نفقه بچه بعد از طلاق چقدر است؟

در رابطه با نفقه فرزند باید بگوییم که نفقه وی با پدر است اما سوالاتی مانند اینکه اگر پدر پرداخت نکند یا اینکه پدر چقدر باید نفقه بدهد، از جمله موضوعاتی است که باید به آن پاسخ داده شود.

نفقه بچه بعد از طلاق چقدر است؟

به گزارش منیبان، طبق قانون مدنی قانون‌گذار علاوه‌بر نفقه زن یک نفقه دیگر تحت عنوان نفقه فرزند بعد از طلاق نیز بیان کرده است که وظیفه پرداخت آن با پدر است.

نفقه فرزند بعد از طلاق

در ابتدا باید بگوییم که طبق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی ایران: نفقه اولاد بر عهده پدر بوده و بعد از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است با رعایت الاقرب‌ فالاقرب.

همچنین باید بدانید که در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری یا عدم قدرت آن‌ها نفقه بر عهده مادر است. هرگاه مادر هم زنده یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب‌فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌النفقه است و اگر چند نفر از ‌اجداد و جدات مزبور از حیث درجه اقربیت مساوی باشند نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند.

محاسبه آنلاین نفقه فرزند

در پاسخ به این سوال که آیا محاسبه نفقه فرزند به‌صورت آنلاین باید بگوییم که خیر امکان محاسبه آنلاین نفقه وجود ندارد. به دلیل اینکه در ایران میزان نفقه فرزند توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین شده و در تعیین میزان نفقه فرزند، میزان درآمد و توان مالی پدر ملاک است و میزان نیاز فرزند، معیار تصمیم گیری محسوب نمی‌شود.

آیا فرزند ۱۷ساله مجاز به دریافت نفقه از پدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پدر مکلف به پرداخت نفقه به فرزندان خود بوده  و فرزندان نیز همواره و مخصوصا بعد از طلاق، مستحق دریافت نفقه هستند.

حتی در زمانی که زن حق طلاق و و کالت در طلاق داشته باشد و در طلاق نامه ذکر شده باشد که مهریه‌شان در ازای فرزند می‌بخشند و تمام هزینه‌های نگهداری فرزند و تحصیل تا ازدواج فرزندان تماما برعهده‌شان هست و از مرد درخواست مالی ندارند. در توضیح این مورد باید بگوییم حتی اگر مادر بعد از طلاق اعلام کند که تمام هزینه‌های فرزند را پرداخت می‌کند نیز مرد موظف به پرداخت نفقه فرزند بعد از طلاق است.

برای تعدیل مبلغ نفقه فرزندان چه کاری باید انجام داد؟

برای تعدیل کردن نفقه فرزندان باعد از لاق باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده، و نسبت به ارسال دادخواست تعدیل نفقه اقدام کرد و دلایلی که می‌توان برای افزایش نفقه آورد شامل تورم، گرانی و حتی افزایش درآمد مرد را بیان کرد تا این درخواست قبول شود.

آیا نفقه فرزندی که چندین سال پرداخت نشده، با نرخ روز محاسبه می‌شود؟

یکی از سوالات مهمی که از ما پرسیده می‌شود این مورد است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چون میزان نفقه فرزند در حکم دادگاه قید شده است و در مرحله اجرای حکم بوده و همچنین اگر تقاضای تعدیل هم تاکنون نشده باشد، نفقه با نرخ قبلی محاسبه و پرداخت می‌شود.

از تاریخی که تقاضای درخواست تعدیل نفقه فرزند، در دادگاه ثبت و اجرا شود از آن به بعد با نرخ کارشناسی جدید نفقه قابل محاسبه است و جمع مبالغ پرداخت نشده، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

تعدیل نفقه فرزند چه شرایطی دارد؟

برای تعدیل نفقه فرزند باید حداقل چند ماه (حداقل ۶ماه) از تعین نفقه قبلی گذشته باشد تا شورای حل اختلاف قبول کند و چند ماه بعد از تعیین نفقه قبلی، می‌توان به تورم و بالارفتن هزینه‌های فرزند، افزایش درآمد پدر و … استناد و دادخواست تعدیل را مطرح کرد.  همچنین در صورتی که شورای حل اختلاف منطقه درخواستی، حاضر به پذیرش دادخواست شما نیست اگر مقدور باشد می‌توانید آدرس خوانده را تغییر داده تا از طریق شورای دیگری به موضوع رسیدگی شود.


ت ت
کدخبر: 229538 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها