  پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند  فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A، B۱۲ و B۲ را فراهم می‌کند.

نقش لبنیات در سلامت استخوان‌ها

فرح بخش اضافه کرد: کلسیم موجود در شیر، ماست ، پنیر و کشک قابل توجه است و کلسیم شیر به راحتی جذب می شود اما بیشتر مردم روزانه به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند.

شیر نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد

این کارشناس تغذیه ادامه داد: کلسیم موجود در شیر نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد و  در جوامعی که این گروه غذایی را به اندازه کافی مصرف می کنند شیوع فشارخون بالا و بیماری های قلبی و عروقی کمتر است.

او با اشاره به اینکه  شیر و فرآورده های لبنی نقش اساسی در رشد و استحکام استخوان ها به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی دارد تاکید کرد: مصرف روزانه سه واحد لبنیات در ایجاد توده استخوانی و بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر موثر است.

هفتم مهر ماه هر سال به عنوان روز جهانی شیر مدرسه اعلام شده است؛این روز فرصت مناسبی است تا در سطح جامعه و مدارس با هدف ترویج فرهنگ مصرف شیر اطلاع رسانی انجام شود .


ت ت
کدخبر: 41147 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها