عوارض سفر با هواپیما برای سلامتی

هواپیما یکی از وسایل حمل و نقل پرطرفدار برای سفرهای طولانی است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و روزانه مسافران زیادی اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کنند‌. اما همین وسیله غول‌پیکر که در کمترین زمان ما را به مقصد می‌رساند به دلیل فضا بسته و نشستن طولانی‌مدت در آن باعث بروز عوارض و بیماری‌هایی در بدن می‌شود. در این مطلب قصد داریم به خطرات و عوارض ناشی از سفر با هواپیما که بر سلامت بدن تاثیر دارند بپردازیم.

عوارض سفر با هواپیما برای سلامتی

به گزارش منیبان؛ هواپیما یکی از وسایل حمل و نقل پرطرفدار برای سفرهای طولانی است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و روزانه مسافران زیادی اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کنند‌. اما همین وسیله غول‌پیکر که در کمترین زمان ما را به مقصد می‌رساند به دلیل فضا بسته و نشستن طولانی‌مدت در آن باعث بروز عوارض و بیماری‌هایی در بدن می‌شود. در این مطلب قصد داریم به خطرات و عوارض ناشی از سفر با هواپیما که بر سلامت بدن تاثیر دارند بپردازیم.

کاهش سطح آب بدن

هواپیما به دلیل قرارگیری در ارتفاع بالا و کم بودن رطوبت در کابین هواپیما سطح اکسیژن و رطوبت پایینی دارد. به همین علت یکی از مشکلات شایع هنگام پرواز، کاهش سطح آب بدن و به دنبال آن خشکی پلک، خشکی پوست و گلو است. توصیه می‌شود در سفر با هواپیما یک بطری آب معدنی یا قمقمه به همراه داشته باشید و در طول سفر برای متعادل نگه داشتن رطوبت بدن از آن استفاده کنید. همچنین بهتر است یک کرم مرطوب‌کننده برای جلوگیری از خشکی پوست و یک عینک و قطره چشم برای جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها به همراه داشته باشید.

ترومبوز عمیق وریدی

سفر هوایی گاهی موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن به‌ویژه در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود. از جمله شایع‌ترین بیماری‌هایی که در اثر پرواز روی بدن تاثیر مخرب می‌گذارد ترومبوز عمیق وریدی است. این بیماری در افرادی که پروازهای زیاد و طولانی‌مدت انجام می‌دهند باعث سکته قلبی، حمله قلبی و خطر لخته خون در بدن می‌شود‌. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند از پروازهای طولانی‌مدت و پرواز زیاد در مدت زمان کوتاه خودداری کنند و قبل از خرید بلیت هواپیما و سوار شدن به هواپیما حتما توسط پزشک معاینه شوند.

ایجاد عفونت در بدن

مسافرانی که قصد سفر با هواپیما را دارند مجبور به نشستن طولانی مدت در فضا بسته هواپیما هستند که این امر باعث ایجاد مشکلات و افزایش عفونت در بدن می‌شود. به همین دلیل محدودیت‌هایی توسط شرکت‌های هواپیمایی برای مسافرانی که دارای سابقه عفونت مانند سل هستند وضع کرده است. این محدودیت‌ها در سال ۲۰۰۳ و بعد از پرواز هنگ کنگ به پکن که در آن حدود ۱۶ نفر از ۱۲۰ مسافر هواپیما به عفونت سارس مبتلا شدند تصویب شد.

اما با این حال تاکنون در پروازهای بسیاری علائمی از عفونت و شیوع بیماری‌های مسری در هواپیما که شایع‌ترین آن‌ها آنفولانزا است گزارش شده است. از طرفی به دلیل اینکه تا کنون از نحوه انتقال بیماری و عفونت در بدن هیچ اطلاعاتی به دست نیامده است. سازمان‌های هواپیمایی نتوانستند جلو وجود مشکلات و بیماری‌های ناشی از سفر هوایی را بگیرند و تنها با نصب فیلترهای تصفیه هوا و رعایت بهداشت توسط خدمه پرواز سعی در کاهش عفونت داشته‌اند.

عوارض فیزیکی سفر با هواپیما

تجمع خون در پاها

یکی از عوارض سفر با هواپیما تجمع خون در پاها و مچ پا به دلیل نشستن طولانی‌مدت است که منجر به اختلال در جریان خون شده و باعث تورم در پاها می‌شود. در این حالت با کاهش گردش خون در رگ‌ها جریان خون در آن‌ها آهسته شده و موجب ورم پاها و خوب رفتگی می‌شود. اختلال در جریان خون با خطراتی همراه است که از جمله آن‌ها می‌توان به لخته شدن خون، ترومبوز قلبی و فشار خون اشاره کرد. به همین دلیل اگر بلیط لحظه ‌آخری از سفرمارکت خریده اید و عازم سفر هستید، برای افزایش جریان خون در پاها پزشکان پیشنهاد می‌کنند در سفر هوایی همان‌طور که روی صندلی نشسته‌اید پاهای خود را در حالات ساده مثل چرخش مچ پا، خم کردن و باز کردن و کشش پاها حرکت دهید. چون راه رفتن در راهروهای هواپیما باعث ایجاد مزاحمت و خطر می‌شود از راه رفتن در کابین هواپیما خودداری کنید. افرادی که بیماری زمینه‌ای لخته شدن خون دارند بهتر است از جوراب واریس استفاده کنند و قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند.

کاهش عملکرد چشایی

یکی از عوارض شایع در سفرهای طولانی‌مدت کاهش حس چشایی به دلیل رطوبت کم در کابین هواپیما است. کاهش رطوبت باعث خشکی گلو و مخاط دهان و بینی شده و در صورت خوردن غذا یا نوشیدنی احساس بی‌مزه بودن می‌کنید. طبق تحقیقات انجام گرفته در سفرهای هوایی حدود ۳۰ درصد حس چشایی کاهش پیدا می‌کند که با نوشیدن آب و افزایش رطوبت دهان می‌توان دوباره آن را فعال کرد. اگر در سفر هوایی همچنان با کاهش عملکرد چشایی همراه بودید بهتر است آب گوجه‌فرنگی بنوشید. نوشیدن آب گوجه فرنگی که جز نوشیدنی‌های محبوب در هواپیما است باعث بهتر شدن مزه غذا و رفع خشکی دهان می‌شود.

گوش درد

از جمله خطرات سفر با هواپیما افزایش فشار روی گوش و به دنبال گوش درد است. فشار در گوش به دلیل کاهش اکسیژن در هواپیما ایجاد می‌شود و هنگام نشستن و برخاستن در هواپیما سرعت آن تغییر می‌کند و باعث اختلال در عملکرد بدن به دلیل ارسال پیام‌های ضد و نقیض به مغز می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود با قورت دادن بزاق دهان یا کشیدن خمیازه هنگام نشستن و بلند شدن در هواپیما به کنترل فشار روی گوش کمک کنید. بهتر است برای کاهش فشار در گوش و مشکلات حرکتی، صندلی‌هایی که کمترین میزان حرکت را دارند مانند صندلی‌های روی بال هواپیما را انتخاب کنید.

ایجاد سردرد

از دیگر خطرات و عوارض شایع در سفرهای هوایی سردرد است که در اثر تغییرات فشار هوا یا قرار گرفتن بد گردن اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با نوشیدن آب، بدن خود را مرطوب نگه داشته یا از قرص‌های مسکن برای کاهش سردرد استفاده کنید.

سرماخوردگی در سفر با هواپیما

یکی از بیماری‌های شایع بعد از سفر با هواپیما سرماخوردگی است که به دلیل محدودیت گردش هوا در کابین رخ می‌دهد. سرماخوردگی به دلیل قرارگیری در برابر فردی که سرما خورده است یا خشکی مخاط دهان و بینی اتفاق می‌افتد که باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن و انتقال راحت ویروس می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر دست‌های خود را بشویید و با نوشیدن آب کافی از دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید و یک دستمال به همراه داشته باشید تا در صورت پذیرایی در هواپیما، سینی میز جلویی که کثیف‌ترین وسیله در هواپیما است را تمیز کنید.

تنگی نفس

تغییر در نفس کشیدن داخل هواپیما طبیعی است و یکی دیگر از عوارض شایع در سفرهای هوایی تنگی نفس به دلیل اختلال در سطح اکسیژن و خشکی مخاط دهان و بینی است‌. همچنین مسواک نزدن و بد خوردن غذا باعث افزایش تنگی نفس در هواپیما می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از سفر دندان‌هایتان را مسواک بزنید و مسواک و خمیردندان خود را به همراه داشته باشید تا اگر دچار تنگی نفس شدید با مرطوب کردن دهان و نوشیدن آب از تنگی نفس کم کنید.

سخن آخر

هواپیما در سال‌های اخیر به یکی از راه‌های متداول برای سفرهای طولانی تبدیل شده است. بیشتر افرادی که قصد سفرهای طولانی‌مدت را دارند برای راحتی و ایمنی سفر با هواپیما را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل باید به مدت چند ساعت نشستن در فضا بسته را تحمل کنند. از طرفی بدن انسان به دلیل پرواز هواپیما در ارتفاع بالا به مدت طولانی دچار یک سری عوارض ناشی از پرواز می‌شود. در این مطلب سعی کردیم تا چند مورد از مهم‌ترین عوارض و بیماری‌هایی که بعد از سفر با هواپیما در بدن بروز می‌کند و راه‌های کاهش عوارض و خطرات را به شما معرفی کنیم.

 


ت ت
کدخبر: 150580 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها