بازی حساس دلار و بورس در کانال جدید

بازار سرمایه امروز درحالی کار خود را شروع کرد که پس از یک هفته بسیار مثبت، روز گذشته با افزایش فشار عرضه مواجه شد و در نهایت در محدوده منفی به کار خود پایان داد. امروز نیز در شروع معاملات سمت عرضه‌ها بود که قدرت بیشتری داشت و اکثریت سهام تابلویی سرخ رنگ داشتند و شاخص کل نیز در ابتدای معاملات منفی شد.

بازی حساس دلار و بورس در کانال جدید

به گزارش منیبان، نماد خودرو را امروز می‌توان لیدر کل بازار نامید و از همان ابتدای کار جدال جذابی بین خریداران و فروشندگان شکل گرفت و حجم معاملات بسیار بالایی را به ثبت رساند. در این رقابت نفس‌گیر، خودرو چندین بار به صف خرید رسید و در سقف قیمتی با فشار فروش بالایی که وجود داشت، سنگر صف خرید خود را از دست داد.

پس از گذشت نیم‌ ساعت از شروع معاملات و درحالی که به جز نماد خودرو باقی سهام معاملات پرحجمی نداشتند، سمت تقاضا در سهم ایران‌خودرو پس از رد و بدل بیش از یک میلیارد سهم توانست با سبقت از عرضه‌ها، این نماد را به صف خرید نسبتا مطمئنی برساند و همین عامل باعث شد که در کلیت بازار خریداران وارد میدان شوند و رنگ نقشه بازار از قرمز به سمت سبز حرکت کند.

لیدرمحوری اتفاق فرخنده‌ای برای بازار سهام نیست. با این حال باید در نظر داشت که وضعیت صنعت خودرو به نوعی نشان‌دهنده عزم و اراده دولت سیزدهم برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و همین‌طور بازار سهام بدل شده است. به این ترتیب چندان بیراه نیست اگر در این بازه زمانی نگاه سهامداران به آینده صنعت و سهامداران خودرو باشد.

خاطره‌بازی بورس با دلار

عامل دیگری که امروز در برگشت بورس تاثیرگذار بود، رشد قیمت دلار در بازار آزاد و صعود آن به بالای 28 هزار تومان است. بنابر آخرین اخبار این ارز هم‌اکنون حوالی 28100 تومان معامله می‌شود. طی چند ماه گذشته هر زمان که دلار به کانال 28 هزار تومانی وارد شده است، بورس به آن واکنش نسبتا پرقدرتی نشان داد و توانست صعود خوبی داشته باشد.

اما اکنون که بورس در کانال پرنوسان 1.4 میلیون واحدی قرار دارد و دلار نیز به بالای 28 هزار تومان رسیده است، خاطره مهر ماه دوباره در ذهن تداعی می‌شود. در اوایل ماه قبل بود که دلار برای بار دوم در عرض یک ماه به عدد 28400 تومان رسیده بود اما به یک باره با عرضه دلار و کاهش قیمت آن تا حوالی 27 هزار تومان، شاخص بورس نیز با فشار فروش همراه شد و کاهش 10 درصدی را طی کمتر از یک ماه تجربه کرد.

حال سوال این است که آیا دولت و بانک مرکزی در این قیمت‌ها باز هم دست به عرضه پرحجم دلار در بازار آزاد می‌زنند یا اینکه دلار سقف‌های جدیدی را به ثبت می‌رساند؟

تحلیلگران تکنیکالیست این روزها به صعود بورس بسیار خوشبین هستند و اکثر آن‌ها اعتقاد دارند که ریزش روز گذشته شاخص صرفا برگشت (پولبک) به خط روند نزولی شکسته شده بوده است و بورس می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.

با نگاهی به نموار شاخص کل می‌توان این اتفاق را مشاهده کرد. به نظر می‌رسد که عناصر مختلف تکنیکالی نشان از ادامه صعود بورس دارند و فعلا تا حوالی عدد 1.488 میلیون واحدی، خطر جدی بازار را تهدید نمی‌کند.

در صورت شکست سقف کانال مشخص شده در نمودار شاخص کل، می‌توان انتظار افزایش تقاضا را در کلیت بازار داشت و شاخص می‌تواند به سمت اهداف 1.58 میلیون و 1.68 میلیون واحدی حرکت کند.

شاخص بورس امروز در نهایت توانست با رشد 0.24 درصدی در عدد 1،434،393 واحدی بایستد و شاخص هم‌وزن نیز 0.06 درصد رشد کرد و عدد 384،930 واحد را به ثبت رساند.

در معاملات امروز 80 سهم در صف خرید با ارزش 390 میلیارد تومان و 94 سهم با ارزش 556 میلیارد تومان داشتیم و در آخر 117 میلیارد تومان سرمایه افراد حقیقی از بازار خارج شد.

گروه خودرویی با اختلاف بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بود و پس از آن صنعت شیمیایی و فلزات اساسی در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات را به نام خود زدند.


ت ت
کدخبر: 47929 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها