رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

تاثیرگذاری واکسن ایرانی در مقابل جهش ویروس/ واکسن روسی تا دو روز دیگر وارد کشور می‌شود

محمد رضا شانه ساز گفت: : کمبود جدی دارو نداریم و نگران نیستیم اگر بانک مرکزی در زمینه ارز مورد نیاز برای مواد اولیه کمک کنند مشکلاتمان حل می شود.

تاثیرگذاری واکسن ایرانی در مقابل جهش ویروس/ واکسن روسی تا دو روز دیگر وارد کشور می‌شود

به گزارش منیبان؛ محمد رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد گفت: بحث ارز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بخش مهمی از ارز دو و نیم میلیاردی که باید برای دارو و تجهیزات اختصاص داده شود برای کرونا مصرف شد و به دلایل غیر مستند علمی در خط تجویز همکاران پزشک قرار گرفت که خیلی گران و ارز بر بود. چیزی حدود 700 میلیون دلار در حوزه کرونا مصرف شد که برای آن هیچ عددی در نظر گرفته نشده بود.

او افزود: این امر برای ما مشکل ساز شد و اگر فکر عاجلی نشود بحث دارو را تحت تاثیر قرار می دهد. از سوی دیگر بلاتکلیفی قیمت ارز از دیگر مشکلات پیش آمده است. از سال 98 به دلیل محدودیت هایی که دشمنان ایجاد کردند قدم های بزرگی در عرصه داخلی برداشتیم و میزان عددی واردات 2 درصد کاهش پیدا کرد و ریالی 22 درصد کاهش پیدا کرد. امسال هم 15 درصد بازار ریالی واردات است.

شانه ساز خاطر نشان کرد: کمبود جدی دارو نداریم و نگران نیستیم اگر بانک مرکزی در زمینه ارز مورد نیاز برای مواد اولیه کمک کنند مشکلاتمان حل می شود. بازار های صادراتی خوبی داریم. یکی از مشکلات ما این است وقتی صادر می کنیم ارز آن به کشور باز نمی گردد چرا که اجازه کار با بانک های خارجی را به ما ندارند.

او ادامه داد: پول داروهایی که صادر می شود باز نمی گردد و برای خرید اقلام می رود و به همین دلیل اعداد صادراتی ما نتوانسته رشد داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تابع قانون هستند، گفت: در شرایطی که دشمنان کشور محورهای اصلی و روش های اعمال فشار را بر دارو متمرکز کرده اند اما در داخل تصمیماتی می گیریم که عرضه دارو متشنج شود و باعث به هم خوردن آرامش و نظم در داروخانه ها خواهد شد بازی خطرناکی است و ضمن اینکه ما از مسیرهای قانونی این موضوع را حل و فصل می کنیم.

شانه ساز در پاسخ به این سوال که قیمت واکسن های وارداتی چگونه است، افزود: سبد معتبر و مطمئن تامین واکسن کرونا در دستور سازمان غذا و دارو و سایر بخش های وزارت بهداشت است. بحث کیفیت و قیمت دارو و واکسن از شروط اصلی ما در واردات است.

او تاکید کرد: شرایط خاص حمل و نقل فایزر یکی از دلایلی می تواند باشد که واردات آن را دچار مشکل کرده  همچنین عوارض که این واکسن در پی دارد اما شرایط نگهداری واکسن روسی در دمای منهای 20 درجه است که روی قیمت و کیفیت اثر گذار است. برای قیمت هم اعداد و ارقام عرف بین المللی دارد و بانک مرکزی و برنامه و بودجه در زمینه تامین ارز قول های مساعد داده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مرجع تایید واکسن سازمان غذا و دارو است، گفت: هر کسی اظهار نظر می کند سلیقه شخصی خودش است و اگر کسی اطلاع کافی ندارد نباید در این زمینه حساس اظهار نظر کند.

او افزود: واکسنی که به مصرف عام برسد پروسه 7 تا 10 ساله ای دارد. دارو به فرد بیمار داده می شود و واکسن به فرد سالم تزریق می شود بنابراین حساسیت واکسن بیشتر از دارو است.

شانه ساز تاکید کرد: با توجه به اینکه کووید 19 تلفات زیادی داشته دستگاه های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو و خیلی از کشورهای دنیا تلاش کردند تا آنجایی که ممکن است پروسه صدور مجوز واکسن ها را کوتاه کنند. خیلی از فاز های آزمایشی کوتاه و تجمیع می شود و مدارک و مستندات را به ضروری ترین بخش ها اکتفا کرده اند تا بتوان هر چه زودتر واکسن ها وارد چرخه شود و این واکسن به لحاظ نوع ویروس بیش از 1 دوز تزریق دارد و حداقل 2 دوز با فاصله زمانی 21 یا 28 روز است و در دنیا فاز 4 آن گذرانده نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه درصدد تبلیغ برخی کشورها نیستیم افزود: بررسی هایی توسط برخی متخصصان کشور انجام شده و اجازه تولید و واردات به برخی واکسن ها داده شده است. برای واردات چند فاکتور دارد مثلا باید در کشور صادرکننده مصرف شده باشد و فاز 3 را پشت سر گذرانده باشد.

او در خصوص واکسن روسی گفت: واکسن روسی همه مراحل را گذرانده است و به میزان یک و میلیون دوز در کشور روسیه مصرف شده است. کشورهای مهم و شناخته شده ای مانند آرژانتین و برزیل و اتحادیه اروپا خرید کرده اند و ما شانزدهمین کشوری هستیم که این واکسن را خریداری کرده ایم و به 25 کشور رسیده است. ایمنی ایجاد کرده و عوارض کمی دارد و موردی تا کنون مشاهده نشده است.

شانه ساز ادامه داد: متاسفانه برخی از همکاران ما که تخصصی ندارند اظهار نظری می کنند که ما باید نسبت به اظهار نظر آنان پاسخ گو باشیم تا در افکار عمومی سوال و ابهامی ایجاد نشود.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص میزان اثرگذاری واکسن نوع ایرانی در برابر جهش گفت: ویروس به سرعت جهش پیدا می کند اما خوشبختانه طبق گزارش ها واکسن کرونا در مقابل نوع بریتانیایی موثر است.

او با اشاره به داروهای گیاهی کرونا بیان کرد: مطالعات بالینی در فازهای پیشرفته به تعداد نفرات بسیاری انجام می دهند و نتایج را کمیته خاص جمع آوری خواهد کرد. کار علمی این 4 دارو انجام می شود. در چارچوب وظایف ملی می دانیم چگونه عمل کنیم تا داروهای مورد نیاز با کیفیت را تولید کنیم و هم جلوی کار نخبگان را نبسته ایم و هم می دانیم چگونه تامین می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: برخی از شرکت ها فشار می آورند تا مجوز دریافت کنند که ما این کار انجام نمی دهیم.

شانه ساز با بیان اینکه پیچیده ترین بحران پزشکی در طول تاریح بحث کرونا بوده و ادبیات جدیدی طلب می کند، گفت: تولید انبوده واکسن کرونا در هیچ کجای دنیا زیر ساخت نداریم و ما هم به دلیل تحریم ها مشکل داریم و حتی برای واردات حیوانات آزمایشگاهی معضل داریم.

او ادامه داد: روسیه، چین، هند و کوبا کشورهایی هستند که بحث خرید واکسن از آن ها را انجام می‌دهیم ولی با کشور کوبا بیشتر انتقال تکنولوژی خواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر نرخ ارز در مجلس اظهار کرد: در خصوص ارز مرتب با مجلس جلساتی داشتیم و مواضع خود را در خصوص تغییر نرخ ارز به صورت مفصل بیان کردیم و عوارض تغییر ارز 4200 را گفتیم و اگر احیانا اصرار باشد هزینه از جیب مردم می رود و در مجلس بحث شد و به تصویب نرسید. یکی از چالش های اساسی بحث نرخ دارو بود.

شانه ساز بیان اینکه همه کالاهای وارداتی برچسب تی تک دارند که اصالت دارو را ثابت می کنند و با اشاره به فروش دارو در ناصر خسرو گفت: همکاران پزشک ما اصرار به دریافت دارو خارجی نکنند چرا که داروهای ایرانی به صورت گسترده و با کیفیت مصرف می شود اینکه به دلیل مشکل ارزی نمی توانیم وارد کنیم و اصرار می شود و نمونه داخلی آن است. از مردم خواهش می کنیم این کار را نکنند و برچسب اصالت چک شود و تقلبی نباشد می توان ردیابی کرد که از کدام زنجیره دریافت شده است و همه قابلیت رد گیری دارد. خواهش من این است غیر از داروخانه تهیه نکنند.

او با اشاره به زمان وارد واکسن روسی گفت: واردات اولین محموله واکسن را از روسیه خواهیم داشت ولی به دلیل محدودیت ورود این واکسن در حال چانه زنی هستیم تا تعداد بیشتری دریافت کنیم.


ت ت
کدخبر: 1392 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها