درمان سه سوته دندان درد

درد دندان یا دندان درد زمانی رخ می‌دهد که عصبی در ریشه دندان و یا اطراف ریشه دندان تحریک شود. عفونت دندانی، پوسیدگی دندان، آسیب و یا از دست دادن دندان از عوامل رایج درد دندان هستند. همچنین بعد از کشیدن دندان هم ایجاد می‌شود. درد گاهی از سایر نقاط منشأ گرفته و به فک رسیده و بعد از آن باعث احساس درد در دندان می‌شود.

درمان سه سوته دندان درد

به گزارش منیبان؛ کارهایی که می‌توان برای دندان درد انجام داد:

    داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تا حدود زیادی موثر هستند.

    از گیاهان دارویی موجود در خانه استفاده کنید.

برخی از گیاهان خاصیت ضد درد و ضد باکتریایی دارند. برخی از گیاهان دارویی که به صورت موقت باعث بهبود درد می‌شوند، عبارتند از:

    میخک و روغن میخک

میخک و روغن آن دارای خاصیت ضد التهابی هستند. این گیاه حاوی ماده‌ای تحت عنوان اوژنول (eugenol) بوده و به همین دلیل زمانی که در محل مورد نظر قرار می‌گیرد، تا حدود زیادی از شدت التهاب و دندان درد کم می‌کند. چند تکه‌ی کوچک میخک را به صورت مستقیم روی دندان قرار داده و اجازه دهید که داخل دهان به آرامی نرم شود. بعد از مدت زمان کوتاهی میخک را از دهان خود خارج کنید، این مدت زمان نباید از ۲۰ دقیقه بیش‌تر شود. به عنوان جایگزین می‌توان از روغن میخک استفاده کرد و چند قطره از آن را روی محل درد ریخت. از طرفی دیگر گاز گرفتن پنبه آغشته به روغن میخک تا حدود زیادی شدت درد را کاهش خواهد داد.  این ماده دارای مواد بیهوش کننده بوده و بنابراین تا حدود زیادی باعث بی حسی محل درد خواهد شد.

    پودر زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای حاوی مواد ضدعفونی کننده طبیعی و اجزایی با خاصیت ضد التهابی است. با اضافه کردن چند قطره آب به پودر زردچوبه یک خمیر درست کرده و آن را روی ناحیه‌‌ی دردناک دندان قرار دهید.

    نعناع

نعناع دارای خاصیت خنک کنندگی و بی حس کنندگی است. می‌توان از برگ نعناع و یا روغن آن برای کاستن از شدت درد استفاده کرد.

    بابونه

بابونه دارای خاصیت ضد التهابی بوده و به کاستن از شدت تورم کمک می‌کند. چای بابونه کیسه‌ای را برای چند دقیقه درون آب جوش بخیسانید و بعد از آن‌که چای کمی خنک شده و به دمای محیط رسید، دهان خود را با آن آبکشی کنید.

 قرقره کردن آب نمک: گرداندن آب نمک ولرم و گرم در دهان مانع از رشد باکتری‌ها درون دهان خواهد شد. همچنین قرقره کردن آب نمک هم تا حدود زیادی باعث التیام شدت درد خواهد شد. یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک پیمانه آب گرم مخلوط کرده و سپس دهان خود را با کمک این محلول بشویید. به عنوان جایگزین می‌توان از محلول رقیق شده‌ی هیدروژن پراکسید استفاده کرد.

 استفاده از کمپرس  سرد: اگر متوجه تورم در صورت خود شده‌اید و یا اگر قصد دارید از شدت درد دندان خود کم کنید، می‌توانید کمپرس سرد را روی یک طرف صورت خود قرار دهید. کمپرس سرد به کاهش تورم و بهبود التهاب کمک می‌کند. می‌توان چند یخ خورد شده را درون یک پارچه تمیز قرار داده و به این وسیله به راحتی کمپرس سرد در خانه تهیه کرد. برای چند دقیقه کمپرس را روی صورت خود قرار داده و این کار را به صورت دوره‌ای تکرار کنید.

کارهایی که نباید انجام داد

- هرگز آسپرین را به صورت مستقیم روی دندان و یا لثه قرار ندهید.

شاید توصیه‌ی بسیاری را شنیده‌اید که قرار دادن آسپرین به صورت مستقیم روی دندان و لثه باعث کاستن از شدت درد خواهد شد در حالی که این دارو باعث سوزش لثه و وارد شدن آسیبی جدی به بافت آن خواهد شد. جایگزین بی‌خطرتر برای این‌کار خوردن یک مسکن و یا کپسول به همراه یک لیوان آب است.

- غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مصرف نکنید

در هنگام دندان درد نباید غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مصرف کرد. چرا که این مواد تا حدود زیادی باعث شدت گرفتن درد خواهند شد. برای مثال از مصرف گوجه و پرتقال دست بکشید. نوشیدنی‌های انرژی زا ورزشی و نوشابه‌های گازدار هم ممکن است باعث بدتر شدن شدت درد دندان شوند.

مصرف نوشیدنی‌های اسیدی همچون آب پرتقال، آب گریپ‌فروت و آب گوجه را در هنگام درد دندان متوقف کنید.

-از خوردن و آشامیدن مواد غذایی خیلی گرم یا سرد پرهیز کنید

 چرا که این مواد درد دندانی را بدتر می‌کنند.


ت ت
کدخبر: 47683 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها