اگر موهایتان را دکلره کردید بخوانید/ روش‌های کاربردی برای آبرسانی به مو

اصلا فرقی نمی‌کند که خودتان موهای‌تان را رنگ کنید یا برای رنگ کردن موهای‌تان از یک تکنسین باتجربه و متخصص کمک بگیرید؛ تحت هر شرایطی، شما باید این موضوع را بدانید که تمام موادی که برای دکلره کردن مو استفاده می‌شوند، حاوی یک سری مواد شیمیایی سفیدکننده هستند.

اگر موهایتان را دکلره کردید بخوانید/ روش‌های کاربردی برای آبرسانی به مو

به گزارش منیبان، همه ما می‌دانیم که موهای دکلره شده و روشن، یکی از ترندی‌ترین رنگ موهای سال می باشد. به طور کلی اصلا فرقی نمی‌کند که خودتان موهای‌تان را رنگ کنید یا برای رنگ کردن موهای‌تان از یک تکنسین باتجربه و متخصص کمک بگیرید؛ تحت هر شرایطی، شما باید این موضوع را بدانید که تمام موادی که برای دکلره کردن مو استفاده می‌شوند، حاوی یک سری مواد شیمیایی سفیدکننده هستند. چرا؟ 

چون به طور کلی ما از دکلره کردن برای از بین بردن رنگ‌دانه‌های اصلی موهایمان استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بعد از بی‌رنگ کردن موها، رنگ مورد علاقه‌مان را به تارهای مو بدهیم. اما لازم است بدانید که این پروسه، هزینه‌های خاص خودش را دارد. 

نه! منظورمان بُعد مالی داستان نیست؛ بلکه تمرکز اصلی ما بر روی ابعاد سلامت مو است که بر اثر بلیچینگ و یا دکلره کردن مو به خطر می‌افتد. ببینید؛ این مواد دکلره یا سفیدکننده برای این که بتوانند رنگ‌دانه‌های مو را از تار مو جدا کنند، پروتئین و رطوبت تارهای مو را نیز از آن جدا می‌کنند و به همین دلیل است که موهای شما بعد از پروسه دکلره، عموماً خشک، بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شوند.

ما از این رو ترجیح دادیم که در این مقاله به بررسی راهکارهای کاربردی و مؤثر جهت آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله، ما را همراهی کنید.

از دلایلی که باعث می‌شود موهای شما بعد از دکلره کردن وز و خشک به نظر برسد، این است که کوتیکول موهای شما بر اثر دکلره از بین می‌رود. حالا کوتیکول چیست؟ کوتیکول‌ها همان لایه‌هایی هستند که رطوبت تارهای موهای شما را حفظ می‌کنند. حال طبق پروسه‌ای که در طول دکلره کردن مو طی می‌شود، طبیعتأ این لایه محافظ رطوبت مو از بین می‌رود. اکنون سؤالی که مطرح می‌شود، این است که آیا راهی برای بازگرداندن این لایه و رساندن رطوبت مجدد به مو وجود دارد؟ 

پاسخ مثبت است. ببینید؛ کوتیکول‌های مو خود به خود ترمیم می‌شوند؛ اما در طول این پروسه، شما نیز باید از راهکارهایی برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره استفاده کنید که ما در ادامه به شرح این راهکارها خواهیم پرداخت.

1- روغن زیتون؛ گزینه‌ای شگفت‌انگیز برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره

یکی از بهترین گزینه‌ها برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره، استفاده از روغن زیتون است. کافی است چند قطره از این روغن را بر روی انگشتان‌تان بریزید و سپس قسمت‌های انتهایی موهایتان را که رطوبت و چربی کمتری دارند با این روغن ماساژ دهید. بدین ترتیب به راحتی کمی رطوبت و درخشندگی به موهایتان اضافه کرده‌اید. 

2- روغن نارگیل؛ محافظ پروتئین موهای شما

یکی دیگر از راهکارهای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره، استفاده از روغن نارگیل است. این روغن تار موهای شما را تقویت کرده و پروتئین موجود در تار موها را تا حد امکان حفظ می‌نماید. کافی است کمی روغن نارگیل را در کف دست‌تان بریزید و سپس کف دست‌ها را به هم بمالید تا روغن کمی گرم شود. حالا ساقه‌های مو را با روغن مانده در دستان‌تان ماساژ دهید. 

3- روغن آرگان؛ محافظ قوی برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آرگان، بسیار زیاد هستند. وجود همین آنتی‌اکسیدان‌ها در این روغن، باعث می‌شود تا آسیب موهای شما بعد از دکلره تا حد قابل توجهی کنترل شود. تنها چند قطره روغن آرگان برای رطوبت رسانی و درخشندگی موهای شما بعد از دکلره کافی است. یادتان نرود که تمرکزتان بیشتر بر روی ساقه‌های مو و قسمت‌های آسیب دیده باشد. 

4- روغن بادام برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره

گزینه بعدی که می‌تواند برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره کاربرد بسیار زیادی داشته باشد، روغن بادام است. مهم‌ترین ویژگی روغن بادام به ویتامین E و پروتئین‌هایی بر می‌گردد که به مقدار بسیار زیادی در آن وجود دارند. همین ویژگی باعث می‌شود که این روغن به موهای شما بچسبد و از آسیب جدی موهای‌تان جلوگیری نماید. این روغن آن قدر از پروتئین و ویتامین اشباع شده است که حتی قادر است، قسمت‌های آسیب‌دیده و شکننده موهای شما را نیز تا حد زیادی ترمیم کند. شما می‌توانید از روغن بادام به‌عنوان ماسک نرم‌کننده قوی برای موهایتان استفاده کنید. کافی است فقط چند قطره از آن را در دست‌تان بریزید و سپس با موهایتان ماساژ دهید. 

5- ضدآفتاب مخصوص مو! 

بله؛ آفتاب نه‌تنها برای پوست صورت شما، بلکه حتی برای موهای شما نیز می‌تواند مضر و آسیب رسان باشد. البته این آسیب برای موهای دکلره شده‌ای که بسیار ضعیف هم هستند به مراتب بسیار بیشتر است. استفاده کردن از ضدآفتاب‌های مخصوص مو و پوست سر به همین خاطر، می‌تواند از موها و سر شما در برابر آفتاب محافظت نماید. برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره، کافی است از اسپری‌های SPF که منحصر برای مو طراحی شده‌اند، استفاده کنید. 

6- ماسک موی خانگی؛ یکی از بهترین گزینه ها برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره

ماسک موهای خانگی، یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین و سالم‌ترین گزینه‌ها برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره هستند. کافی است کمی مواد رطوبت رسان مانند آووکادو، عسل و یا سفیده تخم‌مرغ را با هم ترکیب کنید و این ترکیب را بر روی موهایتان بمالید. این ترکیب می‌تواند نرمی و قابلیت ارتجاعی را دوباره به موهای شما بازگرداند. البته تنوع ماسک‌های خانگی ای که می‌توانید با همین مواد دم‌دستی موجود در آشپزخانه درست کنید، بسیار زیاد است. 

7- آب برنج؛ معجزه‌ای کم نظیر برای تقویت و حفظ سلامت موهای شما

اینوزیتول یک ماده بسیار مقوی و مفید است که در داخل آب برنج وجود دارد. این ماده می‌تواند به تقویت و حفظ سلامت موهای شما کمک بسیار زیادی بکند. برای استفاده از آب برنج، کافی است مقداری از آب برنجی را که برنج را با آن جوشانده‌اید برداشته و موهای خود را با آن، آب‌کشی کنید. ابتدا مقداری برنج را با آب زیاد بجوشانید. سپس آب برنج را از دانه‌هایش جدا کرده و از صافی رد نمایید. آب برنج را به مدت یک شب داخل یخچال بگذارید و سپس در حمام از آن استفاده کنید. 

8- از نرم کننده‌ها استفاده کنید

نرم‌کننده‌های مو، عمومأ با تنوع خیلی بالایی در هر فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارند. این تنوع بسیار زیاد و بالا است. مثلأ بعضی از این نرم‌کننده‌ها به صورت نیمه مایع هستند و شما باید آن‌ها را بعد از حمام بر روی موهای خود بمالید و سپس آب کشی کنید. برخی از آن‌ها نیز به صورت اسپری هستند که بعد از حمام و گرفتن رطوبت موهایتان، می‌توانید آن‌ها را بر روی موهایتان اسپری کنید. می‌توان گفت که به هر حال برای هر مدل از نرم‌کننده‌ها، لازم است که از دستور نوشته شده بر روی محصول پیروی کنید. 

9- سشوار، اتو و هر نو براشینگی می‌تواند اوضاع را بدتر کند

بله؛ موهای شما بعد از دکلره، بسیار شکننده و آسیب پذیر می‌شوند. این خشکی با حرارت بالا بدتر و بدتر می‌شود؛ بنابراین سعی کنید که حتی‌الامکان، استفاده از انواع سشوار، اتو و موارد این‌چنینی را به حداقل برسانید. 

10- مراقب کلرهای موجود در آب باشید

موهای دکلره شده شما به حد کافی خشک و آسیب‌دیده هستند؛ بنابراین تماس کلرهای موجود در آب استخرها با تار موهایتان، فقط اوضاع را بد و بدتر می‌کند. نکته جالب اینجاست که کلرها حتی می‌توانند باعث تغییر رنگ موهای دکلره شده شما نیز بشوند؛ بنابراین قبل از این که وارد استخر شوید، حتما موهایتان را با آب خنک بشویید و بعد از استخر نیز، حتمأ موهایتان را آبکشی کنید. البته کلاه شنا نیز می‌تواند گزینه خوبی برای حفاظت از موهای شما در برابر کلر موجود در آب استخر باشد. 

11- شانه کردن درست و به موقع!

حواستان باشد که فقط و فقط زمانی موهایتان را شانه کنید که مرطوب باشند. ببینید؛ موهای دکلره شده به حد کافی خشک و شکننده هستند. این موها به حد کافی مستعد گره خوردن و شکسته شدن نیز هستند؛ بنابراین حتما زمانی موهایتان را شانه کنید که مرطوب باشند. این کار از آسیب بیشتر به موهایتان، جلوگیری خواهد کرد. 

12- شامپوی کمتر؛ موهای سالم‌تر!

قبلا هم برایتان گفتیم که وقتی موهایتان را دکلره می‌کنید، تمام فولیکول‌های موهایتان را از بین می‌برید. یکی از ساده‌ترین راهکارها برای این که اجازه بدهید دوباره فولیکول‌های موهایتان ترمیم شوند، این است که تاحدامکان موهایتان را کمتر بشویید؛ چرا که شستن زیاد موها، باعث می‌شود که چربی و رطوبت موها از بین برود و آسیب مو نیز بیشتر شود. گاهی اوقات ممکن است که دیر شستن موها برای برخی از افراد آزاردهنده باشد؛ اما به ما اعتماد کنید. ما تضمین می‌کنیم که نتیجه نهایی، مطلوب خواهد شد. 

13- شست و شو با آب خنک

دقت داشته باشید که تحت هیچ شرایطی موهایی که بر اثر دکلره آسیب‌دیده‌اند، نباید با آب داغ شسته شوند. ساده است؛ دلیل این آسیب این است که بخار حاصل از آب داغ، فولیکول‌های موهای شما را باز می‌کند و آسیبی جدی به موهایتان می‌زند؛ بنابراین برای آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره، حتماً موهایتان را با آب‌خنک و معتدل آب‌کشی کنید. این توصیه را حتماً جدی بگیرید!

14- موهایتان را کمی کوتاه کنید

اصلاح و کوتاهی حتی چند سانت از موهایتان، می‌تواند جان دوباره‌ای به آن‌ها ببخشد؛ بنابراین حتماً این موضوع را جدی بگیرید و زود به زود موهایتان را کمی کوتاه کنید. اگر ایده‌ای برای کوتاهی موهایتان ندارید، بد نیست نگاهی به مقاله "40 ایده کوتاه کردن موی باب معکوس برای ظاهری شیک و جدید " و "مدل موی مناسب براساس فرم صورت هرفرد" بیندازید. 

15- ماساژ پوست سر؛ آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره

ماساژ پوست سر، یکی از بهترین کارهایی است که شما می‌توانید برای تقویت ریشه موهایتان انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا گردش خون در سطح سرتان افزایش یافته و همین موضوع، باعث تقویت ریشه موها می‌شود. حالا چه زمانی این کار را انجام دهیم؟ بهترین وقت، حین شست‌وشوی موها است. سعی کنید برای ماساژ، روی قسمت شقیقه‌ها و پشت گردن تمرکز کنید. 

16- روغن رزماری برای تقویت رشد مو

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از روغن رزماری برای موها، می‌تواند رشد موهایتان را تقویت کند. برای بازدهی بهتر، می‌توانید روغن رزماری را با یک روغن دیگر مانند روغن نارگیل مخلوط کنید و ترکیب دو روغن را روی پوست سرخود ماساژ دهید.

17- آب پیاز؛ بد بو اما تأثیرگذار بر رشد مو

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که آب پیاز می‌تواند، تأثیر بسیار خوبی بر روی رشد موهایتان بگذارد. کافی است چند پیاز را رنده کرده و سپس آب آن را از بافت اصلی پیاز جدا کنید و با آن آب، پوست سر را ماساژ دهید. اجازه دهید این ترکیب، 15 دقیقه روی سر بماند و بعد سرتان را خوب بشویید. 

18-پوسته‌پوسته شدن و التهاب پوست سر با دکلره

یکی از آسیب‌های جدی که از جانب دکلره ایجاد می‌شود، خشک‌شدن، پوسته‌پوسته شدن و التهاب پوست سر است. برای این که این موضوع کنترل شود و آسیب بیشتری به پوست سرتان وارد نشود، راه‌های مختلفی وجود دارند. حال با هم این راه‌حل‌ها را ببینیم:

18-1- روغن نعناع تاثیرگذار در بهبود و التیام پوست سر

یکی از بهترین گزینه‌ها برای این که پوست سر شما التیام پیدا کند، استفاده از روغن نعناع است. این روغن، گردش خون را در پوست سر شما افزایش داده و این موضوع نیز به تسکین خارش کمک زیادی می‌کند. روغن نعناع خواص ضد التهابی دارد و برای درمان پوست سر، بسیار کاربردی و مفید است.

18-2- آلوئه ورا برای بهبود و التیام پوست سر

آلوئه‌ورا، سرشار از خواص مرطوب‌کنندگی و ضدالتهابی است؛ بنابراین استفاده از آلوئه‌ورای طبیعی و یا ژل آن، باعث بهبود و التیام پوست سر می‌شود. 

آلوئه ورا برای بهبود و التیام پوست سر

18-3- خواص شگفت انگیز فندق برای التیام پوست سر

عصاره فندق، یکی از بهترین گزینه‌ها برای التیام پوست سر می‌باشد. شما می‌توانید این ترکیب را روی پوست سر خود قرار دهید و پوست سرتان را آرام کنید. 

19-شکستگی موها

یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از دکلره کردن موها ایجاد می‌شود، خشکی و شکننده شدن موها است. اگر شما هم این مشکل را دارید، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید: 

19-1- کش مو را فراموش کنید!

بستن موها با کش موش، می‌تواند ریشه مو را سست‌تر کند؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید از کش مو استفاده نکنید و یا در صورت استفاده، موهایتان را شل‌تر ببندید. 

19-2- هوای عادی بهترین گزینه است!

وقتی که از سشوار و یا حوله برای خشک‌کردن موهایتان استفاده می‌کنید، ناخواسته آسیب خیلی بیشتری را به موهایتان وارد می‌سازید؛ چرا که حرارت، کوتیکول‌های مو را بازکرده و پروسه درمان مو را به تعویق می‌اندازد. 

چند وقت یک‌بار موهایمان را دکلره کنیم؟ 

راستش را بخواهید توصیه آکادمی متخصصان پوست آمریکا، این است که حداقل هشت تا ده هفته بعد از هر بار دکلره به موهایتان استراحت بدهید. پروسه دکلره موها در مجموع، موضوعی است که آسیب بسیار زیادی به موهای شما می‌رساند و این آسیب با هر بار تکرار، بیشتر و بیشتر هم می‌شود. پیشنهاد بعدی برای دکلره کردن موها، این است که در صورت رشد مجدد ریشه‌ها، سعی کنید تکرار دکلره را فقط بر روی قسمت‌های بدون دکلره انجام دهید؛ چرا که این شارژ دکلره بر روی موهای دکلره شده قبلی، آسیب خیلی جدی به موهای شما خواهد رساند. 

چه زمانی به یک متخصص مراجعه کنیم؟

موهای دکلره شده در مجموع و تحت هر شرایطی، کمی آسیب می‌بینند؛ چرا که ماهیت دکلره ازبین‌بردن رنگ‌دانه‌های موهای طبیعی است؛ بنابراین بعد از هر بار دکلره، حتم یک ماه تا هشت هفته به موهایتان زمان بدهید تا بتواند خودش را ترمیم کند. اگر دیدید که اوضاع خیلی بد است، حتماً از یک متخصص ترمیم و تقویت مو برای کمک به موهایتان کمک بگیرید.

سخن آخر 

حال به انتهای داستان آبرسانی و سلامت مو بعد از دکلره رسیدیم! همان‌طور که گفتیم، داستان آسیب‌دیدگی موها بعد از دکلره کردن، داستان عجیب‌وغریب و دور از انتظاری نیست؛ بنابراین اگر به سراغ دکلره می‌روید، حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید. 

توصیه ما این است که یک روال درمانی و تقویت موها را برای خودتان به صورت روزانه در نظر بگیرید تا به پروسه ترمیم موهایتان کمک کنید. یادتان نرود که حرارت و گرما، دشمن اصلی موهای دکلره شده شما هستند؛ بنابراین بهتر است میزان استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید و از نرم کننده و ضد آفتاب مو نیز، استفاده کنید.  البته در برخی از موارد آن قدر میزان آسیب دیدگی زیاد است که با راهکارهای خانگی، قابلیت ترمیم و درمان مو وجود ندارد. بهتر است در این شرایط، حتماً از یک متخصص و آرایشگر حرفه ای کمک بگیرید. /طراحان لباس


ت ت
کدخبر: 232550 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها