ترس از کاهش کیفیت خدمات پزشکی/ تورم حدود ۲۰۰ درصدی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی!

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران گفت: از سال ۹۵ قیمت خدمات سلامت دو برابر شده ولی در حوزه های دیگر شاهد افزایش چندین برابری در کشور هستیم که این ترس ایجاد می شود که کیفیت خدمات پزشکی، تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد.

ترس از کاهش کیفیت خدمات پزشکی/ تورم حدود ۲۰۰ درصدی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی!

علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت درمان با اشاره به موضوع تعیین تعرفه خدمات پزشکی برای سال آینده اظهار کرد: شورای عالی بیمه سلامت مکلف است تا تعرفه خدمات پزشکی سال آینده را تعیین و برای تایید به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند که پس از موافقت این سازمان برای تصویب به هیات وزیران فرستاده خواهد شد. در گذشته سازمان نظام پزشکی تعرفه سال آینده پزشکان را مشخص می کرد اما متاسفانه این امر از نظام پزشکی گرفته شده است و دیگر نماینده فروشندگان خدمت نمی تواند، تعرفه سال آینده را برای پزشکان تعیین کند.

او در ادامه بیان کرد که شورای عالی بیمه سلامت تعرفه سال آینده خدمات پزشکان را ۲۸/۵ درصد تعیین کرده است و این میزان منوط به تایید هیات وزیران در دولت است.‌ با توجه به اینکه تورم در حوزه پزشکی دو برابر تورم عمومی است و تجهیزات پزشکی اکثرا وارداتی و وابسته به ارز است، بسیار گران قیمت بوده به همین دلیل باید یک تعرفه ای، متناسب با شرایط اقتصادی جامعه و میزان تورم، تعیین شود تا پزشکان دچار مشکلات خاصی نشوند. 

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران افزود: از سال ۹۵ قیمت خدمات سلامت دو برابر شده ولی در حوزه های دیگر شاهد افزایش چندین برابری در کشور هستیم که این ترس، ایجاد می شود که کیفیت خدمات پزشکی تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد.

سالاریان بیان کرد که نحوه محاسبه تعرفه باید به این صورت باشد که تورم سال، همراه با استهلاک وسایل و تجهیزات پزشکی به همراه افزایش حقوق کارگری محاسبه و سپس با توجه این موارد، تعرفه خدمات پزشکی برای سال آینده تعیین شود.

سالاریان متذکر شد: در شرایطی که ما شاهد تورم ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هستیم، صندوق های بیمه به دلیل عدم افزایش درآمد مردم باید حمایت بیشتری را انجام دهد. بیمه رابطه مالی بین پزشک و بیمار را قطع و باید به گونه ای عمل کند تا بیماران دغدغه هزینه درمان را نداشته باشند. 

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی خاطر نشان کرد: برای ثابت بودن خدمات پزشکی باید به صورت منطقی به علم اقتصاد نگاه کنیم  در غیر اینصورت زمینه برای تخلف و دریافت زیر میزی افزایش پیدا می کند البته این موضوع دلیلی برای تخلف محسوب نمی شود. قیمت واقعی خدمات باید پرداخت شود، تا زمانی که خدمات واقعی دیده نمی شود نباید انتظار ارتقای خدمات پزشکی در کشور را داشته باشیم.


ت ت
کدخبر: 71038 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها