وزیر امور خارجه:

آمریکا و اروپایی‌ها بدانند مشکل منطقه از ایران نیست/ تخت روانچی با آمریکا مذاکره‌ای نداشته است

وزیر امور خارجه گفت: نکته‌ای که باید دولت جدید آمریکا و اروپایی‌ها بدانند این است که مشکل منطقه از ایران نیست بلکه مشکل ما از آنها است.

آمریکا و اروپایی‌ها بدانند مشکل منطقه از ایران نیست/ تخت روانچی با آمریکا مذاکره‌ای نداشته است

به گزارش منیبان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: آمریکایی‌ها باید این ایده که «آنچه برای من است، برای من است؛ و آن چیزی که برای تو هست هم برای من است» را فراموش کرده و کنار بگذارند. اگر این کار را با دیگران انجام داده اند با ایران این کار را نخواهند کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید دولت جدید آمریکا و اروپایی‌ها بدانند این است که مشکل منطقه از ایران نیست بلکه مشکل ما از آنها است. ما بارها گفته‌ایم که آمادگی داریم اما آنها حاضر نیستند درباره آن صحبت کنند. 
 
ظریف درباره ادعای نشریه فیگارو درباره دیدار نماینده ایران با نماینده دولت بایدن، اظهار داشت: خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده که تخت روانچی سه هفته گذشته در ایران بوده و دوشنبه به نیویورک برگشت و اینهایی که باز می‌گردند، ۱۲ هفته‌ای در قرنطینه هستند. آقای روانچی سه هفته‌ای است در تهران بوده و خبرنگار فیگارو بی حساب صحبت کرده است. اصلا نیازی به مذاکره نیست آنچه اتفاق افتاد این است که دولت آمریکا تعهدات خود را شکسته است.

او با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها حتی در یک اقدام بسیار کوچک به نام اینستکس موفق نبودند، اظهار داشت: آنها نتوانستند منابع مالی برای اینستکس تامین کنند. حتی سخنگوی دبیرکل ملل متحد هم دیروز اعلام کرد که پول ایران در کره جنوبی آماده است و سازمان ملل نتوانسته این پول را به نیویورک منتقل کند تا سهمیه ایران را تحویل بگیرد.

وزیر امور خارجه افزود: امروز مشخص است آقای ترامپ تعدادی تحریم برگردانده و تعدادی تحریم هم جدیدا اضافه کرده است آقای بایدن وظیفه دارد که این تحریم ها را بردارد اگر برداشت ما به تعهدات خودمان بر می گردیم. این امکان وجود دارد که اگر آمریکاییها تعهدات خودشان را اجرا کردند با فاصله کمی ایران هم تعهدات خودش را اجرا خواهد کرد این موضوع از بالاترین مقام اجرایی کشور به صراحت بیان شده است. آنچه که آقای بایدن باید انجام بدهد این است که کل تعهداتی که آمریکا از آن خارج شده است را به آن بر گردد و تحریم ها را رفع کند در این صورت ایران هم همه تعهدات خودش را بر می گرداند.

ظریف با اشاره به بدهی کره به ایران گفت: ما به کره ای ها  گفتیم که پول بانک مرکزی صرف غذا و داروی مردم می شود  و شما به دستور آمریکا غذا و داروی مردم ایران را نگه داشته اید بدانید که این موضوع در آینده در مورد نحوه نگرش مردم ایران به کره تاثیر خواهد گذاشت و آنکه  بازنده این بازی خواهد بود کره جنوبی است چرا که مردم ما این رفتار را به دقت رصد می کنند. سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که پول ایران در کره جنوبی آماده است و حتی سازمان ملل متحد نتوانسته آن را به نیویورک منتقل کند برای اینکه سهمیه ایران را تحویل بگیرد. اگر آنها تحریم ها را بردارند و اروپاییها به تعهداتشان عمل کنند ما هم به تعهدات خودمان عمل می کنیم. ما برای اجرای تعهدات دیگران به آنها  باج نخواهیم داد و دنبال باج گیری از کسی هم نیستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که املای نوشته نشده غلط ندارد. آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخواندیم بیایند دو صفحه توافق خود را نشان بدهند. توافق یعنی نه آنچه شما می خواهید و نه آنچه طرف مقابل می خواهد در غیر این صورت می شود تسلیم و لذا دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام دهند باید خیلی زحمت بکشند و اگر روزی از این بهتر را نوشتند بنده در مقابل آنها تعظیم می کنم و برای خدمتی که به مردم ایران کردند تشکر خواهم کرد.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه که ما باید انجام بدهیم صریح اعلام کرده ایم و یک دستگاه ناظر به اسم آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم که گفتیم به محض آنکه آمریکا تعهدات خودش را انجام داد و ما نتیجه آن را دیدیم ما هم به تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد این حرف را بالاترین سطح مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری گفته اند و دیگر حجت را برای کل دنیا تمام کردند که بدانند ایران  به تعهدات خودش پایبند است . ما دنبال کاغذ بازی نیستیم بلکه دنبال اقدام هستیم.


ت ت
کدخبر: 193 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها