تغییر مرموز قیمت دلار هرات و تهران

امروز نرخ دلار هرات برخلاف روند معمول گذشته، بالاتر از دلار در بازار تهران بود. اتفاقی که گمانه‌زنی درباره عرضه ارز در فردوسی را تقویت کرده است.

تغییر مرموز قیمت دلار هرات و تهران

به گزارش منیبان، دلار اوایل هفته جاری از سقف حدودا ۲۸۸۰۰ تومانی تا نزدیکی مرز ۲۸ هزار تومان نزول کرده بود. در همین راستا، گمانه‌زنی‌هایی شکل گرفته بود که افزایش عرضه ارز توسط بازارساز منجر به این عقب‌نشینی شده است. اما علیرغم این موضوع، دلار برای ورود به کانال ۲۷ هزار تومان مقاومت نشان داد و طی دو روز گذشته بالای بالای مرز ۲۸۱۰۰ تومان باقی مانده است.

امروز هم دلار تهران معاملات چهارشنبه را با رشد ۱۰۰ تومانی و صعود به ۲۸۴۰۰ تومان آغاز کرد؛ اما حوالی ظهر تا کف ۲۸۱۸۰ تومان پایین آمد و در زمان تنظیم این گزارش در میانه این بازه و محدوده ۲۸۲۸۰ تومان قرار دارد.

نشانه‌های عرضه بازارساز؟

نکته مهم معاملات امروز اما قرار گرفتن نرخ دلار هرات در سطحی بالاتر از بازار تهران بود. دلار در بازار هرات معمولا کمی ارزان‌تر از تهران معامله می‌شود و کمتر پیش می‌آید که این روند معکوس شود. همین اتفاق موجب شده تا امروز شائبه عرضه بازارساز در فردوسی تقویت شود.

آمار چشم‌گیر صادرات غیرنفتی کشور در مهر و اخبار وزیر نفت از بهبود صادرات، اظهارات رئیس‌جمهور درباره بهبود منابع ارزی و ریالی و خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها (که طبق روایت‌هایی ۳.۵ میلیارد دلار عنوان شده است) همگی گمانه‌زنی‌ها درباره ارزپاشی را تشدید کرده‌اند.

با این حال، حتی اگر عرضه‌ای در کار باشد یا در حد محدود اتفاق افتاده یا آنکه تقاضای ارز چنان بالاست که شاهد ریزش ناگهانی در دلار نیستیم. این احتمال نیز وجود دارد که بازارساز صرفا به دنبال محدود کردن دامنه نوسانات ارز و کاهش التهاب این بازار باشد تا آنکه بخواهد از منابع خود برای کاهش مصنوعی چشمگیر قیمت دلار استفاده کند؛ منابع آزاد شده‌ای که به گفته سخنگوی وزارت خارجه کشور اگر نبودند اکنون شاهد واردات کالاهای اساسی به کشور نمی‌بودیم.

دلار ۲۳ هزار تومانی برای بودجه ۱۴۰۱؟

مشاور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دیروز در مورد بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی گفت: «برای شرکت ملی نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فروش نفت با قیمت ۶۰ دلار و نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی شده است.» همین موجب شده تا برخی فعالان اقتصادی تصور کنند ممکن است چنین نرخی کف قیمت دلار مدنظر دولت برای سال آینده باشد. این در حالی است که نرخ دلار نیما نیز هم‌اکنون در همین سطح قرار دارد.

واکنش دلار به اعلام تاریخ دیدار گروسی از تهران

به نظر می‌رسد در ابتدای روز گزارش شب گذشته وال‌استریت ژورنال و ادعای این روزنامه آمریکایی درباره ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت «تسا»ی کرج موجب افزایش خرید ارز و رشد نرخ‌ها شده بود.

خبر حتمی شدن سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی به تهران اگرچه می‌توانست اتفاقی مثبت در راستای مذاکرات وین باشد و بخشی از خریداران را در بازار دلار عقب بنشاند، اما فعالان بازار ارز با توجه به دستاوردهای سفرهای پیشین در خوشبینی به نتایج سفر دوشنبه آینده گروسی احتیاط می‌کنند. ظهر امروز هم با انتشار تاریخ سفر گروسی افت محسوسی در نرخ ارز در واکنش به این خبر قابل مشاهده نبود.


ت ت
کدخبر: 49371 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها