عجیب‌ترین مربی خارجی در فوتبال ایران/کامی‌کازه‌ شعبده‌باز با قلبی مهربان و زبانی آتشین

پاکو خمس سرمربی جدید تراکتور خلقیات خاصی دارد که می‌تواند فوتبال ایران را حسابی مشغول به‌خود کند.

عجیب‌ترین مربی خارجی در فوتبال ایران/کامی‌کازه‌ شعبده‌باز با قلبی مهربان و زبانی آتشین

به گزارش منیبان، در هیاهوی جام جهانی اتفاقی بسیار جالب‌توجه در فوتبال ایران رخ داد. عجیب‌ترین مربی خارجی‌ با فاصله‌ای زیاد نسبت به مربیانی که پیش از این به ایران آمده‌اند، هدایت تراکتور را به‌عهده گرفت. کسی که قرار است با او ماجراهای عجیبی را در لیگ برتر تجربه کنیم؛ آقای فرانسیسکو پاکو خِمِس مارتین. بدون شک در این چند روز مطلع شدید که او در زمان بازیگری مدافع وسط بود، 21 بازی ملی برای تیم ملی اسپانیا انجام داد و با لاروخا راهی یورو 2000 شد. می‌دانید که در دوران بازیگری توانست با دپورتیوو لاکرونیا و رئال زاراگوزا برنده‌ جام حذفی و سوپرکاپ اسپانیا شود. باخبر شده‌اید که در سال 2005 کفش‌هایش را آویخت و 2 سال بعد مربیگری را استارت زد. تیم‌های محبوبش در مستطیل سبز رایووایکانو و کوردوبا بوده‌اند و برای هر 2 تیم هم در چند مقطع بازی کرده و هم سکاندارشان بوده است. خمس در سطوح پایین با تیم کارتاخنا قهرمان شد و اوج کارش در لالیگا با رایو بود که توانست این تیم را در جایگاه هشتم قرار بدهد. حالا می‌خواهیم کمی بیشتر از شخصیت این سرمربی 52 ساله‌ی لاس‌پالماسی بگوییم. مردی مهربان، با زبانی تند، هنرمند، زودجوش و فوق‌العاده غیر قابل پیش‌بینی.

گیتاریست جدید فوتبال ایران

پدرش خواننده‌ و نوزانده‌ی فلامنکو بود و شهرت خاصی را هم به هم زده بود. به همین خاطر پاکو در فضایی آکنده از هنر و موسیقی بزرگ شد و حالا خودش هم می‌تواند گیتار بزند و آواز بخواند. خیلی‌ها نمایش هجومی تیم‌هایش و تفکرات او مبنی بر انجام فوتبال زیبا را نشات گرفته از محیطی می‌دانند که او در آن بزرگ شد و پرورش یافت. به سال‌های اخیر توجه نکنید. پاکو خمس موهای بلندی داشته که یکی از مشخصه‌های اصلی‌اش بود. او در دوران کودکی، نوجوانی و حتی جوانی جزو دانش‌آموزان ممتاز مدارسش بود ولی از جایی به بعد فوتبال، در اولویت او قرار گرفت و اجازه نداد تا مدارج تحصیلی را تا انتها دنبال کند. 

سرمربی جدید پرشورها در حد گرت بیل گلف را دوست دارد و سالهاست که با پپ گواردیولا مشغول به گلف بازی کردن است. آن‌ها در اردوی تیم ملی اسپانیا هم چنین کاری را انجام دادند که کاماچو، سرمربی وقت ماتادورها از این قضیه مطلع شد و جلوی‌شان را گرفت. پاکو خمس معتقد است که فوتبالیستی بهتر از رونالدو نازاریو وجود ندارد و ریوالدو به اندازه‌ همه‌ی آدم‌هایی که در زندگی‌اش دیده، کوکاکولا می‌خورد.

کامی‌کازه وارد می‌شود

اوج کار خمس و شاگردانش در رایووایکانو در فصل 2013-2012 بود. آن‌ها رتبه‌ هشتم را به‌دست آوردند ولی به دلیل ورشکستگی توانایی حضور در مسابقات اروپایی را به‌دست نیاوردند! نکته‌ جالب‌توجه درباره‌ آن تیم، فوتبال زیبایی بود که به‌نمایش می‌گذاشت. تیم او با پرس شدید و فوتبال مالکانه، همه را تحت تاثیر قرار داده بود. مربیانی چون گواردیولا و انریکه شدیدا از خمس تمجید کردند. جالب است که رایو در آن فصل پس از بارسا و بایرن با درصد مالکیت 58 درصد، سومین تیم برتر اروپا بود. پاکو از بازی بلند تنفر دارد و دوست دارد تا تمام بازیکنانش فوتبال را روی زمین بازی کنند.

یکی از القاب عجیبی که به پاکو خمس داده شده، «کامی‌کازه» است. همان حملات هوایی و انتحاری خلبان‌های ژاپنی در جنگ جهانی دوم که با بمب به دل کشتی‌های جنگی متفقین می‌زدند و همه از جمله خودشان را نابود می‌کردند. خمس را با این لقب می‌شناسند. به قول خودش او مانند گاوبازی است که برای موفقیت و خوشحال کردن تماشاچی، حاضر است در معرض آسیب دیدن و حتی کشته شدن توسط گاو قرار بگیرد.

تغییرات در راه است 

در تراکتور منتظر تغییر سیستم‌های زیاد و ناگهانی، حتی در ابتدای بازی باشید. بازیکن اسبق تیم ملی اسپانیا از این کارها در دوران مربیگری‌اش کم انجام نداده است. او بارها با همین تغییرات توانسته نتایج را تغییر دهد و تیم‌هایش را به بازی برگرداند. پاکو فوق‌العاده احساساتی است و توانایی برانگیختن بازیکنانش را دارد. او در هفته‌ آخر همان فصل رویایی با رایو و همچنین زمانی که در مکزیک هدایت کروز آزول را به عهده داشت، خانواده‌ی بازیکنانش را به رختکن تیم آورد و در حضور آن‌ها بازیکنان را آماده‌ حضور در زمین بازی کرد. چند سال بعد وقتی تیمش سقوط کرد، با چشمانی اشکبار و در شرایطی که هواداران رایو از او می‌خواستند که بماند، این تیم را ترک کرد و راهی گرانادا شد.

خمس شدیدا پیگیر کارهای خیرخواهانه است. او چند سال مبلغی که از اجاره‌ خانه‌ی خود دریافت می‌کرد را به پیرزنی در همان حوالی تقدیم می‌کرد. یک‌بار به زندانی در مادرید رفت و برای زندانیان سخنرانی کرد. در سال 2017 و وقتی که زلزله‌ای شدید در مکزیک آمد، در جمع زلزله‌زده‌ها حاضر شد و به آن‌ها یاری رساند. 

این سرمربی وقت‌شناس و منضبط میانه‌ چندان خوبی با خواب ندارد و تقریبا 5 ساعت در شبانه‌روز استراحت می‌کند و این ماجرا در مکزیک باعث شد تا کارش به بیمارستان بکشد. اما ویژگی منحصر‌به‌فرد دیگری که از خمس سراغ داریم، صراحت لهجه‌ او و زبان تندش است. خمس بارها در این سال‌ها با خبرنگاران، مربیان و مدیران بر سر مسائل مختلف درگیری لفظی داشته و کنفرانس‌های مطبوعاتی آتشینی را پشت سر گذاشته است. او یک‌بار برای اینکه اثبات کند به سنگاپور سفر نکرده، در محل نشست خبری پاسپورتش را به همگان نشان داد.

کنفرانس‌های جنجالی در راه است؟

زیدان وقتی که دستیار آنچلوتی در رئال بود، مدرک مربیگری نداشت و همین مساله باعث عصبانیت خمس شد. او درباره‌ زیدان گفت: «زیدان مدرک مربیگری ندارد و نباید در فوتبال اسپانیا مربیگری کند. از صحبت درباره‌ی او پشیمان نیستم». یک‌بار یکی از خبرنگاران درباره اینکه تیمش آمادگی بازی کردن با 2 مهاجم را داشته یا خیر، سوالی را مطرح کرد که با این واکنش از سوی آقای سرمربی روبرو شد: «من به تو اجازه نمی‌دهم کار من را مورد قضاوت قرار بدهی. من یک انسان کاملا حرفه‌ای هستم و کارم را عالی انجام می‌دهم. پس این کار را تکرار نکن و این مساله از ذهنت رد نشود. من این اجازه را به تو نمی‌دهم». 

زمانی دیگر او هدایت رایو را به عهده داشت و پس از بازی با والنسیا درگیری شدیدی با خبرنگار نزدیک به باشگاه والنسیا داشت که معتقد بود داوری به سود تیم خمس بوده است. او با استفاده از جملات تمسخرآمیز خبرنگار را حسابی عصبانی کرد. او در برهه‌ای دیگر هم در درگیری دیگری با یک خبرنگار به او گفت: «من از فوتبال کم سر درمی‌آورم اما تو قطعا خیلی کمتر از من می‌فهمی. متوجه هستی که چه سوالی را از من پرسیدی؟» 

حال باید دید حضور این سرمربی خاص در فوتبال ایران و باشگاه تراکتور به کجا منجر می‌شود. احتمالا سوژه‌های جذابی از کامی‌کازه‌ شعبده‌باز (او شعبده‌بازی هم می‌کند) اسپانیایی خواهیم دید. 


ت ت
کدخبر: 127412 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها