ویژه نوروز ۱۴۰۲؛ بازنشر

لاهوتی: اتفاقاتی که رخ می‌دهد اتفاقات خوبی نیست

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مجلس باید از حقوق خودش که در واقع حقوق مردم است صیانت کند و اتفاقاتی که رخ می‌دهد اتفاقات خوبی نیست.

لاهوتی: اتفاقاتی که رخ می‌دهد اتفاقات خوبی نیست

مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان ضمن ارزیابی اقدامات مجلس یازدهم طی 3 سال گذشته گفت: نمایندگان فعلی مجلس زحمت می‌کشند اما یک ایراد کلی به آنها دارم و آن اینکه، به نظر می‌رسد قوه مقننه آرام آرام در حال از دست دادن جایگاه خودش است. در زمان مجلس قبلی طی نطقی که داشتم به این نکته اشاره کردم که هم در اواخر مجلس گذشته و هم در حال حاضر بسیاری از تصمیمات مهم و اساسی که نیاز به قانونگذاری دارد، معمولا در شورای عالی اقتصادی گرفته می‌شود در حالی که بسیاری از این تصمیمات نیاز به قانونگذاری دارد.

او افزود: وقتی می‌گوییم قوه مقننه و نمایندگان مردم یعنی مردم تصمیم بگیرند. البته امکان ندارد که مردم مستقیما تصمیم بگیرند بنابراین نمایندگان آنها باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند. به اعتقاد بنده در قضیه مولدسازی اگرچه معتقد هستم که دولت اموال مازاد دارد و باید مولدسازی صورت بگیرد اما چقدر خوب بود که در مورد این اقدام نمایندگان مردم تصمیم می‌گرفتند که چگونه و به چه صورتی این اموال که نزدیک به 7 تا 10 هزار هزار هستند و سرمایه ملی این کشور محسوب می‌شوند واگذار شود و اگر واگذار شد با پول حاصل از آن می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم، نمی‌شود این پول را گرفت و صرف هزینه‌های جاری کشور کرد.

لاهوتی در ادامه تصریح کرد: اگر این تصمیم در قوه مقننه و توسط نمایندگان مردم گرفته می‌شد می‌توانست شفاف‌تر، روشن و قابل ارزیابی باشد. در حال حاضر هیچ سنجش و ارزیابی وجود ندارد. پس از اینکه ما این اموال را فروختیم خط‌کش اندازه‌گیری ما چیست؟ چقدر از این اموال را با چه شرایطی می‌خواهیم واگذار کنیم؟ اگر کسی از مسیر قانونگذاری تخلف کرد باید چه کار کنیم؟ بنابراین یکی از موضوعات این است که مجلس باید از حقوق خودش که در واقع حقوق مردم است صیانت کند و اتفاقاتی که رخ می‌دهد اتفاقات خوبی نیست.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به موضع‌گیری نمایندگان در برابر اعتراضات اظهار کرد: در حوادث اخیر دو مسئله مطرح بود یک عده مانند همه کشورهای دنیا اعتراض صنفی داشتند. هر چقدر که بخواهیم اعتراضات صنفی مردم را محدود و سختگیری کنیم و به دنبال این باشیم که مردم یک کلام مشخص را مرتب تکرار کنند، منجر به حوادثی خواهد شد که در تجربه‌های گذشته مشاهده کردیم که در پشت همین حادثه‌ها زمینه سوء استفاده‌ها فراهم شد و این اتفاق افتاد به این ترتیب که آنهایی که موافقت حاکمیت و نظام نبودند، پشت سر این اعتراضات قرار گرفتند در صورتی که می‌توانست منطقی پشت این اعتراضات وجود داشته باشد.

لاهوتی با اشاره به مصوبه مجلس درباره اظهارنظر افراد مشهور خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد این نوع تصمیم‌گیری درباره مجازات افراد مشهور، یک تصمیم‌گیری عجولانه و سلب حقوق مردم است. قانون اساسی به مردم این حق را داده و اگر ما حقی را که قانون اساسی به مردم داده سلب کنیم کار درستی نیست.

او در پاسخ به اینکه آیا به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت خواهید کرد، یادآور شد: زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی مانده است. بنده هم تجربه‌ها و اندوخته‌هایی دارم و 12 سال در جریان قانونگذاری بودم. اگر در آینده شرایطی فراهم شد ما هم سرباز همین نظام و انقلاب هستیم. یک روزی نیاز بود در جبهه حضور پیدا کنیم بعدتر در سنگرهای مختلف حضور پیدا کردیم، اگر با توجه به تعهد، تخصص و تجربه شرایط و بستری فراهم شود و احساس کنم حضور من می‌تواند موثر باشد آن موقع تصمیم‌گیری خواهم کرد. البته مطالبه مردم هم باید باشد اگر مطالبه مردم وجود داشته باشد طبیعتا این کار را خواهم کرد.


ت ت
کدخبر: 147519 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها