اصول بهداشت فردی راه مقابله با شپش

رییس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: راه‌ پیشگیری از ابتلا به انگل شپش، رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت فاصله با فرد مبتلاست.

اصول بهداشت فردی راه مقابله با شپش

به گزارش منیبان؛ جمیل صادقی‌فر، رییس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه شپش سر یک انگل خارجی است و ابتلا به آن در سنین مدرسه شایع است، گفت: شپش حشره‌ای است بدون بال که در مدارس، مهد کودک‌ها و مراکز تجمیعی مانند پادگان‌ها، خوابگاه‌ها و... بیشتر مشاهده می‌شود.

او با اشار به اینکه این حشره شش پا، توانایی پریدن ندارد، یک ماه عمر می‌کند و روزانه ۴ تا ۶ تخم می‌گذارد، افزود: از راه‌های انتقال این انگل تماس نزدیک بین فردی و استفاده از وسایل آلوده مثل پتو، شانه و ... است که با خارش شدید در پوست سر و تورم غدد لنفاوی پشت گوش، پشت سر و گردن علائم خود را نشان می‌دهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: عوارض این بیماری خستگی عمومی، افسردگی، پریشانی روانی، بی‌خوابی و ضایعات پوستی به صورت بثورات ریز قرمز رنگ است.

او با اشاره به اینکه به تخم شپش، رشک یا نیت هم می‌گویند، خاطر نشان کرد: رشک بیشتر در ناحیه گیجگاه‌ها، بالای گوش‌ها و پشت گردن دیده می‌شود و به راحتی از مو جدا نمی‌شوند.

صادقی‌فر در مورد راه‌های پیشگیری بر رعایت دقیق اصول بهداشت فردی مانند شانه کردن روزانه موی سر، تمیز کردن همه روزه برس و شانه اشاره کرد و افزود: شستشوی منظم البسه از جمله روسری، کلاه، مقنعه و شال و همچنین خشک کردن در معرض آفتاب و اتو کردن لباس‌ها، بعلاوه‌ی پرهیز از تماس با لوازم شخصی و لباس‌های افراد آلوده از جمله موارد پیشگیری از ابتلا به شپش است.

او بر کنترل روزانه موی سر دانش آموزان در مدرسه تاکید کرد و گفت: در صورت مشاهده یک مورد مبتلا در یک کلاس باید کل دانش آموزان آن کلاس و در صورت مشاهده آلودگی در سه کلاس باید کل دانش آموزان مدرسه معاینه و بررسی شوند.

صادقی‌فر در خصوص درمان بیماری به شستشوی موها با یک شامپوی معمولی و خشک کردن آنها اشاره کرد و افزود: استفاده از شامپوی پرمترین و ماساژ پوست سر با دو قاشق از آن به مدت ۱۰ دقیقه و سپس آبکشی موها ضروری است البته لازم است به دلیل باز شدن تخم‌های شپش پس از هفت روز، این درمان در فاصله‌ی ۷ تا ۱۰ روز در دو نوبت تکرار شود.

رییس مرکز بهداشت استان ایلام در ادامه بر آغشته نمودن موها با ترکیب آب و سرکه (۵۰،۵۰) و شانه کردن موی سر با شانه دندانه‌ریز اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه با استفاده از ماشین لباسشویی خشک کن، شسشته شوند همچنین درزهای لباس برای از بین بردن شپش و رشک اتو شوند. البته باید توجه کرد تمام موارد تماس احتمالی درمان شوند، در غیر این‌صورت همیشه احتمال ابتلای مجدد وجود خواهد داشت.

او خاطر نشان کرد: در صورت ابتلا به شپش می‌توان شامپوی پرمترین را از داروخانه تهیه کرد یا با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی محل سکونت به صورت رایگان شامپو را دریافت کرد.


ت ت
کدخبر: 82137 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها