نقش سیم سیلیکونی در صنعت

در ابتدای این مقاله قرار است، به کاربرد سیم سیلیکونی در صنعت اشاره شود. اما بهتر است ابتدا با این سیم آشنا شوید. متاسفانه مواد اولیه این سیم در ایران تولید نمی شود و این مواد از طریق واردات تامین می شود.

نقش سیم سیلیکونی در صنعت

کاربرد سیم سیلیکونی در صنعت

در ابتدای این مقاله قرار است، به کاربرد سیم سیلیکونی در صنعت اشاره شود. اما بهتر است ابتدا با این سیم آشنا شوید. متاسفانه مواد اولیه این سیم در ایران تولید نمی شود و این مواد از طریق واردات تامین می شود. 

در حال حاضر در ایران نیاز ضروری به تولید این مواد است. زیرا اگر ایران نتواند تولید کنند و جلوی واردات هم گرفته شود، صنایع وابسته به این سیم تعطیل می شود. سیم سیلیکونی در امور بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد، که در زیر به تعداد محدودی از آنها اشاره می کنیم:

1- قطعات دندان پزشکی

2- وسایل آزمایشگاه

3- لوله های آزمایشگاه

4- برف پاک کن خودرو

5- لوازم خانگی

6- نوارهای محافظ شیشه هواپیما

7- واشر های سر سیلندر

8- و...

اما شاهد این هستیم که از این سیم ها کمتر در ساختمان سازی استفاده می شود و دلیل این کار هم این است، که افرادی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت می کنند از دانش کافی برخوردار نیستند و صرفا بر اساس تجربه کار می کنند. اگر در ساختمان سازی ها از این سیم ها استفاده شود، تا حد زیادی از مشکلات آینده این ساختمان ها جلوگیری می کند، زیرا این سیم ها دچار حریق نمی شوند.

سیم روکش سیلیکونی

سیم روکش سیلیکونی به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، بسیار پرطرفدار است. از جمله این ویژگی ها می توان به انعطاف پذیری، تحمل بالا در سرما و گرما، مقاومت زیاد و غیره اشاره کرد. امروزه از این سیم ها در برق کشی مکان ها با تراکم بالا مانند مدارس، استادیوم ها، هتل ها، دانشگاه ها، سالن ها، صنایع هوایی، صنایع خودرو سازی، کارخانه تجهیزات پزشکی، سیم کشی مکان های بسته مانند تونل ها، ایستگاه های مترو و غیره استفاده می شود.

سیم روکش سیلیکونی نسوز

سیم روکش سیلیکونی نسوز به سیمی گفته می شود، که در برابر حرارت بسیار مقاوم است. سیم های روکش سیلیکونی نسوز دارای انواع مختلفی است. از این سیم ها در مکان های زیادی استفاده می شود. این سیم از آنجایی که در برابر حریق مقاوم هستند، بسیار پرکاربرد است. سیم روکش سیلیکونی نسوز عملکرد بالایی دارد. معمولا از این سیم در وسایل گرمایشی، تابلو برق ها و غیره استفاده می شود.

سیم سیلیکونی نسوز

سیم سیلیکونی نسوز به سیمی می گویند که در برابر حرارت مقاومت دارد و آتش نمی گیرد. از این سیم ها در مکان هایی با دمای بالا استفاده می شود. معمولا رنگ این سیم ها قرمز و قهوه ای است. از این سیم در صنایع پتروشیمی، دکل نفتی، کوره ذوب فلز، مکان های شلوغ، راه آهن، پالایشگاه، صنایع غذایی، کشتی سازی و... استفاده می شود. 

سیم سیلیکونی نسوز دارای مزایای زیادی است، که در ادامه به طور مختصر به آن اشاره می کنیم:

1- هیچ گونه گاز و مواد شیمیایی مضر ندارد.

2- دارای انعطاف بالایی است.

3- تحمل دمایی بالایی دارد.

4- در هر دمایی قابل استفاده است.

5- این سیم در دمای بالای 250 درجه می سوزد.

6- در همه صنایع کاربرد دارد.

7- در برابر مواد الکلی و اسیدی مقاوم است.

انواع سیم سیلیکونی

همانطور که در بالا هم گفته شد، سیم سیلیکونی در همه مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به انواع سیم سیلیکونی می پردازیم. یکی از انواع این سیم، سیم نسوز است. این سیم بسیار پرکاربرد و مورد پسند افراد می باشد. از نظر اندازه نیز سیم سیلیکونی دارای اندازه های مختلفی است. به طور مثال این سیم در اندازه های 5/0، 75/0، 1، 5/1، 5/2، 4، 6، 10، 16،25 تا 120 تولید و روانه بازار می شود.

قیمت سیم سیلیکونی

برای اطلاع یافتن از قیمت سیم سیلیکونی می توان به بازار یا سایت های آنلاین مراجعه کرد. قیمت این سیم به عوامل مختلفی بستگی دارد. رده کیفی، سایز، مشخصات، استاندارد های مختلف در قیمت این سیم نقش بسزایی دارند. قیمت این سیم در هر برندی متفاوت است. سیم سیلیکونی نسوز به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فردی همچون مقاومت در دمای بالا، ضد آتش بودن و غیره پرطرفدار است. این سیم کمیاب نیست و به راحتی می توان آن را خرید.

قیمت سیم نسوز سیلیکونی

قیمت سیم نسوز سیلیکونی هم مانند سیم سیلیکونی به عوامل زیادی بستگی دارد. برای خرید این سیم باید به نکاتی توجه کنید، تا خرید مطمئنی داشته باشید. در ادامه به چند مورد از این نکات اشاره می کنیم:

1- میزان مس در سیم

2- میزان تجربه تولید کننده

3- ضخامت عایق

4- تکنولوژی ساخت

5- تجهیزات کارخانه

6- کیفیت مواد اولیه

معمولا در این سیم ها یک روکش سیلیکونی و یک روکش ابریشمی وجود دارد. سیم سیلیکونی نسوز در وزن های مختلفی تولید می شود و بیشتر وزن آن وابسته به مس به کار رفته در آن است. ترکیبات این سیم معمولا ترکیبات مصنوعی می باشد. این سیم دارای تنوع زیادی است. سیم سیلیکونی نسوز از دمای منفی 60 تا مثبت 250 کاربرد دارد و آسیبی نمی بیند. امروزه اکثر کشور های مطرح جهان از این سیم ها در کار های مختلف خود استفاده می کنند. در بسیاری از این کشور ها این سیم تاییدیه آتش نشانی گرفته است. از این سیم در مدارهای الکترونیکی نیز استفاده می شود.

در خصوص سیم های سیلیکونی نسوز سوالاتی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

1- آیا این سیم ها در واقعیت هم نسوز است یا خیر؟

باید گفت که بله. این سیم تا دمای 250 درجه را تحمل می کند.

 

2- این سیم در ساختمان هم کاربرد دارد یا خیر؟

بله این سیم در ساختمان هم کاربرد دارد.

 

3- سیم سیلیکونی چیست؟

به سیمی که دارای عایق سیلیکون باشد، سیم سیلیکونی گفته می شود.

بعضی از این سیم ها دارای قیمت بالایی است و بعضی نه. سیم های سیلیکونی به دلیل داشتن استاندارد های زیاد و ویژگی های خوب از قیمت مناسبی برخوردارند. با ساخت این سیم ها کمک زیادی به انسان ها شد. زیرا تا حد زیادی از آتش سوزی جلوگیری می شود. 

ما در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه و محدود به کاربرد سیم سیلیکونی در صنعت، انواع آن، قیمت این سیم ها بپردازیم و تا حد ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود.

کارخانه سیم و کابل راهدار صنعت کیهان

برای خرید انواع سیم و کابل سیلیکونی باید مجموعه‌ای را انتخاب کنید که بتواند محصولات با کیفیت و دارای گارانتی را در اختیارتان قرار دهد. شرکت سیم و کابل راهدار صنعت کیهان اولین تولید کننده تخصصی انواع سیم و کابل‌های سیلیکونی مقاوم به حریق به شمار می‌آید که در مدت 23 سال فعالیت خود در این حوزه توانسته انواع سیم و کابل را مطابق با استانداردهای روز اروپا و تاییدیه سازمان آتش نشانی تهران با نام تجاری SilCable تولید کرده و عرضه نماید.

برای اطلاع از تمامی محصولات این شرکت می‌توانید به وب سایت https://rsk-co.com مراجعه نمایید.


ت ت
کدخبر: 68753 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها