روسیه برای آمریکا شرط گذاشت!

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که اگر آمریکا به پیمان «آسمان‌های باز» برگردد و آن را بطور کامل اجرا کند، مسکو نیز امکان ماندن خود در آن را بررسی خواهد کرد.

روسیه برای آمریکا شرط گذاشت!

به گزارش منیبان؛ لاوروف روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با  «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد گفت که روسیه آماده است در تصمیم خود برای خروج از پیمان آسمان های باز درصورت بازگشت آمریکا به آن و اجرای کامل این پیمان تجدیدنظر کند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: اگر آمریکا به اجرای کامل پیمان آسمان های باز بازگردد، روسیه آماده خواهد بود تا بطور سازنده وضعیت جدید را بررسی کند.  

لاوروف با بیان اینکه برخی کشورها، روسیه را در وضعیت پیش آمده در مورد خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز مقصر و مسئول می دانند، اضافه کرد: این کشورها مدعی می شوند که آمریکا مدت طولانی موارد نقض پیمان از طرف روسیه را تحمل کرد و پس از آن خارج شد.

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم که آمریکا مدت طولانی پیمان آسمان های باز را نقض کرد و اجازه گشت و بازرسی هوایی منطقه آلاسکا و هاوایی را نداد. چندین مورد هم اروپا این پیمان را نقض کرد و این ادعا که روسیه از این پیمان خارج می شود و مقصر است، صادقانه نیست.

لاوروف همچنین به این نکته اشاره کرد که روسیه به شرکای اروپایی اعلام کرد که متعهد شوند که اطلاعات به دست آورده از پروازها بر فراز روسیه را دراختیار آمریکا قرار ندهند و ما گفتیم که شواهدی در اختیار داریم که آمریکا برای دستیابی به چنین اطلاعاتی شرکای خود را تحت فشار قرار داده بود اما طرف های اروپایی اقدامی در مورد تاکید بر پایبندی خود به پیمان نکردند.

وی خاطرنشان کرد که روسیه هنوز از پیمان آسمان های باز خارج نشده است و زمانی که طی نامه رسمی کشور امین سند این پیمان را از تصمیم خود مطلع کند، مراحل خروج آغاز می شوند.  

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد. این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تازگی گفت: مسئولیت کامل از بین رفتن پیمان "آسمان های باز" متوجه آمریکا و متحدینش است

 ماریا زاخارووا هفته گذشته از تصمیم روسیه برای آغاز مراحل خروج از پیمان آسمان های باز خبر داد پیمانی که چند ماه پیش آمریکا از آن خارج شده بود.

وی افزود: تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمان های باز به بهانه های واهی، موازنه منافع شرکت کنندگان در این پیمان را برهم زد و نقش آن به عنوان ابزار برای تحکیم اعتماد و امنیت را مخدوش کرد.

به گفته زاخارووا، طرف روسی پیشنهاد مشخصی مطابق با مفاد اساسی این پیمان برای حفظ قابلیت اجرایی آن در شرایط جدید را مطرح کرد. با تاسف خاطرنشان می کنیم که این ابتکار از طرف متحدان آمریکا حمایت نشد.  

وضعیت ناوالنی صحنه سازی غرب است

لاوروف در ادامه نشست خبری گفت: دلایل کافی در دست داریم که وضعیت الکسی ناوالنی (منتقد اصلی دولت روسیه) را صحنه سازی از طرف غرب بدانیم.  

وی افزود: تاکنون آلمان هیچگونه شواهد برای اثبات ادعای خود مبنی بر مسمومیت ناوالنی ارائه نکرد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در نتیجه درخواست های ما، هیچ گونه اطلاعاتی که بطور واقعی اتهام مسمومیت ناوالنی را توجیه کند به ما ارائه نشده است.  

وی گفت: اگر تو متهم می کنی باید اتهام فرد را اثبات کنی. اما اگر می گویی که من به شما هیچ چیزی را نمی گویم چون محرمانه است یا اینکه بیمار چنین اجازه ای را نداده است این رفتار نشان می دهد که وضعیت در واقع صحنه سازی است.  

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند : نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه‌های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان و نیز سوئد و هلند در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خوانده است. ماموران امنیتی روسیه ۲۸ دی، ناوالنی را در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

سوئد اعتماد به اروپا را احیا کند

لاوروف در ادامه نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوئد با اشاره به ریاست دوره ای این کشور بر سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: امیدواریم که سوئد در دوره ریاست بر سازمان امنیت و همکاری اروپا به بازگشت اعتماد به اروپا و حل برخی مسائل کمک کند.

وی خاطرنشان کرد که طرف روسی در مذاکرات امروز پیشنهاداتی را برای افزایش کارایی سازمان امنیت و همکاری اروپا ارائه کرد و سند غیررسمی حاوی این پیشنهادات را به طرف سوئدی دادیم.


ت ت
کدخبر: 1344 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها