قرارداد چینی واگن‌های مترو زاکانی به کجا رسید؟!

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با ابراز نگرانی از تعهدات چین در قرارداد تأمین واگن‌های مترو گفت: علیرغم مذاکرات و سفرهای اخیر مدیران شهرداری به چین، مشکلات در تحویل قطارها ادامه دارد و پیگیری‌های لازم از سوی وزارت خارجه در جریان است.

قرارداد چینی واگن‌های مترو زاکانی به کجا رسید؟!
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان؛ سیدجعفر تشکری‌هاشمی در نشست خبری امروز شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا اظهار کرد: بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بوده‌اند، اما توانسته‌اند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون، آلاینده غالب تهران هستند و منبع این آلودگی صنعتی است.رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد از این آلودگی ناشی از خودروها است و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات سال ۸۶، شهر تهران باید تا پایان سال جاری ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد، اما در حال حاضر تنها حدود ۲ هزار اتوبوس فعال داریم و این کمبود توسط خودروهای شخصی جبران می‌شود. این در حالی است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی به میزان کافی تأمین نشود، صحبت در مورد حل آلودگی هوا بیهوده است.شهرداری تهران برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و ۵۰۰ اتوبوس با شرکت اسنا قرارداد بسته است. همچنین قرارداد تأمین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری منعقد شده که بهار سال آینده وارد ناوگان می‌شود. علاوه بر این، قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از چین نیز منعقد شده که تاکنون ۱۱۹ دستگاه در گمرک قرار دارد و ۱۰ دستگاه به تهران وارد شده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز به دلیل مسائل قضایی معلق شده و پرونده آن در محاکم قضایی در حال بررسی است. علاوه بر این، قرارداد خرید ۵۰۰ مینی‌بوس نیز از ۵۰۰ دستگاه به ۲۰ دستگاه کاهش یافته است که تنها ۲۰ دستگاه آن تحویل شهرداری شده است. سال گذشته در همین ایام نامه‌ای به سران سه قوه ارسال کردیم و از دولت خواستیم در تأمین ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کمک کند، اما هنوز هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نشده است. طبق ادعاهای مطرح‌شده، روزانه حدود ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور و حدود ۱۵ میلیون لیتر در تهران مصرف می‌شود. گزارش‌های علمی نشان می‌دهند که حدود ۳۰ درصد از سوخت مصرفی به انرژی مکانیکی و حرکت خودرو تبدیل می‌شود، در حالی که ۷۰ درصد آن به گازها و ذرات معلق تبدیل می‌شود. نشستن در انتظار فرمان الهی، باد و باران نیاز به هیچ مدیری ندارد؛ وجود مدیران برای انجام وظایفی است که به آنها محول شده و به نظر من در این حوزه به شدت کوتاهی شده است. بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بودند، اما توانستند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون آلاینده غالب تهران هستند و منشأ این آلودگی صنعتی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد از این آلودگی ناشی از خودروها است و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات سال ۸۶، شهر تهران باید تا پایان سال جاری ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد، اما در حال حاضر تنها حدود ۲ هزار اتوبوس فعال داریم و این کمبود توسط خودروهای شخصی جبران می‌شود. این در حالی است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی به‌طور کامل تأمین نشود، صحبت در مورد حل آلودگی هوا بیهوده است.شهرداری تهران برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و ۵۰۰ اتوبوس با شرکت اسنا قرارداد بسته است. همچنین قرارداد تأمین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری منعقد شده که بهار سال آینده وارد ناوگان می‌شود. علاوه بر این، قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از چین نیز منعقد شده که تاکنون ۱۱۹ دستگاه در گمرک قرار دارد و ۱۰ دستگاه به تهران وارد شده است. قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز به دلیل مسائل قضائی معلق شده و پرونده آن در محاکم قضائی در حال بررسی است. علاوه بر این، قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس دیگر نیز ابتدا به ۳۰۰ دستگاه کاهش یافت و سپس به ۱۸۰ دستگاه تقلیل پیدا کرد. در همین حال، قراردادی برای خرید مینی‌بوس نیز توسط شهرداری منعقد شد که از ۵۰۰ دستگاه، تنها ۲۰ دستگاه آن تحویل شهرداری شده است.سال گذشته در همین ایام نامه‌ای به سران سه قوه ارسال کردیم و نوشتیم که ریشه آلودگی هوا کجاست. بر این اساس از دولت درخواست کمک کردیم برای تأمین ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، اما هنوز هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است. وی افزود: نشستن در انتظار باد و باران و فرمان الهی نیاز به هیچ مدیری ندارد. مدیران باید اقدامات مؤثری در راستای بهبود وضعیت انجام دهند.

عضو شورای شهر تهران همچنین درباره واریز ۱۵ درصد پیش‌پرداخت برای خرید واگن‌های مترو از چین و تأثیر تحریم‌ها بر ادامه این روند گفت: آقای زاکانی در سخنرانی انتخاباتی خود اشاره کرد که تحریم‌ها سهم ۱۵ درصدی دارند و ۸۵ درصد موضوع به عرضه مدیران مربوط می‌شود. اگر اتفاقی نیفتد، ریشه آن در ناتوانی و بی‌عرضگی مدیران است. اما امیدواریم که نه انتخابات آمریکا و نه هیچ عامل دیگری بر عملکرد شهرداری تأثیر نگذارد. براساس آنچه به ما اعلام کردند، شهرداری تهران تنها حدود ۹.۵ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش‌پرداخت را پرداخت کرده و هنوز ۵ درصد باقی‌مانده است. همچنین دولت نیز سهم خود از این قرارداد را پرداخت نکرده است، البته وعده‌هایی در این زمینه داده شده که هنوز عملیاتی نشده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات چمران، رئیس شورای شهر تهران، مبنی بر تعلل چینی‌ها در اجرای قرارداد شهرداری گفت: ظاهراً این موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. البته شهرداری و دولت پیگیر موضوع هستند و بعید است که دو رام قطار که قرار بود در بهمن‌ماه رونمایی شوند، در زمان مقرر وارد کشور شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره اعلام واردات دو رام قطار چینی تا خرداد سال آینده به عنوان زمانبندی جدید اظهار کرد: زمان تحویل نباید بر اساس تمایلات ذهنی باشد، بلکه باید بر اساس زمانبندی و جداول قرارداد باشد.

وی در مورد دلایل بروز مشکلات در قرارداد چین برای تأمین واگن‌ها گفت: دقیقاً نمی‌دانیم که بر چه اساس و دلایلی قرارداد با چین به مشکل برخورده است، اما می‌دانیم که نگرانی جدی وجود دارد و چینی‌ها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد. البته اخیراً مدیران شهرداری سفری به چین داشتند که با حضور تیم وزارت خارجه همزمان شده بود و قرار شد که آن‌ها نیز این موضوع را پیگیری کنند.

 


ت ت
کدخبر: 257039 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین