سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خبر داد؛

سبقت اردوغان از سایر رهبران جهان برای سفر به آفریقا

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که تلاش‌های رئیس‌جمهور اردوغان برای دیدار سران روسیه و اوکراین ادامه دارد.

سبقت اردوغان از سایر رهبران جهان برای سفر به آفریقا

به گزارش مُنیبان از آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از حضور در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه کتاب اسکودار از تداوم تلاش‌های دیپلماتیک رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان برای دیدار سران روسیه و اوکراین خبر داد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد رئیس‌جمهور کشورمان برای دیدار سران روسیه و اوکراین در واقع مهم‌ترین و عینی‌ترین پیشنهاد برای حل بحران میان دو کشور است. تلاش‌های رئیس‌جمهور کشورمان برای اطمینان از انجام این دیدار به‌صورت حضوری یا به روش‌های دیگر ادامه دارد. ایشان در سفر به اوکراین نیز این موضوع را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور بررسی کردند. همچنین در دیدارها و تماس‌های تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفته است. در روزهای آینده تماس تلفنی جدید انجام خواهد شد و این موضوع را بار دیگر بررسی خواهند کرد.

کالین یادآور شد که رئیس‌جمهور اردوغان و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیروز طی تماس تلفنی به مناسبت هفتادمین سالروز الحاق ترکیه به این سازمان نیز تنش میان روسیه و اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: درباره آنچه به‌عنوان ناتو و همچنین به‌صورت دوجانبه یعنی به‌عنوان ترکیه-روسیه و ترکیه-اوکراین می‌توان انجام داد، گفت‌وگو کردند. البته اگر بحرانی در اوکراین رخ دهد، تبعات منفی برای همه در پی خواهد داشت. تحولاتی در میدان رخ می‌دهد اما بیشتر از آن، یک نوع مسابقه برای دروغ‌پراکنی صورت می‌گیرد. انتظار، تلاش و امید ما این است که حادثه‌ای شبیه درگیری، مداخله نظامی یا اشغال رخ ندهد. همه طرف‌ها برای حل پایدار این بحران نقش‌های مهمی دارند.

کالین متذکر شد: در ابتدا، رویکردی که تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت می‌شناسد و مبتنی بر وحدت سیاسی آن است باید مطرح شود تا طرف اوکراینی احساس امنیت کند. همچنین طرف روسی نیز نگرانی‌هایی در مورد گسترش حضور ناتو یا تحرکات نظامی مشابه دارد. برای رفع این موارد نیز باید گام‌های میان مدت و بلندمدت برداشته شود. ما معتقدیم که می‌توان راه‌حل مناسب برای همه این موارد پیدا کرد. دیپلماسی بین‌المللی که رئیس جمهور کشورمان تاکنون انجام داده، نیز بر این موضوع متمرکز بوده و این امر امکان پذیر است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره سفر اردوغان به ۳ کشور آفریقایی و روابط در حال توسعه ترکیه و آفریقا نیز اظهار داشت که رئیس جمهور اردوغان تنها رهبر جهان است که بیشترین تعداد سفر به آفریقا را انجام داده است.

کالین با بیان اینکه ابتکار آفریقا که در سال ۲۰۰۵ آغاز شد، روابط ترکیه با این قاره را به نقطه دیگری رساند، تاکید کرد: علاقه زیادی از سوی آفریقا نسبت به ترکیه به وجود آمده است.

وی تصریح کرد که تعداد سفارت‌خانه‌های ترکیه در آفریقا به طور مداوم در حال افزایش است و کشورهای آفریقایی نیز خواهان افتتاح نمایندگی‌ در ترکیه هستند.


ت ت
کدخبر: 67621 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها