نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

سختگیری نکنیم، اجازه بدهیم پزشکیان تولید دوستی کند/ برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی با مسئولان نیروی انتظامی درباره ساماندهی اتباع غیرقانونی

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اشتراکات فراوانی که میان ملت ایران و عراق و اقلیم کردستان وجود دارد منحصر به صرف موضوعات اعتقادی نیست بلکه عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و بهم پیوستگی‌های اقلیمی را هم دربرمی‌گیرد.

سختگیری نکنیم، اجازه بدهیم پزشکیان تولید دوستی کند/ برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی با مسئولان نیروی انتظامی درباره ساماندهی اتباع غیرقانونی

عباس مقتدایی، نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با منیبان درباره موضع کمیسیون امنیت ملی برای خروج اتباع غیرقانونی از کشور گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مدافع ساماندهی‌های دقیق و هوشمندانه در سایه تامین منافع ملت و همکاری میان دو ملت ایران و افغانستان است. ما از یکسو معتقد هستیم که سازمان ملی مهاجرت و شکل‌گیری آن می‌تواند انسجام و نظم‌ بخشی حداکثری را ایجاد کند. از سوی دیگر بر این باور هستیم که هر اقدامی که می‌خواهد انجام شود باید منافع ملت ایران را در نظر گرفت تا روند همکاری میان ایران و همسایگان تقویت شود. ما اکنون یکی از کشورهای مهاجرپذیر در سطح جهان شناخته می‌شویم که در راستای حمایت از حقوق بشر اقدام می‌کنیم چراکه ناامنی‌های منطقه سبب شده که مشکلاتی در افغانستان شکل بگیرد و ما مهمانپذیری و به نوعی میزبانی انجام می‌دهیم که بیانگر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است.

او افزود: اما در عین حال ورود و خروج‌های غیرقانونی باید متوقف شود. هر نقل و انتقالی که به داخل کشور صورت می‌گیرد باید بر مبنای حساب و کتاب‌هایی باشد که ما در جریان باشیم و منافع ملت ایران کاملا در نظر گرفته شود. جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با مسئولان نیروی انتظامی انجام شده که در آنجا توضیحات لازم را مطرح کردیم، امیدوار هستیم که به سرعت روند اقدامات غیرقانونی در ورود اتباعی که مقررات را رعایت نمی‌کنند، متوقف شود اما آنچه اهمیت دارد این است که کمیسیون امنیت ملی، در این راستا گام برداشته و طی هفته‌های مانده باز هم پیگیری می‌کنیم. این به این معنی است که کارها باید قانونی باشند و اگر اتباع داخل ایران هستند متناسب با آن چیزی باشند که قوانین داخلی ایران دیکته می‌کند.

مقتدایی درباره سفر پزشکیان به عراق تصریح کرد: حضور رییس جمهور ایران در منطقه اقلیم کردستان بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران برای کشور عراق و همه زیرمجموعه‌های آن اهمیت قائل است. ما به دنبال حسن همجواری با اقلیم کردستان و عراق هستیم. ما بدنبال همکاری‌های حداکثری و پیگیر رعایت منافع ملت ایران در بالاترین سطح هستیم و در این راستا منافع همسایگان نیز برای اهمیت دارد.

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: ما اگر در عرصه دفاعی پیشرفت‌های قابل توجهی داریم، به دنبال آن هستیم که این تولید امنیت بومی به همسایگان هم منافعی برساند. رییس جمهور  با حضور در اقلیم کردستان عراق حجت را در اینکه کسانی که با هم‌مرز هستند باید مقررات بین‌المللی و حسن همجواری را رعایت کنند، تمام کرد. امیدوار هستیم این حسن نیت ایران با همکاری گسترده‌ای که اقلیم و عراق انجام می‌دهند تکمیل شود و ناامنی منطقه هم خاتمه پیدا کند.

مقتدایی در واکنش به برخی حاشیه‌سازی‌ها پیرامون کُردی صحبت کردن پزشکیان و از آن طرف فارسی صحبت کردن بارزانی، یادآور شد: اشتراکات فراوانی که میان ملت ایران و عراق و اقلیم کردستان وجود دارد منحصر به صرف موضوعات اعتقادی نیست بلکه عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و بهم پیوستگی‌های اقلیمی را هم دربرمی‌گیرد. لذا ابعاد مختلف فرهنگی باید مدنظر قرار بگیرد که یکی از آن ابعاد زبان‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های مشترک است. رییس جمهور تلاش کرد که این اشتراک و پیوند تاریخی را با گویش خاصی بازآفرینی و گوشزد کند بنابراین نباید سختگیری کنیم چراکه رییس جمهور به دنبال آن بود که وحدت میان ملت‌ها را گوشزد کند و در پیام و سخنرانی خود این نکته را لحاظ کرده بود. بنابراین سختگیری نکنیم و به رییس جمهور اجازه بدهیم که از همه ظرفیت‌ها برای دستیابی حداکثری به منافع ایران و تولید رفاقت و دوستی اقدام کند.


ت ت
کدخبر: 236319 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها