اقدام جنجالی رئیس جمهور ترکیه؛ هزاران نفر به خیابان آمدند

رئیس‌جمهوری ترکیه، آنکارا را از «کنوانسیون استانبول» شورای اروپا خارج کرد، اقدامی که مورد انتقاد شدید کشورهای غربی و گروه‌های حمایت از حوق زنان شد. این کنوانسیون برجسته در سال ۲۰۱۱ در استانبول به امضا رسیده بود.

اقدام جنجالی رئیس جمهور ترکیه؛ هزاران نفر به خیابان آمدند

به گزارش مُنیبان، به نقل پایگاه خبری ایندیپندنت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، آنکارا را از «کنوانسیون استانبول» شورای اروپا خارج کرد، اقدامی که مورد انتقاد شدید کشورهای غربی و گروه‌های حمایت از حوق زنان شد. این کنوانسیون برجسته در سال ۲۰۱۱ در استانبول به امضا رسیده بود.

چندین گروه حقوق زنان و دیگر سازمان‌ها در طوماری به شورای دولت ترکیه استدلال کردند که این اقدام اردوغان برای خروج از کنوانسیون مذکور از طریق یک فرمان ریاست‌جمهوری، غیرقانونی است. اما اکثر قضات این دادگاه به رد کردن این طومار رای دادند.

تصمیم خروج از این کنوانسیون سال گذشته و پس از آن اتخاذ شد که برخی مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه خواستار بازنگری این توافق شدند. این مقامات گفتند، کنوانسیون استانبول با ارزش‌های محافظه‌کارانه ترکیه همخوانی ندارد، زیرا به طلاق تشویق کرده، مفهوم سنتی خانواده را تضعیف کرده و همجنس‌گرایی را ترویج می‌دهد.

اردوغان اصرار دارد که خروج از این کنوانسیون برای زنان ترکیه به معنای عقب‌گرد نیست. در ماه مارس، پارلمان ترکیه لایحه‌ای را تصویب کرد که با هدف مقابله با خشونت علیه زنان تنظیم شده و اگر قربانی یک جرم خشن یک زن باشد، مجازات شدیدتری برای مجرم در نظر می‌گیرد و همچنین مزاحمت و تعقیب مداوم را با حبس مجازات می‌کند.

بر اساس آمار گروه «زن‌کشی را متوقف می‌کنیم» در ترکیه در کمتر از هشت ماه گذشته در این کشور دست‌کم ۲۲۶ زن به قتل رسیده‌اند. سال گذشته میلادی نیز ۴۲۵ زن به چنین سرنوشتی دچار شدند.


ت ت
کدخبر: 97882 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها