توقف ریزش بورس در نقطه حمایت تکنیکالی

بازار سرمایه همچنان به روزهای کم رمق خود ادامه می‌دهد و فعلا نشانه‌ای از برگشت قدرتمند بازار به چشم نمی‌خورد.

توقف ریزش بورس در نقطه حمایت تکنیکالی

به گزارش منیبان، پس از اتفاقاتی که برای صنعت خودرو پیش آمد و شوکی که به بورس وارد شد، هنوز بازار سرمایه نتوانسته است راه خود را پیدا کند.

امروز نیز با وجود اینکه شاخص کل بورس مثبت بسته شد اما همچنان اکثریت سهام در بازه منفی به کار خود پایان دادند، هرچند که شرایط در انتهای بازار کمی بهتر از قبل بود.

برگشت امروز شاخص را نیز شاید بتوان به خبرهایی نسبت داد که هنوز به صورت رسمی تایید نشده ولی اتفاقاتی که بر روی تابلوی معاملات دیده شد، احتمال تایید این خبرها را بالا نشان می‌دهد.

برگشت بورس بر دوش شایعات

معاملات امروز درحالی کار خود را در محدوده مثبت شروع کرد که ارزش و حجم معاملات، این مثبت بودن را همراهی نمی‌کرد. بازار با مثبتی کم‌رمق که اکثرا در سهام بزرگ نیز دیده می‌شد، خلاف روزهای قبل عمل کرد اما به مرور به سمت منفی تغییر جهت داد و شاخص کل نیز دوباره با کاهش بیشتر مواجه شد. این اتفاق تا یک ساعت پایانی نیز ادامه داشت تا اینکه ناگهان شاهد برگشت نسبی در سهام بزرگ بودیم.

انتشار دو شایعه در فضای مجازی شوک مثبتی به بازار وارد کرد و توانست ساعت پایانی معاملات امروز را امیدوارکننده‌تر از روزهای قبل کند.

یکی از این شایعه‌ها خبر صحبت‌های احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره بازنویسی قوانین بازار سرمایه طی یک ماه آینده بود. هنوز جزئیات دقیقی از این جلسه منتشر نشده است و مشخص نیست که این جلسه با چه کسانی برگزار شده و چه قوانینی قرار است تغییر کنند. در صورت تایید خبر و انتشار جزئیات آن، بهتر می‌توان راجع به تاثیر آن بر بورس و بهبود شرایط بازار سرمایه نظر داد.

شایعه بعدی اما درباره سهم شستا بود. سهمی که به دلیل حواشی زیادی که از زمان عرضه اولیه در بورس داشت، به «عالیجناب بورس» معروف شده است. در اواخر معاملات امروز بود که ناگهان سهم شستا با رنج مثبت توانست به صف خرید قابل توجهی برسد و همین عامل باعث شد که دیگر سهام بزرگ بازار نیز به دنبال آن خود را از محدوده منفی جدا کنند. این برگشت قدرتمند شستا به دلیل شایعه تایید افزایش سرمایه ۱۳۷۳ درصدی این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که هنوز این خبر روی سامانه کدال منتشر نشده است.

واکنش شاخص به حمایت ضعیف تکنیکالی

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس - ۳۰ آبان ۱۴۰۰

شاخص کل بورس همچنان که در تصویر مشخص شده است، در کانالی نزولی درحال نوسان است. شاخص کل روز گذشته حمایت‌های مهمی را به سمت پایین شکست که البته هنوز این شکست‌ها تایید نشده و کورسوی امیدی برای برگشت آن دیده می‌شود. روز قبل کندل قدرتمندی میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و همچنین خط روند نزولی (خط نارنجی) را به سمت پایین شکست و امروز نیز به دلیل برگشت نه چندان قدرتمند نتوانست به بالای آن برگردد.

شاخص کل امروز اما حمایتی نسبی حوالی عدد ۱.۳۸ میلیون واحد تا ۱.۳۹۴ میلیون واحد داشت که با خط میانی کانال نزولی نیز هم‌تراز شده بود. بنابراین یکی از دلایل برگشت امروز شاخص را می‌توان به واکنش آن به این محدوده حمایتی نسبت داد.

باید توجه داشت که این برگشت می‌تواند از لحاظ تکنیکالی پولبکی به خط روند نزولی شکسته شده باشد و در روزهای آینده دوباره با افزایش عرضه مواجه شود.

بورس و آمار ناامیدکننده

در نهایت شاخص کل بورس با افزایش ۰.۲۵ درصدی در عدد ۱۳۸۶۹۷۳واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۳۸۳۳۲۹ واحد رسید.

ارزش معاملات خرد در ۴۳۵۳ میلیارد تومان بود و شاهد خروج ۱۰۲ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار بودیم تا در دو روز ابتدایی این هفته نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان خروج سرمایه افراد حقیقی را داشته باشیم. در بازار امروز ۳۹۲ سهم در محدوده مثبت و ۴۱۸ سهم نیز در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. سهام فولاد، تاپیکو، شستا، شفن و فملی بیشترین تاثیر مثبت و سهام کچاد، پارسان، بورس، برکت و شپدیس نیز بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند.


ت ت
کدخبر: 49931 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها