فرانسه حاضر به ارائه این اسناد نیست!+جزییات

" الطیب زیتونی" وزیر مجاهدین الجزایر گفت: فرانسه حاضر نیست نقشه های مربوط به انفجارهای هسته ای خود در صحرای الجزایر که در دهه شصت قرن گذشته میلادی انجام داد را به الجزیره ارایه کند.

فرانسه حاضر به ارائه این اسناد نیست!+جزییات

به گزارش منیبان؛ زیتونی به مناسبت پنجاه و نهمین سالگرد استقلال کشورش از فرانسه در ۵ ژوئیه ۱۹۲۶ در گفت وگو با خبرگزاری رسمی الجزایر این مطلب را ابراز داشت.

به گفته مورخان ، مقامات استعمارگر فرانسه در طی سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ اقدام به انجام آزمایش های هسته ای در صحرای الجزایر نمودند که ۴ مورد آن  روی زمین و ۱۳  مورد دیگر در زیر زمین صورت گرفتند.

زیتونی خاطرنشان کرد: فرانسه از ارائه نقشه های توپوگرافی به منظور شناسایی مناطق دفن زباله های آلاینده، رادیواکتیو و شیمیایی که تا به امروز کشف نشده اند، امتناع می ورزد.  

وی افزود: فرانسه همچنین تا کنون از نظر فنی هیچ گونه اقدامی در جهت پاکسازی مناطق آلوده نکرده است و هیچ گونه اقدام بشردوستانه ای در جهت غرامت دادن به آسیب دیدگان انجام نداده است.

وزیر مجاهدین الجزایر ادامه داد: انفجارهای هسته ای استعمارگرایانه یک جنایت ضد بشری محسوب می شود و تاثیر منفی حاصل از پرتوافکنی زباله های آلاینده بر انسان و محیط زیست همچنان ادامه دارد.

دولت الجزایر و همچنین نهادهای مردمی این کشور همواره به طور رسمی در ارتباط با پرونده انفجارهای هسته ای خواستار کشف اماکن دفن زباله های هسته ای و غرامت دادن به قربانیان و آسیب دیدگان هستند.

این در حالی است که پاریس از انفجارهای هسته ای یاد شده تحت عنوان " صرفا آزمایش های هسته ای " یاد می کند.

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در گفت وگو با روزنامه " لوپوئن " فرانسه در اوایل ژوئن ماه گذشته میلادی گفت: ما از فرانسه می خواهیم تا اماکن آزمایش های هسته ای را پاکسازی کند و امیدواریم پاریس به موضوع قربانیان حاصل از این امر رسیدگی کند.

استعمار فرانسه در الجزایر از سال ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ ادامه یافت . مقامات الجزایر و تاریخ نویسان می گویند در طی این مدت علاوه بر بی خانمان شدن شمار زیادی از مردم این کشور و به غارت رفتن ثروت هایش توسط فرانسوی های استعمارگر تقریبا ۵ میلیون الجزایری توسط نظامیان فرانسوی قتل عام شدند.


ت ت
کدخبر: 27832 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها