همسر رئیسی بیحجابها را کافر دانست؟
نخستین محفل بانوان قرآنی جهان اسلام «خیرات حسان» با حضور جمیله سادات علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، حافظان و قاریان از ایران و چند کشور در تالار وحدت عصر پنجشنبه ۳۱ فروردینماه برگزار شد.
به گزارش منیبان، نخستین محفل بانوان قرآنی جهان اسلام «خیرات حسان» با حضور جمیله سادات علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، حافظان و قاریان از ایران و چند کشور در تالار وحدت عصر پنجشنبه ۳۱ فروردینماه برگزار شد.
در ادامه جمیله علمالهدی برگزاری این نوع محفلها را پاسخ به یک امر مهم دانست و بیان داشت: چند سالی است که یک سوال مهم مطرح شده و آن این است که آیا بازگشت به دین اسلام، بازگشت به سنت کهن است؟
وی افزود: در این زمینه ۲ نوع نگاه وجود دارد و سؤال این است آیا دین همان سنت است و اینکه چه نسبتی بین دین و مدرنیته برقرار است و اسلام و مدرنیسم چطور کنار یکدیگر قرار میگیرد؟
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه پیش از این دین به عنوان سنت در نظر گرفته شده و خیلی از نمادهای استفاده شده نیز این نگاه را تقویت کرده است، اظهار داشت: بسیاری تلاش کردند، نشان دهند دین و تجدد قابل جمع است. اما بهتر است در این باره از خود قرآن سؤال کنیم که نسبت قرآن با سنت و تجدد چیست؟
وی با بیان بحث تقابل تجدد و سنتگرایی با دین که در قرآن کریم هم به آن پرداخته شده است، با اشاره به آیات ۲۵ سوره انعام، ۳۱ سوره انفال، ۲۴ سوره نحل و ۱۶۸ سوره صافات ابراز داشت: سنتگرایی هم مانند تجددگرایی با دین تقابل دارد. کفر تجددگرا و سنتگرا شباهت دارند که در این زمینه میتوان به استهزا اشاره کرد. چنانکه این ۲ جریان وقتی با قرآن مواجه میشدند میگفتند؛ این اساطیر الاولین است و قبلاً هم گفته شده است.
علم الهدی استفاده از راهبرد نفرت را نقطه مشترک تجددگرایی و سنتگرایی دانست و نمود آن را در استهزا، ایجاد ترس و اعلام خسارات برشمرد و اظهار داشت: این راهبردهای مشترک در اتفاقات اخیر کشور به خصوص در بحث عفاف و حجاب هم از سوی این نوع کفر وجود داشت.
وی گفت: در مواجهه و تقابل دیگر تجددگرایی و سنت گرایی با دین، مطابق نظر قرآن کریم آنها از راهبرد دیگری با عنوان مهرفروشی و اعلام مودت دروغین بهره میبرند که این مدل راهبرد هم در حوادث اخیر چند ماهه هم بروز و ظهور داشت.
این عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه به تشریح راهبردهای الهیات جبر و الهیات اعتباربخشی از سوی تجددگرایان و سنت گرایان پرداخت و تصریح کرد: چرخههای حذف و اضافه همواره در آفرینش انسان بوده و تا روز قیامت یک مسیر تکاملی وجود دارد که به فعل الهی در جریان است.
وی افزود: همه انسانها باید نقش خود را در این جریان تعریف کنند و در قرآن نیز اقوام بر اساس عملیات ذهنی خود شناخته میشوند./برترینها