افراد مختلف ممکن است سردرد را به شکل متفاوتی تجربه کنند، از جمله محل و شدت درد. درد در بالای سر می‌تواند به دلیل مختلفی باشد.

به گزارش منیبان؛ دلایل زیادی برای سردرد در قسمت بالای سر وجود دارد. تنش یک علت شایع است، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

سردرد تنشی

سردردهای تنشی از شایع‌ترین سردردها هستند. در سردرد تنشی، درد به‌گونه‌ای احساس می‌شود که در حال فشار دادن یا اضافه کردن وزن در بالای سر است. افراد همچنین در برخی موارد در ناحیه گردن یا شانه خود احساس درد خواهند کرد. سردردهای تنشی معمولا ناراحت‌کننده هستند اما شدید نیستند. آن‌ها می‌توانند از ۳۰ دقیقه تا یک هفته زمان ببرند، اما مدت‌زمان متوسط ​​۴-۶ ساعت است.

علت سردرد بالای سر، سردرد‌های میگرنی

سردرد یکی از علائم میگرن است. سردردهای میگرنی تا ۱۲% افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که ۱۷% از زنان و ۶% از مردان را شامل می‌شود. آن‌ها کمتر از سردردهای تنشی شایع هستند اما می‌توانند شدیدتر باشند. درد ممکن است به‌گونه‌ای باشد که گویی از بالای سر، در امتداد یک‌طرف یا پایین پشت گردن ادامه می‌یابد. این موضوع می‌تواند شدید و ضربان‌دار باشد و همراه با علائم دیگری از جمله حالت تهوع و حساسیت شدید به نور یا صدا رخ دهد.

سردردهای مزمن

انواع مختلفی از سردرد مزمن یا مداوم وجود دارد. آن‌ها شامل سردردهای تنشی و سردردهای میگرنی هستند. اگر فرد حداقل ۱۵ روز در ماه به مدت ۳ ماه یا بیشتر سردرد تنشی داشته باشد، پزشک سردرد تنشی مزمن را تشخیص می‌دهد. سردردهای میگرنی مزمن نیز حداقل ۱۵ روز در ماه به مدت ۳ ماه یا بیشتر رخ می‌دهد و فرد حداقل ۸ روز در ماه علائم میگرن را خواهد داشت.

سردردهای خوشه‌ای

همان‌طور که از نام آن پیداست، سردردهای خوشه‌ای به‌صورت گروهی بروز می‌کنند. آن‌ها به‌طور ناگهانی در یک‌طرف سر و اغلب در پشت چشم ظاهر می‌شوند و باعث درد شدید و همچنین احتقان بینی یا آبریزش بینی و چشم می‌شوند. این نوع سردردها در زمان حمله روزانه ۲ تا ۸ بار ایجاد می‌شود. ممکن است در این مدت استراحت یا تسکین برای فرد سخت باشد.

سردردهای سینوسی

بیماری یا عفونت می‌تواند سینوس‌ها را ملتهب و درنتیجه باعث درد در پهلوها و بالای سر شود. علائم معمولا زمانی که فرد مشکل اصلی را درمان می‌کند ناپدید می‌شود. پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به التهاب توصیه کند.

کم‌خوابی، علت سردرد بالای سر

اختلال خواب می‌تواند منجر به سردرد شود، اما سردرد همچنین می‌تواند مشکلات خواب را بدتر کند. سردردهای تنشی ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که کمبود خواب باعث می‌شود بدن مقدار کمتری ماده شیمیایی معروف به اورکسین را آزاد کند.

سردردهای شبانه

این نوع سردردها باعث می‌شود که فرد از خواب بیدار شود، معمولا هر شب در ساعت معینی رخ می‌دهد. این موارد معمولا حداقل ۱۵ دقیقه طول می‌کشند و اغلب افراد بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

درد پشت سر (اکسیپیتال نورالژی)

اکسیپیتال نورالژی شامل تحریک اعصاب منتهی به ستون فقرات به بالای سر است. این موضوع می‌تواند باعث درد در پشت یا بالای سر شود.

دلایل احتمالی این نوع سردردها عبارت‌اند از:

ضربه به پشت سر

فشرده شدن عصب ناشی از آرتروز

تومور در گردن

سردردهای ورزشی

برخی از افراد هنگام انجام ورزش‌های ناگهانی و شدید، مانند دویدن یا داشتن رابطه جنسی، دچار سردرد ضربان دار می‌شوند. مصرف برخی از منابع پروتئینی مانند آجیل، حدود ۱.۵ ساعت قبل از ورزش، هیدراته ماندن و گرم کردن بدن ممکن است به کاهش سردرد کمک کند.

کدخبر: 68590 تاریخ انتشار