سریع ترین روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان به همراه فرمول

یکی از گام‌های مهم پیش از شروع یک پروژه ساختمانی محاسبه مقدار آهن مصرفی و وزن کلی مقاطع موردنیاز است. با محاسبه دقیق میزان و وزن آهن آلات می‌توانید علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، پروژه موردنظر را در زمان کمتری به پایان برسانید.

سریع ترین روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی ساختمان به همراه فرمول

یکی از گام‌های مهم پیش از شروع یک پروژه ساختمانی محاسبه مقدار آهن مصرفی و وزن کلی مقاطع موردنیاز است. با محاسبه دقیق میزان و وزن آهن آلات می‌توانید علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، پروژه موردنظر را در زمان کمتری به پایان برسانید. در این مقاله قصد داریم شما را با محاسبه دقیق میزان تیرآهن مصرفی در سازه به عنوان یک عضو جدایی‌ناپذیر ساخت و ساز آشنا کنیم. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که محاسبات دقیق باید توسط مهندسان باتجربه انجام گیرد. با این حال با توجه به بالا بودن قیمت آهن آلاتی همچون قیمت تیرآهن، برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه می‌توانید پیش از شروع به کار تعداد تیرآهن را به صورت سرانگشتی محاسبه کنید.

محاسبه تیرآهن ساختمان یک طبقه

با توجه به بالا بودن وزن و حجم تیرآهن مصرفی در سازه‌ها، تخمین تقریبی تعداد تیرآهن موردنیاز پیش از شروع به کار ضروری است. همچنین به دلیل محاسبه قیمت تیرآهن به صورت کیلویی، هزینه زیادی صرف خرید این محصول شده و اطلاع دقیق از میزان مصرفی می‌تواند تا حد زیادی در هزینه نهایی صرفه‌جویی کند. فاکتورهای زیادی برای انتخاب تیرآهن مناسب ساختمان با طبقات مختلف وجود داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به وزن و سایز این محصول اشاره کرد.

اولین نکته‌ای که برای انتخاب تیرآهن مناسب ساختمان یک طبقه باید در نظر داشته باشید این است که وزن تیرآهن انتخابی متناسب با بار مورد نظر باشد. بنابراین بهتر است کمترین سایز تیرآهن که قدرت تحمل بار سازه را دارد انتخاب کرده و هزینه‌های مصرفی را کاهش دهید. پس از محاسبه سایز تیرآهن‌های مصرفی، براساس فاصله تیرها از یکدیگر می‌توان تعداد موردنیاز را به دست آورد. با اطلاع از تعداد تیر موردنیاز سازه یک طبقه به راحتی می‌توانید مجموع وزن تیرآهن را به دست آورید.

 

تیراهن

محاسبه تیرآهن ساختمان دو طبقه

تیرآهن موردنیاز ساختمان دوطبقه شامل تیرهای به کار رفته در ستون اصلی و تیرهای فرعی برای پوشش سقف است. پس از محاسبه سایز تیر موردنیاز برای کاربردهای ذکر شده تعداد آن‌ها مشخص شده و با بررسی وزن محصول می‌توانید هزینه نهایی را مشخص کنید. پیدا کردن تیرآهن با سایز مناسب می‌تواند تا حد زیادی در کنترل هزینه‌ها کمک کند در صورتی که انتخاب تیر با سایز بزرگ نه تنها کارایی بیشتری نداشته بلکه هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

نکته مهم دیگر تعیین اسکلت سازه برای محاسبه آهن مصرفی است. برای مثال چنانچه از سازه بتنی استفاده کنید به محاسبه میلگرد نیاز دارید ولی در صورت استفاده از اسکلت فلزی محاسبات تیرآهن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پس از محاسبه تعداد تیرآهن اصلی و فرعی مورد نیاز برای سازه، می‌توانید با استفاده از جدول اشتال وزن این محصول را به دست آورده و با ضرب در تعداد نهایی، وزن کلی آهن لازم برای ساخت را به دست آورید. در ادامه شما را با فرمول محاسبه تعداد تیرآهن موردنیاز برای ساختمان‌های یک تا سه طبقه نیز آشنا می‌کنیم. پس از محاسبه وزن کلی می‌توانید قیمت تیرآهن موردنظر را در سایت‌های معتبر فروش آهن مانند سایت مرکزآهن مشاهده نموده و هزینه نهایی را برآورد کنید.

https://www.markazeahan.com/

محاسبه تیرآهن ساختمان سه طبقه

محاسبه تیرآهن ساختمان سه طبقه نیز همچون سازه‌های دوطبقه بوده و نیاز به اطلاع از نوع و سایز مقطع موردنظر خواهید داشت. در این مورد نیز ابتدا لازم است از نوع اسکلت سازه آگاهی داشته باشیم چراکه محاسبات سازه بتنی و فلزی متفاوت است. برای مثال در سازه‌های فلزی به ازای هر متر مکعب به میزان 40 تا 70 کیلوگرم آهن نیاز داریم که بیشتر آن به وزن تیرآهن اختصاص خواهد داشت. در صورتی که برای سازه‌های بتنی به ازای هر متر مربع 35 تا 60 کیلوگرم آهن نیاز بوده و درصد کمتری به تیرآهن اختصاص دارد.

بنابراین محاسبه دقیق تیرآهن مصرفی کار آسانی نبوده و نیاز به محاسبات پیچیده دارد. به غیر از وزن و سایز تیرآهن، عواملی همچون تعداد سقف، نوع سقف، تعداد دهانه‌ها، فاصله ستون‌ها از یکدیگر و حتی نوع خاک فونداسیون نیز می‌تواند بر میزان آهن آلات مصرفی تاثیرگذار باشد. آسان‌ترین روش محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی محاسبه وزن آهن آلات موردنیاز و تقسیم بر وزن یک تیرآهن است. هرچند این روش دقیق نیست ولی می‌تواند تا حد زیادی به شما برای اطلاع از تعداد تیر مورد نیاز کمک کند.

تیراهن

فرمول محاسبه تعداد تیرآهن موردنیاز ساختمان

با توجه به موارد ذکر شده مشخص کردن فرمول یکسان برای محاسبه تعداد تیرآهن مصرفی سازه، کاری دشوار است. بنابراین برای محاسبه دقیق این میزان لازم است از مهندسین سازه راهنمایی بخواهید. با این حال با کمک روش‌هایی می‌توان وزن تیرآهن موردنیاز سازه را محاسبه کرده و با تقسیم وزن کلی بر وزن یک تیرآهن، تعداد تقریبی مقطع موردنیاز را به دست آورد. تخمین وزن آهن موردنیاز برای سازه‌های مختلف بدون در نظر گرفتن وزن میلگرد سقف به صورت زیر است:

اسکلت فلزی با مهاربندی همگرا: 40 تا 70 کیلوگرم

اسکلت فلزی با مهاربندی واگرا: 50 تا 75 کیلوگرم

اسکلت فلزی با قاب خمشی معمولی: 65 تا 105 کیلوگرم

اسکلت فلزی با قاب خمشی ویژه: 70 تا 115 کیلوگرم

اسکلت فلزی با سیستم دوگانه: 60 تا 120 کیلوگرم

با توجه به موارد گفته شده بهترین حالت برای محاسبه تیرآهن ساختمان مراجعه به مهندس ناظر و کسب اطلاعات است. هرچند با روش‌های گفته شده می‌توان تا حد زیادی به این میزان دست یافت ولی اطلاع دقیق از میزان آهن و تیر مصرفی به عوامل زیادی وابسته بوده که نیازمند تخصص است.

جمع‌بندی

محاسبه تیرآهن مصرفی ساختمان‌های یک تا سه طبقه نیازمند اطلاعات زیادی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به تعداد طبقات سازه، عملکرد تیر در سازه و نوع تیرآهن مصرفی اشاره کرد. در این مقاله به بررسی این عوامل و ارائه روشی آسان برای محاسبه تعداد تیر مصرفی پرداختیم. با این حال برای محاسبه دقیق لازم است به مهندس ناظر سازه مراجعه کرده و پس از کسب اطلاعات کامل اقدام به خرید مقطع آهنی کنید. با توجه به بالا بودن قیمت تیرآهن و سایر سازه‌های فولادی، بهتر است محاسبه دقیقی از تعداد موردنیاز و وزن آن‌ها پیش از خرید داشته باشید. برای اطلاع از قیمت آهن آلات مصرفی سازه می‌توانید به سایت markazeahan مراجعه کنید.


ت ت
کدخبر: 117668 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها