خبرنگار:

سخنگوی شورای نگهبان:

درباره برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ به صورت الکترونیک هنوز موردی مطرح نشده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ به صورت الکترونیک هنوز موردی مطرح نشده است.

درباره برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ به صورت الکترونیک هنوز موردی مطرح نشده است

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، هادی طحان نظیف صبح امروز (شنبه ۱۷ دی ماه) در نشست خبری خود درباره لایحه معافیت مالیاتی واردات دارو و شیر خشک گفت: این لایحه مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری با دولت‌های ساحلی دریای خزر با اصلاحات صورت گرفته مغایر قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد. لایحه موافقتنامه میان ایران و سازمان یونسکو هم با اصلاحات صورت گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لایحه همکاری ایران با شانگهای هم مورد بررسی قرار گرفت که ایراداتی به آن وارد شد که از جمله این موارد می‌توان به قرار دادن تاریخ میلادی به عنوان تاریخ اصلی اشاره کرد. لذا ایرادات شکلی هستند که در صورت اصلاح مجدداً مورد بررسی قرار می‌دهیم البته گفته شده در کمیسیون در حال بررسی است.

او افزود: طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مجلس تصویب شد که مشتمل بر ۶۷ ماده است، شورای نگهبان درباره این مصوبه ۱۷ جلسه برگزار کرد لذا سعی کردیم نظرات کارشناسان مختلف را در این حوزه بشنویم. 

طحان نظیف با اشاره به سایر طرح‌های مطرح شده در شورای نگهبان تصریح کرد: طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز مغایر قانون اساسی و موازین شرع شناخته شد. همچنین طرح تشکیل پدافند غیرعامل کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که درباره آن دو ایراد و یک ابهام مطرح شد. همچنین ۷ اساسنامه هم مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از سازمان‌های مناطق آزاد که همه این موارد با اصلاحات صورت گرفته مغایر با قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام وصول نشدن بودجه از طرف مجلس ادامه داد: لوایح بودجه و برنامه هفتم از اهمیت به سزایی برخوردار هستند اما اینکه کدام مبنا قرار می‌گیرند در این مورد قانون اساسی نظر خاصی ندارد.

وی افزود: درباره افزایش تعداد نمایندگان هنوز در مجلس موردی تصویب نشده البته در کمیسیون به جایی رسیده است.

طحان نظیف در واکنش به ادعای ترقی درباره اینکه خبرنگاران درباره محاربه از مراجع سوال بپرسند، اظهار کرد: شورای نگهبان مسئولیتی درباره اظهار نظر افراد ندارد. البته براساس اصولی نظیر اصل ۴و ۹۶ قانون اساسی تصمیم برعهده قاضی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره جایگاه هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بنده بارها به این موضوع پرداختم، ممکن است در کیفیت رسیدگی هیأت مواردی وجود داشته باشد اما در مجموع جایگاه این هیأت قانونی است. هر نهادی در قانون اساسی جایگاه خود را دارد و هر نهادی وظایف خود را دارد البته بنده هم این مورد که می‌گویند هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام شورای نگهبان دوم است را شنیده‌ام.

طحان نظیف درباره اینکه شورای نگهبان در تصویب بودجه چه مواردی را لحاظ می‌کند، متذکر شد: در مورد بودجه همواره مواردی مطرح است یه عنوان مثال می‌گویند بودجه باید جامع، متعادل و از ذکر برخی مسائل خودداری شود در مجموع همه این موارد باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه معتقد هستیم همه این موارد در راستای حقوق مردم است.

او در مورد واکنش شورای نگهبان به تورم خاطرنشان کرد: ما قبلاً اعلام کردیم که به منظور کاهش رفت و برگشت مصوبات آماده همکاری هستیم و معتقد به عمل به قانون هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان یادآور شد: بارها درباره اصلاح قانون انتخابات مواردی را مطرح کردیم، همچنین درباره انتخابات الکترونیک همواره تعاملاتی با وزارت کشور وجود دارد اما درباره برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ به صورت الکترونیک هنوز موردی مطرح نشده است.


ت ت
کدخبر: 131749 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها