آسپارتام یا سوربیتول؟ کدام شیرین کننده بهتری است؟

امروزه به دلیل تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی، مشکلاتی مانند چاقی و دیابت افزایش چشمگیری داشته اند. ایجاد تعادل بین میزان کالری دریافتی و مصرفی یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود سلامتی است. آسپارتام و سوربیتول از جمله شیرین کننده ها مصنوعی و قندهایی هستند که کالری کمتری از ساکروز یا قند و شکر معمولی دارند.

آسپارتام یا سوربیتول؟ کدام شیرین کننده بهتری است؟

آسپارتام یک شیرین کننده غیر مغذی است که در عین شیرینی بسیار زیاد، کالری بسیار کمی دارد. سوربیتول نیز در بدن به آهستگی متابولیز شده و تقریبا یک سوم شکر کالری دارد. انواع سوربیتول به صورت پودر و مایع در بازار عرضه می شوند.

 

آسپارتام چیست

آسپارتام (Aspartame) نوعی شیرین کننده مصنوعی 200 بابر شیرین از شکر است که در بسیاری از محصولات فرآوری شده مانند انواع نوشابه به کار برده می شود. ویژگی های آسپارتام موجب شده است تا از آن در ترکیب با سایر شیرین کننده ها مانند ساخارین نیز استفاده شود..

کاربرد آسپارتام

آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده مورد تایید سازمان غذا و دارو در تولید آدامس، محصولات لبنی، پودر شربت، انواع ژله و پودینگ و... استفاده می شود. از خواص آسپارتام این است که پایداری خوبی داشته و می توان از آن در محصولات اسیدی بهره برد. اما آسپارتام در اثر حرارت بالا تجزیه شده و شیرینی غذا از دست می رود. بنابراین مصرف آسپارتام بیشتر در نوشابه های رژیمی و غذاهایی صورت می پذیرد که به صورت سرد مصرف شوند.

خواص آسپارتام در کاهش وزن

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در دسته شیرین کننده های فاقد کالری یا کم کالری قرار می گیرد. برخی از افراد ممکن است به جای اینکه یک برنامه غذایی سالم انتخاب کرده و ورزش کنند، به مصرف غذاهای فاقد قند روی بیاورند که با شیرین کننده هایی نظیر آسپارتام طعم دار می شوند. در این شرایط مصرف آسپارتام می تواند میل به خوردن مواد شیرین را افزایش دهد. بنابراین اشتهای فرد زیادتر شده و غذای بیشتری مصرف می کند. این فرآیند در نهایت موجب بالا رفتن کالری دریافتی می شود که نه تنها وزن را کاهش نمی دهد بلکه باعث افزایش آن نیز می شود.

 

عوارض آسپارتام

آسپارتام از اتصال دو اسید آمینه فنیل آلانین و اسید آسپارتیک با متیل الکل ساخته شده است. در بدن انسان متیل الکل به اسید فرمیک و فرمالدهید شکسته می شود. مغز انسان به طور طبیعی از فنیل آلانین استفاده می کند؛ اما با مصرف آسپارتام مقدار بیشتری اسید آمینه فنیل آلانین به مغز می رسد که برای سلامتی مطلوب نیست. افزایش مقدار فنیل آلانین در مغز موجب بالا رفتن حملات ناگهانی غش می شود. همچنین لازم به ذکر است متیل الکل، فرمیک اسید و فرمالدهید مواد سمی هستند که با مصرف آسپارتام وارد بدن می شوند.

قیمت خرید و فروش آسپارتام

قیمت خرید آسپارتام به شرکت تولید کننده و حجم محصول خریداری شده وابسته است. مارک ویتا سوئیت چین معروفترین برند موجود در بازار ایران است.

 

 

سوربیتول چیست

سوربیتول (Sorbitol) نوعی شیرین کننده است که به صورت طبیعی در برخی از مواد خوراکی نیز یافته می شود. این ماده در مقایسه با شیرین کننده هایی مانند شکر سفید از کالری بسیار کمتری برخوردار است. از خواص سوربیتول می توان به انحلال پذیری در آب و مقاومت در برابر حرارت اشاره نمود. انواع سوربیتول در بازار به صورت پودر و مایع عرضه شده و قابل تهیه است. برای مثال از سوربیتول ساشه در درمان یبوست استفاده می شود.

کاربرد سوربیتول در لاغری

سوربیتول 60% شیرینی ساکارز و یک سوم کمتر از آن کالری دارد. بنابراین از خواص سوربیتول می توان جهت کاهش وزن بهره برد. البته نباید در مصرف سوربیتول زیاده روی کرد زیرا در نهایت این ماده نیز حاوی مقداری کالری بوده و مصرف بیش از حد آن می تواند نتیجه عکس در کاهش وزن داشته باشد.

خواص سوربیتول بر دیابت

شاخص قند سوربیتول پایین است، بنابراین استفاده از آن می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد. برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف سوربیتول به کاهش وزن، کاهش سطح گلوکز و افزایش تحمل گلوکز منجر می شود. با توجه به این آزمایشات می توان نتیجه گرفت که میزان ترشح انسولین با مصرف سوربیتول ارتباط دارد که این موضوع در نهایت موجب کنترل میزان قند خون خواهد شد.

سلامت دهان با مصرف سوربیتول

سوربیتول می تواند از پوسیدگی و ایجاد حفره های دندانی پیشگیری نماید. استفاده از سوربیتول در محصولاتی مانند آدامس باعث می شود تا ترشح بزاق افزایش یافته و از رشد برخی از باکتری های مضر پیشگیری شود. دلیل دیگری که سوربیتول را در حفظ سلامت دهان مفید می کند این است که باکتری های موجود در دهان بر خلاف قندهای معمولی، نمی توانند از این ماده تغذیه کنند.

کاربرد سوربیتول در درمان یبوست

سوربیتول جاذب آب است و با رساندن آب به روده ها می تواند به رفع مشکل یبوست کمک کند. توجه شود که مصرف ملین های سوربیتولی باید با نظر پزشک انجام شود.

تفاوت سوربیتول مایع و سوربیتول پودری

سوربیتول پودری به صورت یک پودر سفید و کریستالی است. این ماده طعمی شیرین دارد و می توان آن را جایگزین ساکاروز نمود. سوربیتول پودری به عنوان ملین نیز استفاده می شود. سوربیتول مایع اما بدون بو و طعم خاص است. این ماده اغلب به عنوان جایگزین شربت گلوکز استفاده می شود.

قیمت خرید و فروش سوربیتول

همان طور که اشاره شد انواع سوربیتول برای مصارف مختلف تولید و در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می گردد. قیمت سوربیتول نیز همچون آسپارتام به شرکت تولید کننده و حجم خریداری شده وابسته است.

 

 

سخن آخر

کنترل میل به مصرف شیرینی و شکر آسان نیست و احتمال زیادی وجود دارد که تسلیم آن شویم. اگر شما قصد دارید تا رژیم غذایی سالم تری داشته باشید، گام نخست، کاهش مصرف قند و شکر و جایگزین کردن آن ها با شیرین کننده های سالم تر است. در این مقاله به بررسی آسپارتام و سوربیتول به عنوان دو ماده جایگزین ساکاروز پرداختیم. از جمله راهکارهای دیگر برای کاهش میل به مصف شیرینیجات، نوشیدن آب است. راه حل دیگر نیز  مصرف میوه و شیرین کننده های طبیعی مثل عسل است.


ت ت
کدخبر: 70665 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها