بایدن از تصمیم خود منصرف شد!+جزییات

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تایید کرد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور دیگر به دنبال خریدن جزیره گرینلند نیست.

بایدن از تصمیم خود منصرف شد!+جزییات

به گزارش منیبان، تارنمای یورو نیوز گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا نسبت به خرید گرینلند از دانمارک ابراز تمایل کرده بود و سپس دیدار رسمی از کپنهاگ (پایتخت دانمارک) را بعد از استهزا شدن از سوی اهالی دانمارک و ساکنان گریلند لغو کرد.

گرینلند نام ناحیه خودگردانی در دانمارک است. این سرزمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل زندگی حدود ۵۶ هزار نفر است. همچنین  به‌عنوان کم‌تراکم‌ترین منطقه جهان از لحاظ جمعیتی شناخته می‌شود. جمعیت آن از مردم بومی (از تبار اسکیموها) و مهاجران دانمارکی تشکیل شده‌است. نام گرینلند به معنی «سرزمین سبز» یا «سبزستان» است.

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت بایدن از تمایل ترامپ به خرید گریلند منصرف شده است گفت: من می توانم با قاطعیت بگویم که این نکته درست است.

اظهارات بلینکن در دیدار روز پنجشنبه  از گریلند و به دنبال نشست با وزیران خارجه شورای ارکتیک (قطب شمال و مناطق پیرامونی آن) در «ریکاویک» پایتخت ایسلند مطرح شد.

وی  با نخست وزیر گریلند و دیگر مقامات در شهر«کانگرلوسواگ» (Kangerlussuaq) در غرب گریلند دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا برقراری دوباره کنسول آمریکا در شهر تفریحی اقتصادی «نوک» (Nuuk) گریلند را ستود و گفت دولت بایدن امیدوار به افزایش همکاری ها با این گرینلند در جبهه های مختلف از جمله در حوزه تغییرات آب و هوایی است.

این دیدار بلینیکن در حالی رخ داده که ساکنان گریلند یک دولت ائتلافی حامی استقلال و ضد استخراج معادن را در اوایل سال جاری میلادی انتخاب کردند.

راکفورد ویتس مدیر برنامه مطالعات نظامی دانشگاه تافتس آمریکا گفت: باید دید اگر گریلیندی ها در دو سال آینده تصمیم به استقلال کامل بگیرند، این تصمیم چه مفهومی برای دانمارک و روابط آمریکا با دانمارک و در رابطه با پایگاه های آمریکا در گریلند خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در مصاحبه با یورونیوز گفت: من فکر می کنم که یکی از نخستین اولویت های دولت بایدن بازسازی روابط با دانمارک است که متحد قوی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می شود. دولت بایدن همچنین اطمینان خواهد داد که برای همکاری با گریلند آماده است.

بلینکن در جلسه شورای آرکتیک گفت چندجانبه گرایی باید با تاکید و تمرکز با همکاری صلح آمیز در مسائل محیط زیستی، امنیت دریایی و رفاه مردم منطقه انجام شود. آمریکا همچنین تلاش کرده  اعضای این شورا را برای مخالفت با طرح های مسکو بسیج کند.

 روسیه برای اعمال  مقررات دریایی در مسیر دریای شمالی -از نروژ به آلاسکا- و نیز از سرگیری مذاکرات نظامی در سطح مقام های بلندپایه با این شورا که ۸ عضو دارد، تلاش می کند.

تعویض گرینلند با پورتوریکو 

یلز تیلور رئیس سابق ستاد کارکنان وزارت امنیت داخلی آمریکا در  مصاحبه‌ای با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفته بود: ترامپ پس از وقوع دو توفان سهمگین سال ۲۰۱۷ در جزیره پورتوریکو در دریای کارائیب پیشنهاد  فروش «پورتوریکو» یا معاوضه آن با «گرینلند» را داده بود..

تیلور اظهار داشت: ترامپ می‌گفت که پورتوریکو کثیف و فقیر است. بنابراین، او در حالی که خواهان خرید گریلند از دانمارک بود بلکه می‌خواست بداند آیا می‌توانیم پورتوریکو را بفروشیم یا آن را با گریلند معاوضه کنیم.

این مقام آمریکایی که در سال ۲۰۱۹ وزارت امنیت داخلی را ترک کرد، افزود: اینکه رئیس جمهوری آمریکا بخواهد یک منطقه آمریکایی را از مردم این کشور بگیرد و آن را با یک کشور خارجی معاوضه کند، فراتر از آزار دهنده است.

تیلور گفت: رئیس جمهوری در پشت صحنه خصومت عمیقش را نسبت به مردم پورتوریکو بیان می‌کرد.

پورتوریکو حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد که اغلب آنان در سرزمین اصلی آمریکا بویژه در ایالت‌های فلوریدا و نیویورک زندگی می‌کند.

«مته فردریکسن» نخست وزیر دانمارک درخواست ترامپ برای خرید گریلند را رد و آن را «بیهوده» توصیف کرده بود. 

پورتوریکو که مستعمره سابق اسپانیا است، اواخر سده نوزدهم میلادی تحت استعمار آمریکا درآمد. این جزیره سال ۱۹۵۲ از خودمختاری سیاسی گسترده‌ای برخوردار شد.

ساکنان پورتوریکو به عنوان شهروندان آمریکایی از امکان ورود آزادانه به خاک آمریکا برخوردارند اما از حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یا انتخاب سناتور در سنای فدرال بی‌بهره‌اند.

 ترامپ بعد از شکست و ناکامی در  خرید گرینلند و مخالفت گسترده دولت کپنهاک، با هدف افزایش منافع اقتصادی در قلمرو دانمارک در صدد بازگشایی نخستین کنسولگری آمریکا  در این منطقه بر آمد.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر در نامه ای به کنگره اعلام کرد که افتتاح کنسولگری در شهر نوک، بخشی از برنامه گسترده آمریکا برای افزایش حضور در قطب شمال است.

«مت فردریکسن» نخست وزیر دانمارک پیش از این در سفری به گرینلند، در واکنش به درخواست ترامپ برای خرید گریلند گفته بود:  «گرینلند فروشی نیست؛ گرینلند متعلق به دانمارک نیست و متعلق به گرینلند است؛ من قوّیاً امیدوارم که سخنان ترامپ جدی نباشد.»

به دنبال درخواست ترامپ مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز در مصاحبه ای با تکرار پیشنهاد ترامپ از کپنهاک، خواستار خرید  جزیره گریلند به آمریکا شد.

بر اساس توافق دفاعی سال ۱۹۵۱ میان آمریکا و دانمارک، پایگاه هوایی تول آمریکا می تواند در منطقه شمالی گرینلند مستقر باشد.


ت ت
کدخبر: 21370 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها