از قدیم‌الایام ترشی انداختن برای فصل زمستان مرسوم بود. بزرگتر‌ها و مادربزرگ‌ها در آستانه سرما شروع می‌کردند به تهیه مقدمات برای درست کردن شور و ترشی که در زمستان بتوانند از آن استفاده کنند.

به گزارش منیبان؛ یک مساله این است که در فصل زمستان اشتیاق برای خوردن ترشیجات بیشتر می‌شود و معمولا در زمستان بیشتر ترشی می‌خوریم. موضوع دیگر اعتقادات مختلف درباره خوردن ترشی است. برخی معتقدند با خوردن ترشی به همراه غذا، اشتها بیشتر شده و در نتیجه اضافه وزن و چاقی در کمین است. اما برخی دیگر معتقدند، سرکه موجود در ترشی چربی‌ سوز است و موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود. به طور کلی عده‌ای اعتقاد دارند، خوردن ترشی به همراه غذا، برای بدن مفید است و برخی دیگر معتقدند خوردن ترشی، چیزی جز ضرر و بیماری برای بدن به همراه ندارد.

اما کدام یک از این نظرات صحیح است و بالاخره به همراه غذا و یا در زمستان ترشی مصرف کنیم یا خیر؟

پیشنهاد ویژه

چرا خوردن ترشی در زمستان توصیه شده ؟

مهم ترین دلیلی که خوردن ترشی در زمستان توصیه شده است این است که ترشی به گرم شدن بدن کمک می‌کند. علاوه بر این متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده اند که در فصل زمستان سوخت و ساز بدن کمتر از سایر فصول است و خوردن ترشی در زمستان کمک می کند تا سوخت و ساز بدن در فصل زمستان به حالت عادی برگردد. ترشی اشتها آور است و خوردن غذاهای تند و ترش باعث بالا رفتن میزان سوخت و ساز بدن می شوند.

    نکته سوم اینکه ترشی به خصوص ترشی هایی که از میوه و سبزیجات خام درست می شود خواص خود را به خوبی حفظ کرده و به بدن منتقل می‌کند.

    نکته چهارم اینکه ترشی ها در اثر فرایند تخمیر جا می‌افتند و همین موضوع باعث ایجاد و تولید ویتامین های گروه بی بهتر صورت بگیرد. می شود

    نکته پنجم اینکه تخمیر صورت گرفته در ترشی باعث از بین رفتن بعضی ترکیبات مضر می شود و افزایش جذب مواد معدنی ، نرمال شدن سطح اسید معده ، جذب پروتئین و آهن در بدن را بالا می برد.

    نکته ششم اینکه ترشی اسید معده را کنترل می کند

    نکته هفتم اینکه در تهیه ترشی معمولا از حرارت استفاده نمی شود و همین موضوع باعث حفظ ارزش غذایی مواد به کار رفته در ترشی می شود.

    نکته هشتم اینکه ترشی باعث بالا رفتن کالری سوزی در بدن شما می شود و اگر با افزایش اشتها ناشی از خوردن ترشی مقابله کنید می توانید وزنتان را با خوردن ترشی کاهش دهید.

توصیه‌هایی برای بهتر مصرف کردن ترشی در زمستان :

ترشی بهتر است شب خورده نشود زیرا دفع کلسیم بیشتری در شب صورت می‌گیرد و همین طور خطر سکته را افزایش می‌دهد.

در تهیه ترشی بهتر است از سرکه خانگی استفاده شود تا خواص آن چند برابر شود سرکه های صنعتی خاصیت چندانی ندارند و ممکن است به معده آسیب بزنند.

ترشی‌های قدیمی خاصیت بیشتری ندارند و بهتر است ترشی را تازه مصرف کنید.

از خوردن ترشی با ماست و ماهی خودداری کنید زیرا طبع سرد آن ها باعث می شود دچار مشکلات گوارشی شوید.

تخم سیاهدانه را مصلح ترشی می دانند بنابراین با اضافه کردن آن به ترشی می‌توانید ضررهای آن را به حداقل برسانید.

  ترشی را در ظرف های شیشه ای نگهداری کنید.

  ترشی را زیاد در معرض نور آفتاب قرار ندهید.

کدخبر: 126364 تاریخ انتشار