همه چیز درباره یک عزل ناگهانی و جنجالی/عمر کوتاه خوبان عالم(ویژه نوروز1401)

یکی از اتفاقات عجیب و جنجالی فوتبال ایران در سال 1400 عزل رییس فدراسیونی بود که در کمال حیرت حتی یک سال هم عمر نکرد.

همه چیز درباره یک عزل ناگهانی و جنجالی/عمر کوتاه خوبان عالم(ویژه نوروز1401)

به گزارش منیبان؛ شهاب الدین عزیزی خادم عمر ریاستش در فدراسیون فوتبال کمتر از برگ گل نبود. فصل خزان او در فوتبال ایران، سرعتی سرسام آور داشت و بر خلاف همه آنهایی که در مجمع فدراسیون حائز اکثریت آراء شدند، با حکم هیئت رئیسه به کنج رینگ رفت.

هیئت رئیسه فدراسیون در اقدامی تاریخی، صورت جلسه عزل موقت عزیزی خادم را امضا کرد و این در شرایطی بود که روسای انتخابی پیش از او هرگز چنین تجربه ای نداشتند. محسن صفایی فراهانی، محمد دادکان، علی کفاشیان و مهدی تاج هر کدام به نوعی از فوتبال رفتند اما هیچ کدام با هیئت رئیسه ای مواجه نشدند که فرمان عزل صادر کند.

در حالی که عمر مدیریتی شهاب‌الدین عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال به یک سال نرسیده است، اما تخلفات زیادی در زمان ریاستش بر فوتبال ایران رخ داد که در نهایت باعث عزل او از فدراسیون فوتبال شد.

اواسط بهمن ماه بود که هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با توجه به اختلافات مطرح شده با شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال اقدام به برگزاری جلسه هیئت رئیسه با دستور جلسه عزل رئیس فدراسیون و انتخاب سرپرست را داد.

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در ماههای اخیر بی پرده و البته گاهی هم در لفافه به مسائلی در خصوص تخلفات شهاب‌الدین عزیزی خادم اشاره کرده بود. بخشی از مهم‌ترین تخلفات عزیزی خادم مربوط به ترک فعل او از وظایف و مسئولیت‌هاست که در مدت زمان فعالیت در فدراسیون فوتبال رقم خورده بود. به طور مثال عدم تهیه گزارش حسابرسی و گزارش سالیانه در سال منتهی به 31 تیر 1400، عدم برگزاری مجمع انتخاباتی برای انتخاب نواب رئیس اول و دوم، انتصاب تعدادی از مربیان رده‌‌های سنی مختلف بدون تصویب هیئت رئیسه، عدم پیشنهاد خزانه‌دار به هیئت رئیسه و عدم برگزاری مجمع که می‌بایست منجر به انتخاب اعضای کمیته حسابرسی و اعضای ارکان قضایی فدراسیون فوتبال می‌شد.

عزیزی خادم

البته این مسائل، تنها تخلفات صورت گرفته از سوی عزیزی خادم محسوب نمی‌شود و رئیس فدراسیون فوتبال تخلفات دیگری نیز مرتکب شده بود. خارج کردن دپارتمان تیم‌های ملی از زیر نظر دبیرکل و تحت نظر قرار دادن این دپارتمان برخلاف اساسنامه یا استخدام پرسنل با سمت‌های مشاوره‌ای یا دستیار که جزو اختیارات دبیرکل است. حتی عدم واگذاری مسابقات لیگ به سازمان لیگ بدون توافقنامه رسمی و طی شدن پروسه اداری یا موضع گیری تند مشاور حقوقی رئیس فدراسیون علیه مجلس در خصوص ماهیت حقوقی موقت اساسنامه جزو موارد حائز اهمیتی بوده که آثار مخربی برای فدراسیون داشته است.

در کنار این موارد و تخلفات اداری و اساسنامه‌ای رقم خورده از سوی شهاب‌الدین عزیزی خادم، مسائل دیگری فدراسیون را به حاشیه کشاند که می‌توان به مسئله ارتباط با افراد معلوم الحالی اشاره کرد که طبق آگهی رسمی ثبت شرکت‌ها، رئیس فدراسیون با این افراد شراکت تجاری دارد. ضمن اینکه در تعدادی از سفرهای تیم ملی، افرادی برخلاف مجوز شورای برون مرزی به سفر اعزام شدند یا مشکلاتی که در خصوص شرکت VAR مطرح شد، از جمله مواردی محسوب می‌شود که فدراسیون را با چالش‌های زیادی مواجه کرد.

تمامی این موارد که به بخشی از آنها اشاره شد، در حالی است که شهاب‌الدین عزیزی خادم برای رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال به اعضای مجمع وعده‌هایی داد که در حدود یک سال اخیر، بسیاری از این وعده‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفته است. از طرف دیگر ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا و منفعل بودن فدراسیون فوتبال در این باره یکی دیگر از مواردی بود که باعث شد عزیزی خادم و رفقایش به شدت مورد انتقاد قرار بگیرند.

علاوه بر موارد مطرح شده یکی دیگر از مسایلی که باعث بدبینی هیات رییسه فدراسیون و البته جامعه فوتبال به رییس فدراسیون شده بود، ماجرای ارتباط او با فردی معلوم الحال بود که برخی رسانه ها به صراحت به آن اشاره کرده و حتی در این باره سند و مدرک هم ارایه دادند. نکته حیرت انگیز درباره ارتباط عزیزی خادم با فردی که رسانه ها از او به عنوان جادوگر یاد می کردند این بود که عزیزی خادم هرگز در مقابل خبرنگاران این ماجرا را تکذیب نمی کرد و با استفاده از واژه هایی مثل کمک گرفتن از خوبان عالم به شایعات مراوداتش با جادوگر معروف دامن می زد و انگار ابایی هم از علنی کردن این دوستی منحوس نداشت.

ماجرا برای خبرنگاران کنجکاو از وقتی شروع شد که معلوم شد عزیزی خادم در چند شرکت با فردی به نام امیر اسکندری یا همان جادوگر معروف همکاری دارد. سندی منتشر شد مبنی بر اینکه در شرکت آتیه پردازان تیوا شهاب عزیزی خادم و حمیدرضا مهرعلی با امیر اسکندری شراکت می کنند. بعد از منتشر شدن اسنادی درباره این همکاری، مشخص شد آنها در شرکت دیگری به نام سریر سلامت پارسه نیز با جادوگر بدنام شراکت داشتند اما از آن بدتر رانت‌هایی است که فرزند امیر سکندری از رئیس فعلی فدراسیون فوتبال گرفته است. در آن زمان رسانه طرفداری بارها مدارکی در مورد روابط شهاب عزیزی خادم با جادوگر بدنام کرج و امتیازهایی که فرزند این جادوگر از رییس فعلی فدراسیون فوتبال گرفته، منتشر کرد. حتی در روزهای قبل از برکناری عزیزی خادم شایعه شد  جادوگر بد نام می خواهد هیئت رییسه فدراسیون را با اوراد مخصوص طلسم کند و جادو مانع برکناری شریک خود شود. اتفاقی که در نهایت رخ نداد و با رای اکثریت اعضای هیئت رییسه، رییس پرحاشیه فدراسیون فوتبال برکنار شود و میرشاد ماجدی سرپرست سابق باشگاه استقلال، سرپرست موقت فدراسیون فوتبال شود.

احسان اصولی عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره دلایل عزل شهاب عزیزی خادم از ریاست این فدراسیون اظهار داشت: در طول تقریبا یک سال گذشته، تذکرات و نکاتی به شکل مکتوب و شفاهی در جلسه هیات رییسه در قالب صورتجلسه و داستان‌هایی از این دست گفته شده اما هیچ شاهد و نشانه‌ای مبنی بر اصلاح فرآیند دیده نشد و همچنان دوستان در همان فضا حرکت می‌کردند.ما به نمایندگی از مجمع و دومین رکن عالی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی و البته به نمایندگی از مردم ایران و همه هواداران که منتخب مجمع در هیات رییسه هستیم، برخود لازم دانستیم به این مسائل ورود داشته باشیم.طبق اساسنامه اگر دست کم یک سوم اعضای هیات رییسه درخواست تشکیل جلسه بدهند، رییس فدراسیون موظف است ظرف مدت چهارده روز جلسه‌ای را تشکیل بدهد. البته تعداد اعضای درخواست‌دهنده هیأت رئیسه خیلی بیشتر از یک‌سوم است. در غیر این صورت اعضای هیأت رئیسه راسا برای تشکیل جلسه اقدام کرده و بحث عزل موقت را طبق بند 14 ماده 35 اساسنامه فدراسیون که جزو اختیارات هیأت رئیسه است را انجام خواهند داد.

اصولی ادامه داد: در هیأت رئیسه دفاعیات عزیزی خادم را خواهیم شنید، موارد دسته‌بندی شده و آماده‌ خواهد شد. در نهایت هم مجمع عمومی فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیرنده این موضوع بود. اقدامی که انجام می‌دهیم کاملا قانونی و طبق اساسنامه مصوب در اختیار است. همچنین این اقدام براساس نظرات اعضای مجمع است که در کمتر از یک سال آنها را به ما منتقل کرده‌اند.از همه مهمتر دلیل ما برای این درخواست، برخی اتفاقات ناگوار و از همه مهمتر ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس بود. بیم و نگرانی داریم که همین اتفاق برای فوتبال ملی کشورمان رخ بدهد. رفتارهایی که می‌بینیم، ما را بر آن داشت که پیش از وقوع این اتفاق ناگوار برای فوتبال، علاج کار را دیده و به این شکل موضوع را دنبال کنیم. امیدواریم تأثیر این کار سبب اعتلا و سربلندی فوتبال ملی شود.

 


ت ت
کدخبر: 72487 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها