سخنگوی وزارت امور خارجه:

اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان را تایید می کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اخراج ۴ دیپلمات اذربایجانی از ایران اظهار کرد: ایران در مقابل اقدام غیرسازنده اذربایجان، اندکی بعد ۴ عضو اذربایجان را اخراج کرد، این اتفاق رخ داد و مورد تایید است.

اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان را تایید می کنم

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: لازم است دولت براساس نقشه راه رهبری در مسیر شعار سال اقدام کند و به انتظارات مردم در حوزه اقتصادی پاسخ دهد. پنجمین نمایشگاهی است که در غالب توانمندی صادراتی ایران برگزار می شود. افتتاحیه این نمایشگاه را دیروز داشتیم. دستگاه دیپلماسی که ماموریت اقتصادی دارد در کمک به وزارت صمت، نقش متفاوتی نسبت به سالهای گذشته داشته است. بیش از ۱۲۰۰ تاجر از ۶۵ کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند. صادرات، موتور پویایی و رشد است. انشاالله این نمایشگاه به بازاریابی ایران کمک کند.

کنعانی با اشاره سفر رییسی به سوریه گفت: سفر رییسی به سوریه، به دعوت بشار اسد انجام شد و یکی از رخدادهای مهم در روابط دو کشور است. این سفر فرصت مناسبی بود که ریل گذاری در مرحله پساتروریسم صورت بگیرد و‌ در حوزه اقتصادی ریل گذاری مناسب انجام شود. علاوه بر مذاکرات خصوصی و عمومی، ابعاد همکاری های دوجانبه بررسی شد. در این سفر اسناد مهمی امضا شد از جمله سند برنامه جامع همکاری های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه که شامل ۳۰ بند بود. انجام این سفر معنا مفهوم و پیام خاص خود را دارد، جشن پیروزی علیه تروریسم بود.

وی تاکید کرد: سوریه به کرسی خود در جایگاه اتحادیه عرب بازگشت. این مهم، پیروزی سوریه و محور مقاومت علیه تروریسم بود. طی موصع رسمی از این تحول استقبال کردیم. امیدوارم شاهد همکاری های بیشتری باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره نشست ۴ جانبه در روسیه بیان کرد: در این نشست وزیر امور خارجه شرکت می کند. نشست ۴ جانبه معاونین را در تاریخ ۱۵ فروردین در مسکو‌ داشتیم. ۲۰ اردیبهشت هم نشست جدید برگزار می شود. ضمن درک موضوع گرانی های امنیتی ترکیه در سوریه، معتقدیم این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفتگوهای سیاسی انجام شود. اتفاق نظر شکل گرفت و نشست به صورت ۴ جانبه شد. این نشست می تواند با اراده سیاسی طرفین، خروجی خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به نصب دوربین های آژانس گفت: نکته جدیدی ندارم و هفته گذشته توضیح دادم. سیاست جدی ایران حل و فصل سوتفاهمات با اژانس است. سیاست بر این است که اجازه ندهیم‌، اقدامات صلح امیز ایران تبدیل به مانع شود. ما در راستای نقشه راهی که در سفر گروسی تعیین شد در حرکت هستیم و رو به جلو حرکت می کنیم. اطلاعات مقتضی را در صورت لزوم، سازمان انرژی اتمی اعلام می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخرین اقدامات برای بازگشایی سفارتخانه های عربستان و ایران گفت: در حال اماده سازی اماکن دیپلماتیک هستیم. بدلیل تعطیل بودن اماکن و اصطحلاک اماکن، نیازمند زمان بیشتری برای بازگشایی هستیم. امیدواریم بزودی شاهد بازگشایی اماکن باشیم. ما در این مسیر جدی هستیم. روند در مجموع مثبت است. امکان صدور روادید در شرایط فعلی میان ایران و عربستان وجود دارد. 

کنعانی افزود: روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع در تهران و قاهره فعال است و همواره فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور و به انجام فعالیت مشغولند و امکان تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع ومحدودیتی برای این گفت‌وگوها نداشته‌ایم. اراده قاهره افرایش سطح همکاری ها میان دو کشور را تسهیل می کند. 

وی با اشاره به اظهارات جیک سالیوان تاکید کرد: واکنش خود را در سطحی از جمهوری اسلامی دریافت کردند. امریکا به سیاست خود در خروج غیرقانونی از برجام اعتراف کرد اما در کنار ان به جای اینکه به موضع امریکا برای جبران بپردازد از ادبیات نامناسب استفاده کرد. درباره فعالیت صلح امیز هسته ای ایران،  ۱۵ گزارش توسط آژانس منتشر شده است. اظهارات نسنجیده ایشان در به رسمیت شناختن ازادی عمل اسراییل علیه برنامه هسته ای ایران، نشان می دهد امریکا مسیولیت خود را قبول نمی کند. ما عضو معاهده ان پی تی و پادمان هستیم و فعالیت ما تحت نظارت اژانس انجام میشود. ما در صورت لزوم پاسخ کوبنده خواهیم داد.  

کنعانی با اشاره به اخراج ۴ دیپلمات اذربایجانی از ایران اظهار کرد: ایران در مقابل اقدام غیرسازنده اذربایجان، اندکی بعد ۴ عضو اذربایجان را اخراج کرد، این اتفاق رخ داد و مورد تایید است.

کنعانی درباره اظهارات غیرسازنده علی اف علیه تهران بیان کرد: درباره آذربایجان همواره دیدگاه های خود را صریح و شفاف بیان کردیم. روابط ایران و آذربایجان ناگسستنی و‌ ریشه دار است. نباید اقدامی انجام دهیم که در مسیر منافع دو کشور نیست و تامین کننده طرفهایی است که بدنبال تنش و بحران هستند. درباره موضوعات اختلافی ما همچنان مایل هستیم که فرصت را به دیپلماسی بدهیم. با بستن صفحات تلخ گذشته روبه جلو حرکت کنیم. اظهارات پشت تریبون ها در موضوعات اختلافی کمکی به حل و فصل آنها نمی کند.

وی با اشاره به احتمال بازگشت تحریم های سازمان ملل اظهار کرد: ما مایل نیستیم با پیش فرض ها راجب اتفاقاتی که ممکن است بیافتد و همچنین مواضع پیش رو، داوری کنیم. ایران همواره نشان داده در حفظ و صیانت از حقوق ملت ایران، قاطعیت دارد. درباره دستیابی به حقوق مردم از این مسیر عدول نخواهیم کرد. فعالیت های ایران صلح امیز و در چارچوب همکاری با آژانس است.

کنعانی با اشاره به پیشنهاد ترکیه درباره ایجاد دفتر حفاظت منافع ایران در «آلبانی» بیان کرد: طرف ترکی مبتنی بر مناسبات خوبی که میان دو کشور برقرار است برای این اقدام اعلام امادگی کرد. ایران مبتنی بر دیدگاه های اصولی خود از این رویکرد ترکیه استقبال کرد. انشاالله کار در مسیر درست پیش برود.

کنعانی در خصوص اسناد نقشه راه همکاری های جامع با دیگر کشورها گفت: امضای این اسناد ابتکار عمل بسیار خوبی است، به این معنا که این اسناد نقشه راه همکاری های جامع و بلند مدت میان جمهوری اسلامی ایران و شرکای دوست را تعریف می کند و می تواند فعالیت های اقتصادی و تجاری دو کشور را در مسیر تعریف شده و در راستای اهداف پیش بینی شده هدایت کند. در مورد سند همکاری های جامع ۲۵ ساله با چین، این یک برنامه است که دارای جزئیات و بخشهای مختلفی است و بر مبنای آن حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری می توانند گام های اجرایی تعریف کنند. در مورد ارتباط با روسیه در مسیر نهایی کردن سند جامع همکاری‌ها هستیم. در مورد سوریه این سند در سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان امضا شد. حوزه آفریقا هم جزو اولویت های جمهوری اسلامی ایران است و بر این مبنا تلاش‌های خوبی صورت می گیرد، سفرهای خوبی  انجام شده و سفرهای در سطح عالی هم تعریف شده است. تلاش برای تحقق رویکردهای اقتصادی دولت گام به گام با کشورهای مختلف هم در حوزه همسایگان و کشورهای منطقه‌، هم در حوزه آسیا و هم در حوزه آفریقا تعریف شده است.

کنعانی در خصوص امکان احیای مذاکرات برجام بیان کرد: گفتگوهایی با  طرف های برجام صورت گرفت و توافق های خوبی هم حاصل شد. طرفین می‌توانستند به مرحله جمع بندی مذاکرات و اجرای آن برگردند، اما طرف‌های مقابل و مشخصاً دولت آمریکا در این زمینه تعلل هایی انجام دادند. اکنون هم گفتگو و تبادل پیام از طریق کانال های متنوع ارتباطی برقرار است. بنابراین استمرار گفتگو ها و پیام ها از طریق واسطه ها و طرف های موثر به این معناست که همه طرف ها از نظر فنی بازگشت به توافق را امکان پذیر می دانند. امیدواریم که اراده سیاسی هم به این امکان فنی ملحق شود و شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها و مشخصاً دولت آمریکا به روند اجرای برجام باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که هیچ اتفاق خاصی در راستای پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن نیفتاده است. 


ت ت
کدخبر: 153834 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها