این کالاها از مالیات معاف شدند!+ جزییات

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اجرا خواهد شد و کالاهای معاف از مالیات باید با درج برچسب معافیت روی بسته‌بندی‌شان ارائه شوند. بر اساس این قانون تعدادی از کالاهای معاف از مالیات حالا مشمول محسوب می‌شوند و در فرایند دریافت مالیات از برخی کالاها هم تغییراتی رخ داده است.

این کالاها از مالیات معاف شدند!+ جزییات

به گزارش منیبان؛ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد. این مالیات در واقع نوعی مالیات بر مصرف است که قانون آن از سال ۸۷ به صورت آزمایشی اجرا می‌شده‌است.

هر چند قرار بود قانون دائمی و اصلاح شده آن پنج سال بعد تصویب و ابلاغ شود اما ماجرا به درازا کشید و دست آخر بهار امسال قانون دائمی تصویب و در تابستان ابلاغ شد. حالا هم شش ماه از زمان ابلاغ آن گذشته و وقت اجرا رسیده است.

 

شکل دریافت مالیات برارزش افزوده 

در هر یک از مراحل زنجیره به هم پیوسته تولید و توزیع، هر یک از بنگاه‌ها در زمان خرید مواد اولیه یا دیگر کالا‌های مورد نیاز، بهای کالای خریداری شده به علاوه مالیات بر ارزش افزوده (که به صورت درصد ثابتی از بهای کالاست و در قانون کنونی مجلس برای کالا‌ها و خدمات به استثنای برخی کالا‌های خاص، به همراه عوارض، ۹ درصد تعیین شده است) را به فروشنده کالا می‌پردازند، اما در زمان فروش کالا یا محصولات تولیدی علاوه بر بهای کالایی که به فروش می‌رسانند، مالیات بر ارزش افزوده را نیز محاسبه و از خریدار کالای خود دریافت می‌کنند. بنابراین باید انتظار افزایش قیمت‌ها را در کالا‌های مشمول داشت.

 

تغییرات در قانون جدید

نزدیک به ۱۳ سال قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به‌صورت آزمایشی در کشور اجرا شد با این حال در اجرای این قانون همواره ابهاماتی ازجمله این‌که چه گروه‌هایی مشمول این قانون هستند و یا این مالیات به اصل یا سود کالا تعلق می‌گیرد وجود داشته است.

حالا به گفته مسئولان رفع ابهامات فنی و اجرایی، بازنگری در معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده، تغییر در نحوه توزیع درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، متناسب‌سازی جرائم مالیاتی و بحث اصلاح دادرسی نظام مالیاتی از مهم‌ترین تغییرات قانون جدید بوده است.

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده با قانون آزمایشی تفاوت‌های بسیاری دارد. مهم‌‍ترین این تغییرات درخصوص رفع چالش‌ها یا ابهاماتی است که در قانون قبلی وجود داشت. قانون قبلی ابهامات و خلأهایی داشت که در این چندسال مشخص شد و در قانون جدید بخش عمده‌ای از این خلأها رفع شد برای مثال تکلیف مالیات عرضه کالا به خود یا تاریخ تعلق خصوصا بابت ارائه خدمات  روشن شد.

نمونه دیگر از تغییرات مسئله مربوط به حمل و نقل‌هاست. در قانون فعلی حمل و نقل‌ها بابت مسافر از هر طریقی؛ دریایی، هوایی، جاده‌ای و ریلی معاف است و بابت بار از همه طرق مشمول است اما در قانون جدید حمل و نقل هوایی را جدا کردند و سایر حمل و نقل‌ها نیز جدا و در قانون جدید حمل و نقل ریلی، جاده،ای و دریایی بابت مسافر و کالا معاف شده

مراکز اقامتی و هتل‌ها نیز در قانون فعلی خدمات Hoteling مشمول ارزش افزوده شده ، در قانون جدید مشممل نیست. درواقع مراکز اقامتی و هتل‌هایی که کمتر از سه ستاره و دارای مجوز از گردشگری هستند معاف از ارزش افزوده هستند.

همچنین اگر قانون جدید صحیح اجرا شود دغدغه مالیاتی شرکت‌ها کمتر می‌شود یعنی در گزارش‌هایشان بندهای مربوط به کسری ذخیره، ارزش افزوده، دعاوی ارزش افزوده و … بسیار کمتر می‌شود زیرا کلیه اعتبارات پذیرفته شده است. 


ت ت
کدخبر: 58477 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها