دستاوردهای اسرائیل از تجاوز به غزه چه بود؟+جزییات

همه مدارک و شواهد حکایت از آن دارد که تجاوز به باریکه غزه در کنار تحقیر و سرشکستگی، منجر به گسترش و تعمیق بحران سیاسی داخلی در رژیم صهیونیستی شده و آثار وخیم این تجاوز فرصت تشکیل کابینه جدید در سرزمین‌های اشغالی را نیز کاهش داده است.

دستاوردهای اسرائیل از تجاوز به غزه چه بود؟+جزییات

به گزارش منیبان، رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز افزون بر شکست سیاسی در داخل، به شکست نظامی این رژیم در جنگ ۱۲ روزه با غزه اذعان دارند و ابعاد این شکست را حتی از جنگ دوم لبنان و عملیات‌ گذشته در نوار غزه نیز عمیق‌تر توصیف می‌کنند.

«آلوف بن» سردبیر روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، اخیرا در مقاله‌ای نوشت که آمادگی‌های ارتش اسرائیل همگی در این جنگ با شکست مواجه شد و ثابت کرد که «ارتش یهود» هیچ راهبردی در درگیری‌های اخیر نداشته است.

وی در عین حال خواستار انجام اصلاحات و تحقیقات داخلی در ارتش اسرائیل نسبت به این شکست شده و تصریح کرد که «عملیات نظامی اخیر نشان داد که شکست خورده‌ترین و غیر ضروری‌ترین جنگی بود که اسرائیل وارد آن شد».

صهیونیست‌ها متهم اصلی شکست خود در تجاور به غزه را «بنیامین نتانیاهو» معرفی می‌کنند و بر این باورند که متهم اصلی این پرونده نخست‌ وزیر اسرائیل است که برای جایگاه سیاسی داخلی خود و نه منافع رژیم صهیونیستی اقدام به آغاز این جنگ کرده است.

پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» در این باره نوشت: با وجود اینکه نتیجه جنگ اخیر رژیم اسرائیل و غزه به کاهش پررنگ جایگاه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل انجامیده، اما در مقابل فرصت «یئیر لاپید» رهبر حزب «آینده آنجاست» برای تشکیل کابینه جایگزین را هم کاهش داده است.

در این میان، اظهارنظرها و ادعاهای نتانیاهو و «آویو کوخافی» رئیس ستاد مشترک رژیم اسرائیل درباره «دستاوردهای بی‌سابقه» به دست آمده در این جنگ، گوش شنوایی در میان احزاب و جامعه متشنج این رژیم پیدا نکرده و ناامیدی از نتایج این جنگ و ناتوانی در مقابله قاطعانه با گروه‌های مقاومت فلسطینی به جایگاه نتانیاهو خدشه بسیاری وارد کرده است و احزاب راستگرای مخالف نخست وزیر رژیم اسرائیل و بسیاری از ژنرال‌های ارتش و تحلیلگران، وی را مسئول شکست و ناکامی در این جنگ می‌دانند.

یکی از تحولات ناشی از نتایج این جنگ که بر آینده سیاسی نتانیاهو تاثیرگذار خواهد بود، شکاف ایجاد شده در میان جبهه احزاب هم‌پیمان با وی است که از نخست‌وزیری نتانیاهو حمایت کردند.

«بتسلال سمورطیتش» رهبر حزب صهونیست دینی که از سوی حزب نتانیاهو به عنوان شریک این حزب در کابینه آتی توصیف می‌شد، نه تنها وی را مسئول شکست در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه معرفی کرد، بلکه تلویحا اعلام کرد که وی تعهدهایی به حماس در خصوص بیت المقدس و مسجد الاقصی داده که با اصول و مشی احزاب راستگرا در سرزمینهای اشغالی در تضاد است.

رهبر حزب صهیونیست دینی هشدار داد که در صورتیکه ثابت شود نتانیاهو از موضع رژیم اسرائیل در قبال بیت المقدس و مسجد الاقصی عقب‌نشینی کرده است، این حزب به هیچ عنوان در کابینه به رهبری نتانیاهو حضور نخواهد داشت.

در عین حال، نتیجه تجاوز به غزه از ارزش دستاورد سیاسی که نتانیاهو اخیرا در خصوص واداشتن حزب «یمینا» به خروج از جبهه احزاب خواهان پیوستن به کابینه لاپید به دست آورده بود، کاست، چرا که پس از جنگ ۱۲ روزه اخیر در غزه، «نفتالی بنت» رهبر حزب یمینا، فاکتور حمایت از نتانیاهو را افزایش داد و خواستار ورود به انتخابات آتی در فهرستی واحد و به دست گرفتن امتیازهای بیشتر از خزب «لیکود» شد.

نتایج جنگ رژیم اسرائیل با نوار غزه همچنین منجر به از هم پاشیدن جبهه به رهبری لاپید شده و فرصت وی برای تشکیل کابینه آتی را تضعیف کرد، چرا که دلیل عقب‌نشینی بنت از حمایت از دولت احتمالی به رهبری لاپید به این موضوع باز می‌گردد که پایگاه مردمی این اجازه را به وی نمی‌دهد که در کابینه ای که از احزاب عربی حمایت می‌کند، حضور داشته باشد؛ احزاب عربی که از جنایت‌های رژیم اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرده و طرفدارانش با گروه‌های یهودی در درون سرزمینهای اشغالی درگیر شدند.

در کنار اینکه لاپید، حمایت حزب یمینا را از دست داد، شواهد نشان می‌دهد که وی حمایت حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» به رهبری «جدعون ساعر» را هم از دست خواهد داد، ساعر پیشتر در نشستی غیر علنی اعلام کرده بود که وی به دلیل عدم تمایل برای حضور در کابینه‌ای که احزاب عربی در آن حضور دارند، در حال فکر کردن برای بازگشت به ائتلاف با لیکود است، در عین حال، انگیزه و شور و شوق احزاب عربی برای حمایت از لاپید هم کاهش یافته است، به خصوص پس از آنکه وی روش‌های وحشیانه نظامیان اسرائیل در مقابله با فلسطینی‌ها را مورد تایید قرار داد.

در صورتی که لاپید نتواند کابینه رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد، ماموریت‌دهی برای تشکیل کابینه به «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) ارجاع داده خواهد شد تا احزاب حاضر در آن درباره آینده تشکیل کابینه تصمیم‌گیری کنند.

در این میان روشن است که اتهامات علیه نتانیاهو در خصوص مسئولیت وی در شکست جنگ غزه می‌تواند، فرصت او در اقناع اعضای کنست برای تشکیل کابینه را کاهش می‌دهد و این امر می‌تواند به انحلال کنست و درخواست برای برگزاری پنجمین دور انتخابات بیانجامد.

رژیم صهیونیستی از دوشنبه بیستم اردیبهشت ۱۴۰۰ حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که بر اثر آن  ۲۴۸ نفر از جمله ۶۶ کودک، ۳۹ زن و ۱۷ سالمند شهید و یک هزار و ۹۴۸ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی نظامیان اسرائیلی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، پنجشنبه شب در یک نشست ۳ ساعته با اجماع با آتش بس بدون هیچ پیش شرطی با فلسطینیان موافقت کرد.

به گفته کارشناسان سیاسی منطقه و تحلیل‌گران بین‌المللی، بازنده اصلی این حملات رژیم صهیونیستی بود، در جایی که موشک‌ها و راکت‌های مقاومت با وجود سامانه‌های پدافندی پیشرفته از جمله گنبد آهنین بر سراسر سرزمین‌های اشغالی فرود آمد.


ت ت
کدخبر: 21807 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها