منظره بی ‌نظیر کوه‌های آلاداغ لار

سفرهای هوایی همیشه کارمان را ساده‌تر می‌کنند.

منظره بی ‌نظیر کوه‌های آلاداغ لار

 مثلا اگر برای سفر از شهر تهران به آذربایجان شرقی یک بلیط تهران تبریز تهیه کرده و یک بلیط تبریز تهران هم رزرو کنید، بخش زیادی از دغدغه‌هایتان حل می‌شود. اما اگر بخواهیم رو راست باشیم، سفر با هواپیما همانطور که آسودگی و لذت آسایش را در طول یک سفر به شما هدیه می‌دهد، لذت تماشای زیبایی‌های مسیر سفر را از شما می‌گیرد.

پس اگر بخواهید طبیعت هیجان‌انگیز مسیر سفر تا آذربایجان را از خود دریغ نکنید، انتخاب سفر زمینی بسیار مناسب است. از این رو می‌توانید بلیط تهران تبریز و بلیط تبریز تهران را برای مسافرت با قطار تهیه کنید. علاوه بر آن سفر با خودروی شخصی دیگر انتخابی است که می‌توانید داشته باشید.

مکان دقیق کوه‌های آلاداغ لار

اگر به صورت زمینی مسیر سفر را تا استان آذربایجان بپیمایید، کوه‌های آلاداغ لار را در 25 کیلومتری شهر تبریز در شهرستان ماهنشان بین مسیر جاده‌ای که از میانه به زنجان می‌رسد میبینید. رشته کوه‌هایی با ظاهری متفاوت که توجه هر فردی را ناخود آگاه به خود جلب می‌کند. کوه‌هایی که با لایه‌های رنگی کیک مانند، طبیعت فانتزی و جذابی را چشم انداز راهتان می‌کند.

نام این کوه‌ها نیز مرتبط با ویژگی‌شان است. آلا به معنای رنگارنگ و داغ به معنی کوه است. زمانی که در حین عبور از جاده ناگهان با این قاب حیرت‌انگیز مواجه می‌شوید، انگار سر از سیاره مریخ یا هرجایی بجز زمین درآورده‌اید. میان این کوه‌های شگفت‌انگیز آبراه‌هایی وجود دارد که هنگام تابش نور خورشید به آنها، شاهد انعکاسی از تصویر کوه‌ها در آب هستید. این منظره شرایط ویژه و بسیار خاصی را برای عکاسی به وجود آورده است.

اندازه و طول کوه‌های آلا داغ لار

اگر از سمت شهر زنجان به سمت شهرستان میانه برانید، شاهد این زیبایی غول پیکر خواهید بود. این چشم انداز شما را تا جاده‌ای که از تبریز به اهر می‌روید همراهی می‌کند. در واقع حدود 70 کیلومتر از این مسیر جاده‌ای را نظاره‌گر کوه‌های هیجان‌انگیز آلاداغ لار خواهید بود. همینطور جالب است بدانید این زیبایی وصف نشدنی، قدمتی حدود 15 ملیون سال دارد. بلندترین نقطه این رشته کوه، کوه بلقیس است که در ارتفاع 3300 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است.

دلیل به‌وجود آمدن چنین طبیعت خارق العاده

اگر اهل سفر کردن با وسایلی مانند خودروی شخصی یا حتی قطار بوده باشید، بارها و بارها در جاده‌های مختلفی که بین شهرهای مختلف ایران طی کرده‌اید، با مناظری شبیه به کوه آلاداغ لار مواجه شده‌اید. ازاین رو ممکن است فهمیدن دلایل پدید آمدن چنین طبیعتی برایتان جالب باشد.

دلیل لایه‌های رنگی این کوه‌ها، وجود رسوباتی است که در خاکهای این مناطق وجود دارند. این رسوبات با گازهای مختلف موجود در هوا واکنش شیمیایی داده و موجب به وجود آمدن رنگهای متفاوت در خاک می‌شوند.

تاریخچه‌ای از کوه‌های آلارداغ لار

بر اساس گفته‌های تاریخی، در گذشته آثاری از اقوام ماد در این منطقه دیده شده بنابر این موضوع نام این منطقه ماد نشان نامیده شده است. اما با گذشت زمان نام آن از ماد نشان به ماه نشان تغیر پیدا کرد. در واقع روستای ماد آباد که در 15 کیلومتری ماهنشان قرار داشته است، محل زندگی مادها در طی سالهای متمادی بوده است. بنابر این در این ناحیه می‌توان شاهد آثاری از تاریخ کهن دوره ساسانیان از جمله قلعه بهستان و ستی قلعه بود.

استفاده مردم این منطقه از خاک های رنگی

وجود خاک‌های رنگی چشم نواز در این ناحیه از گذشته مورد توجه مردمان این منطقه قرار گرفته است. به طوری که تاثیر وجود این پدیده را می‌توان در برخی فرهنگ‌ها و سنتهای جا افتاده میان ساکنان آن دید. برای مثال یکی از این سنت‌ها در عید نوروز قابل مشاهده بود.

پیش از فرا رسیدن نوروز مردم این ناحیه خانه‌های خود را با استفاده از خاک‌های رنگارنگ تزئین کرده و به این شیوه به استقبال نوروز می‌رفتند. به این صورت که دیوارهای خانه خود را با مخلوط این خاکهای رنگی خصوصا رنگ قرمز آن، کمی رنگی می‌کردند. امروزه نیست این موضوع را در خانه‌های خشتی موجود در این منطقه می‌توان یافت.

این مکان با وجود آن که جاذبه بسیار زیبا و شگفت آوری به حساب می‌آید، بین توریستها و گردشگران کمتر شناخته شده است. همچنین ظرفیتهای لازم را برای تورهای گردشگری ندارد و اغلب افراد به صورت شخصی و با دوستان و آشنایان خود به آن سر می‌زنند. با ایجاد امکانات کافی و شرایط مناسب گردشگری، همچنین با آشنا کردن توریستها با این منطقه، می‌توان شاهد سفرهای بسیاری به این ناحیه بود.

در صورت امتحان کردن سفرهای زمینی به استانهایی نظیر آذربایجان شرقی، از جاذبه‌ها و زیبایی‌های بسیاری بهره‌مند خواهید بود. یکی از محبوب‌ترین روشهای سفر زمینی انتخاب جو صمیمی قطار است. سفر کردن با قطار همیشه از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است. برای این منظور می‌توانید به راحتی اقدام به تهیه بلیط تهران تبریز کرده و با خیالی آسوده سفری راحت و پر از زیبایی را تجربه کنید. همچنین اگر بلیط تبریز تهران را برای برگشت خود نیز انتخاب نمایید، می‌توانید با زیبایی‌های دیگری در مسیر برگشت به پایتخت روبه رو شوید.


ت ت
کدخبر: 79432 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها