در این شرایط عدم پرداخت مهریه زندان دارد؟

مهریه چه در عقد دائم و چه در عقد موقت دینی است بر گردن مرد و مثل هر طلب دیگری، طلبکار می‌تواند برای مطالبه آن به دادگاه رجوع کند.

در این شرایط عدم پرداخت مهریه زندان دارد؟

به گزارش منیبان؛ میزان مهریه اهمیتی ندارد و اگر شوهر به میزان مهریه، مالی به غیر از مستثنیات دین داشته باشد، زن می‌تواند از آن طریق مهریه را وصول نماید.

 زندان برای مهریه به چه صورت است؟

مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زن محسوب می‌شود که تحت هر شرایطی مرد مکلف به پرداخت آن است. برخلاف این دیدگاه رایج که تصور می‌شود مهریه در هنگام طلاق قابلیت مطالبه دارد اما این‌گونه نیست و حتی در دوران ازدواج و زندگی مشترک زوجین امکان مطالبه مهریه وجود دارد. عدم پرداخت مهریه در موارد بسیاری این بیم را برای آقایان مطرح می‌کند که شاید در صورت عدم پرداخت مهریه آنان جلب و زندانی شوند. در نگاه اولیه شاید این تصور درست باشد اما باید بگوییم که مطابق با قانون و رویه دادگاه ها در غالب موارد این اتفاق نمی‌افتد.

قانون مهریه تا ۱۱۰ سکه

در خصوص قانون زندان برای مهریه، از اصلی‌ترین موضوعات بحث قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۱۳۹۴ است که تحت عنوان قانون مهریه تا ۱۱۰ سکه شناخته می‌شود. مطابق با این قانون و در خصوص بحث قانون جدید زندان برای مهریه تنها تا سقف ۱۱۰ سکه یا معادل آن به نرخ روز امکان جلب شوهر به جهت عدم پرداخت مهریه وجود دارد.

بنابراین مطابق با قانون جدید زندان برای مهریه، در مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه امکان جلب شوهر وجود ندارد. اما در مهریه‌های زیر ۱۱۰ سکه نیز در غالب موارد شوهر به جهت اعسار (ناتوانی در پرداخت) و عدم تمکن مالی، از پرداخت مهریه زن ناتوان می‌شود. در حقیقت اگر زوج با وجود تمکن مالی از پرداخت مهریه تا ۱۱۰ سکه زوجه امتناع کند مطابق با قانون جدید زندان برای مهریه امکان جلب او وجود دارد اما اگر این امتناع ناشی از اعسار و عدم تمکن مالی او باشد، شوهر می‌تواند با طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و احراز شرایط اعسار مرد توسط دادگاه صالح، حکم تقسیط (قسط‌بندی) مهریه را دریافت کند و طبیعتا در این حالت مطابق با قانون جلب شوهر منتفی است.


ت ت
کدخبر: 68014 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها