خبرنگار:

«عزیزکشی» با برچسب قتل ناموسی/ لایحه‌ای که در هزارتوی بهارستان گم شده است

جنایتی به اسم «غیرت»،«آبرو» و «ناموس» که هیچ ربطی به آن‌ها ندارد، هرساله جان تعدادی از دختران این سرزمین را می‌گیرد و فقط تعداد کمی از آنها رسانه‌ای می‌شود و معلوم نیست چند زن دیگر به دست پدر، شوهر، برادر، عمو، پسرعمو و خویشاوند مذکر خود به قتل می‌رسد. در ادامه این مطلب به جنجالی‌ترین قتل‌های ناموسی که در سال گذشته رسانه‌ای شده است، می‌پردازیم و از لایحه‌ای نام خواهیم برد که سالهاست نوشته شده و به تصویب دولت رسیده اما گویا در راهروهای مجلس یازدهم گم شده است و ماه‌هاست در حال رسیدگی‌ست.

«عزیزکشی» با برچسب قتل ناموسی/ لایحه‌ای که در هزارتوی بهارستان گم شده است

به گزارش منیبان؛ انگار که دیگر عادت کرده‌ایم؛ یک روز می‌گویند پدری داس بر دست گرفته و بر شاهرگ دختر 14 ساله‌اش کشیده تا خیالش راحت شود که از مردانگی چیزی کم ندارد، یک روز دیگر می‌گویند همسری به اسم صیانت از ناموسش، سرِ بریده او را در شهر چرخانده تا اَنگ بی ناموسی بر پیشانی‌اش نخورد، روزی دیگر می‌گویند پسری دخترعمویش را کشته تا به او بی‌غیرت نگویند و به همین ترتیب می‌توان گفت عادت کردیم هر از گاهی خبر کشته شدن زنان ایرانی را به نام «ناموس» بشنویم.

دخترانی که قربانی «ناموس» شدند

همین دی‌ماه سال گذشته بود که «نگین» در شوشتر به دست شوهرش به قتل رسید. شب پنجشنبه ۹ دی‌ماه، نگین درویشی که قربانی کودک‌همسری بود، به علت درخواست طلاق با شلیک اسلحه توسط همسرش به قتل رسید و اینگونه یکی از دختران این مملکت به دست شوهرش زیر خروارها خاک رفت.

چند ماه قبل‌تر از این حادثه تلخ، «مبینا سوری» در لرستان توسط اعضای خانواده‌‌اش به قتل رسید چون آنها تصور می‌کردند او با مردی در ارتباط است.

دو دختر ۱۷ و ۱۸ساله که از خانه‌شان در یکی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان فرار کرده بودند، پشیمان شدند و به خانه‌شان بازگشتند اما مردان خانواده با گلوله به استقبال آنها رفتند و دقیقا در دی‌ماه بود که ویدیویی از اجساد این دو دختر منتشر شد و قلب همگان را به درد آورد.

روزنامه جام‌جم آذر سال گذشته گزارش داد مردی به‌نام سهراب، همسرش را به‌دلیل آنچه «خیانت» عنوان کرده، جلوی چشمان پسر ۹ ساله‌اش به قتل رساند.

شهریور 1400 نیز «مبینا سوری» ۱۶ ساله، اهل لرستان به دست همسر روحانی اش و با انگیزه ناموسی به قتل رسید. طبق گفته‌ها او در سن ۱۴ سالگی با پسرعمه خود ازدواج کرده بود.

«گلاله شیخی» تازه‌عروس سقزی هم خرداد سال گذشته با مشت‌هایی که همسرش به سرش وارد کرد، جان باخت و همسرش جسد او را به آتش کشید.

«زهرا نصوری» دانش‌آموز ۱۶ساله اهل کنگان با انگیزه ناموسی از سوی برادرش به قتل رسید. البته پس از انتشار این خبر منابع داخلی مدعی شدند که زهرا خودکشی کرده است.

بهمن‌ماه سال گذشته هم به نام «مونا (غزل) حیدری» ثبت شد. قتل ناموسی که به اندازه بریده شدن سر رومینا اشرفی سر و صدا به پا کرد و از آنجایی که ویدئوی سر بریده این دختر نگون بخت دست به دست می‌چرخید، فضای جامعه به شدت ملتهب شد. عصر روز شنبه، ۱۶ بهمن بود که یک مرد جوان سر همسر ۱۷ساله خود را با انگیزه «ناموسی» برید و در یکی از خیابان های اهواز جلوی چشم همه و با لبانی خندان چرخاند. ویدئوی این حادثه در شبکه‌های اجتماعی به حدی سر و صدا به پا کرد که پایگاه خبری منتشر کننده این ویدئو یعنی خبرگزاری رکنا با دستور هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

لایحه «منع خشونت علیه زنان» و« تشدید مجازات فرزندکشی» گم شده در راهروهای بهارستان

طبیعتا قتل‌های ناموسی نام برده شده فقط تعداد بسیار اندکی از قتل‌هایی‌ست که رسانه‌ای شده و ما از آن خبرداریم چرا که آمار دقیقی از زن‌کشی با انگیزه‌های ناموسی در ایران در دسترس نیست و حتی گاهی مقامات مسوول ذی‌ربط تلاش می‌کنند این قتل‌ها را به جنون، عصبانیت‌های لحظه‌ای یا حتی خودکشی و امثال آن تقلیل دهند تا وجهه ناموسی آن در رسانه‌ها پررنگ نشود.

یکی از اقدامات صورت گرفته برای حمایت از زنان دربرابر این رفتار غیرانسانی، تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت» است که نزدیک به یک دهه از تدوین آن می‌گذرد و سرانجام در دولت حسن روحانی به تصویب رسید و با همت معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده وقت برای تصویب راهی مجلس شد. این لایحه باوجود اینکه بارها چکش کاری شد و نامش تغییر یافت، سرانجام با پیگیری‌های فراوان دولت دوازدهم در هیات وزیران به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر در کمیته‌های تخصصی راهی بهارستان شد اما دولت دوازدهم هم گذشت و ماه‌هاست دولت سیزدهم روی کار آمده و هنوز خبری از تصویب این لایحه به عنوان قانون نیست. براساس آخرین اخبار از فراکسیون زنان و «فاطمه قاسم پور» رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی این لایحه در کمیته تخصصی کمیسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی کارشناسی قرار دارد و مراحل پایانی خود را طی می‌کند اما مشخصا معلوم نیست در چه اولویتی برای نمایندگان قرار دارد و چه زمانی وارد صحن علنی خواهد شد و برای قانون شدن به رای گذاشته می‌شود.

یکی دیگر از لوایحی که در دولت دوازدهم و زمان معاونت معصومه ابتکار مورد تایید دولت قرار رفت و به مجلس رفت، «لایحه رومینا» یا تشدید مجازات فرزندکشی بود که پس از قتل فجیع این دختر بچه تدوین و تصویب و سپس راهی بهارستان شد. آخرین اخبار از کمسیون اجتماعی حاکی از آن است که این لایحه نیز در کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است.

وکلای ملت باید آگاه باشند که برای زنان معمولی فرقی ندارد دولت لایحه ارسال کند یا مجلس طرح ارائه دهد، آنها فقط منتظر یک قانونی هستند تا پشت خود را به راحتی به آن تکیه داده و دیگر از ترس بی پناهی در جامعه تن به تحقیرها و تاختن به تن و روحشان را ندهند. اکنون انتظار می‌رود لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» و «تشدید مجازات فرزندکشی» هر چه سریعتر توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون قابل اجرا تبدیل شود.


ت ت
کدخبر: 71540 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها