رونمایی از خودروی ایرانی متصل به اینترنت در راه

در روزهایی که محدودیت های اینترنتی در کشور خبرساز شده و حتی نمی توانیم به راحتی سابق به کانال های خبری و... دسترسی داشته باشیم شاید با شنیدن خبر رونمایی از خودروی متصل به اینترنت متعجب شوید.

رونمایی از خودروی ایرانی متصل به اینترنت در راه

به گزارش منیبان، در خبری که باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده خودروی متصل به اینترنت که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده، تا چند روز دیگر رونمایی می‌شود. در این خبر آمده است: در این رویداد ۳۰ شرکت دانش بنیان حضور دارند و بر اساس اعلام گروه خودروسازی قرار است یک خودروی متصل به اینترنت که فناوری اتصال آن حاصل دستاورد محققان کشور است رونمایی شود. 

کارشناسان، خودروی متصل را به‌عنوان خودرویی تعریف می‌کنند که می‌تواند از طریق شبکه، به دیگر خدمات و دستگاه‌ها متصل شود. علاوه بر لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه، اتصال خودرو به زیرساخت‌های شهری مثل چراغ راهنمایی و رانندگی، دیگر ناوگان خودرویی و حتی وسایل برقی موجود در خانه و شرکت‌ها، باعث تبادل کلیه داده‌ها می‌شود. آن طور که سایت عصر خودرو نوشته: یک خودروی متصل (connected vehicle)، خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به دیگر ابزار‌های نزدیک خود متصل شود. خودرو‌های متصل عامل مهمی در پیشرفت اینترنت اشیا (IoT) هستند. ضبط پخش صدا در داخل خودرو که به گوشی راننده متصل است یا اتصال خودرو با خودرو‌های نزدیک به خود در جاده و خیابان نمونه‌هایی از خودرو‌های متصل هستند.

امروزه با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های شبکه‌های ارتباطی صورت گرفته است، خودرو‌ها با اتصال به این شبکه‌های سریع و هوشمند می‌توانند از قابلیت‌هایی مانند زیر استفاده کنند:

* برنامه ریزی برای مسیر با توجه به شرایط جاده و ترافیک

* پیشنهاد مسیری بهتر برای کاهش میزان ترافیک در یک مسیر خاص

* مطلع ساختن راننده از مسیر‌هایی که در آن تصادف رخ داده است

* مطلع کردن راننده از این که مسیر را اشتباه رفته است

* ترمز وسیله نقلیه برای جلوگیری از تصادف

* کنترل خودکار یا نیمه خودکار خودرو و تحقق خودرو‌های خودران

GPS نمونه‌ای از این فناوری است که به مسیریابی بهتر و همچنین مشخص کردن مسیر‌هایی که ترافیک در آن‌ها بالاست، کمک می‌کند. با به کارگیری این فناوری در کنار فناوری اتصال بی سیم، قابلیت‌های مختلفی در اختیار فناوری خودرو‌های متصل به هم قرار می‌گیرد.

در حالی‌که اکثر افراد این فناوری را هم ردیف یک برنامه تلفن همراه که به کاربر اجازه باز و بسته کردن در خودرو، کنترل تهویه مطبوع از راه دور توصیف می‌کنند، فناوری خودروی متصل مزایایی فراتر از این موارد است. مزایایی که در قالب مجموعه بزرگ اینترنت اشیا رقم می‌خورد.

صاحبان خودرو‌های هوشمند در آینده به راحتی قادر هستند عملیات گوناگونی نظیر قفل کردن در‌های خودرو، پیدا کردن خودرو در مکان‌های شلوع و پرازدحام و بسیاری از کار‌های دیگر را از راه دور انجام دهند و تا میزان زیادی در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند. این ویژگی‌ها و بسیار فراتر از آن‌ها از طریق برقراری ارتباط خودرو با اینترنت فراهم می‌شود. اتصال خودرو به فضای ابری، اتصال خودرو با زیر ساخت‌ها، اتصال خودرو با دیگر وسایل نقلیه، اتصال خودرو با عابر پیاده، ارتقای ایمنی و... بخشی از توانایی این خودروهاست.


ت ت
کدخبر: 114870 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها