مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه مطرح کرد؛

آیا عربستان در انتقال پیکر شهید ایرلو کوتاهی کرد؟

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه براین باور است: با توجه به روندی که در مسئله برجام و تحولاتی که در خاورمیانه در حال رخ دادن است می توان گفت عربستان علاقه‌مند است تنش‌ها و اختلاف‌های که با ایران دارد را کاهش دهد اما هنوز گام‌هایی زیادی لازم است تا روابط بین دو کشور عادی شود.

آیا عربستان در انتقال پیکر شهید ایرلو کوتاهی کرد؟

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، در گفتگو با منیبان، درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران گفت: بعد از انتخابات اخیر عراق آشفتگی‌ بین عموم گروه‌هایی که به نوعی نزدیک به ایران تلقی می شوند، بوجود آمده که از نتیجه انتخابات ناراضی و مخالف هستند. این گروه از نتیجه انتخابات شکایت کردند و به دادگاه عالی نیز رفته اند احتمال اینکه نتیجه برگردد خیلی بعید است. لذا شاید نگرانی‌هایی وجود داشته باشد و عراقی‌ها علاقه‌مند باشند که ایران کمک کند در صورت نهایی شدن نتیجه انتخابات، اوضاع عراق آشفته نشود.

او ادامه داد: مسئله بعدی مناسبات ایران و عربستان است که عراقی‌ها علاقه‌مند هستند قبل از خروج امریکایی‌ها یا کاهش نیروهایی امریکایی در این کشور این رابطه از سر بگیرد. موضوعات دیگر بین دو کشور مثل بدهی‌های عراق به ایران هم وجود دارد.

او با اشاره به صدور ویزا برای برای دیپلمات‌های ایران از سوی عربستان تصریح کرد: ایران درخواست کرده بوده که دفتری را در سازمان کنفرانس اسلامی باز کند و ۴ نفر را هم معرفی کرده بودند. ظاهرا عربستان از طریق عراق موافقت کرد که دفتر ایران فعلا در سازمان کنفراس اسلامی گشایش پیدا کند و به آن ۴ نفر ویزا دادند که این یک گام مثبتی بشمار می آید برای بهبود روابط ایران و عربستان که در حال برداشته شدن است.

محبعلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به خبر درز شده از عدم همکاری عربستان برای فرستادن سفیر ایران در یمن که همین کوتاهی منجر به شهادت ایشان شد، گفت: البته این موضوع را عربستانی‌ها تکذیب کردند. همانطور که می دانید فرودگاه صنعاء تحت محاصره عربستان سعودی است و امکان پرواز بدون اجازه عربستان سعودی از آنجا ممکن نیست و یمن هم تحت تحریم سازمان ملل متحد است و عربستان آسمان آنجا را کنترل می کند. وقتی ایشان در وضعیت بیماری بودند، انتقال ایشان از طریق زمینی یا دریایی امکان پذیر نبود و نیاز بود پرواز هوایی صورت بگیرد. لذا ایران با میانجیگری نخست وزیر عراق و عمان از عربستان درخواست کرد که اجازه دهند یک پرواز به آنجا صورت بگیرد و شهید حسن ایرلو به تهران منتقل شود که نهایتا نخست وزیر عراق با محمد بن سلمان تماس گرفت و یک هواپیمای عراقی با مجوزی که عربستان سعودی‌ها می‌دهد به یمن پرواز می‌کند و ایشان را به تهران منتقل می‌کند. طبیعتا تا این هماهنگی‌ها انجام شود زمان می برد و اینکه آیا عربستان سعودی تعلل کرده یا نکرده اختلافی است که بین وزارت خارجه ایران و دولت عربستان سعودی وجود دارد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه با اشاره به آینده رابطه ایران و عربستان اظهار کرد: با توجه به روندی که در مسئله برجام و تحولاتی که در خاورمیانه در حال رخ دادن است می توان گفت عربستان علاقه‌مند است تنش‌ها و اختلافاتی که با ایران دارد را کاهش دهد و ایران هم از دیرباز علاقمند به این کاهش اختلافات بود.

او در پایان خاطرنشان کرد: ظاهرا سیاست دولت سیزدهم این است که روابط با همسایگان را گسترش بدهد. تحولاتی در منطقه و عربستان اتفاق افتاده است؛ باتوجه به طول کشیدن جنگ با یمن و عدم امکان پیروزی در جنگ و تغییر دولت در امریکا و علاقه امریکا به کاهش حضورش برای مداخله در خاورمیانه زمینه‌هایی پیدا شده که عربستان و ایران بتوانند به سمت کاهش تشنج و عادی سازی روابط حرکت کنند، البته هنوز گام‌هایی زیادی لازم است تا روابط بین دو کشور عادی شود.


ت ت
کدخبر: 56328 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها