آشنایی با مراحل ترخیص کالا و نحوه ثبت سفارش

مراحل ترخیص کالا از گمرک بسته به نوع کالاها تعیین می‌شود اگرچه که مراحل طبق یک قانون به صورت عمومی برای تمام محموله ها در نظر گرفته شده است.

آشنایی با مراحل ترخیص کالا و نحوه ثبت سفارش

به گزارش منیبان، مراحل ترخیص کالا از گمرک بسته به نوع کالاها تعیین می‌شود اگرچه که مراحل طبق یک قانون به صورت عمومی برای تمام محموله ها در نظر گرفته شده است. با این حال برخی هزینه ها و نوع ثبت سفارش ها متفاوت است. ترخیص کالا مرحله آخری است که کالاها برای رسیدن به مقصد باید از آن عبور کنند. این فرایند به دلیل پیچیدگی هایی که دارد نیازمند افراد متخصص است و افراد ناشی فقط دچار زیان مالی و پرداخت هزینه های اضافی می‌شوند و از طرفی دیگر کالاها زمان بیشتری درون انبارها باقی می‌مانند. برای ادامه مطالب راجع به ترخیص انواع کالا و نحوه ثبت سفارش آن ها با ما همراه باشید.

 

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

همانطور که از نام آن پیدا است، ترخیص به معنای آزادی است. و در گمرک این اصطلاح به معنای آزاد شدن کالاها و رسیدن به مقصد تلقی می‌گردد. قوانین گمرکی باید در مرحله خاص خود اجرا شود و فرد ترخیص کار تمامی مجوزات و مدارک برای طی شدن این مسیر را باید ارائه دهد. ترخیص شیلنگ که یکی از ابزارهای کاربردی و پرتقاضا است از مهم ترین ها در بخش ترخیص کالا از گمرک است و از طرفی دیگر اگر کالایی طبق قوانین نباشد و غیرمجاز معرفی شود به عنوان کالای قاچاق ضبط می‌گردد. بنابراین قبل از تصمیم برای واردات هر نوع کالایی، مطابقت آن با قوانین کشور را بسنجید و بعد برای آن اقدام کنید.

مراحل ثبت سفارش واردات انواع کالاها

مراحل ثبت سفارش واردات انواع کالاها

اطلاع از تمامی تعرفه های موجود برای ثبت سفارش الزامی است و پس از آن باید برای دریافت پیش فاکتور یا پروفرما از فروشنده کالا اقدام کنید. بعد از آن به معاونت بازرگانی خارجی مراجعه کنید و فرم ثبت سفارش را تکمیل نمایید. پس از انجام آن، دریافت مجوز ورود کالا از سازمان های مربوطه ضروری می‌باشد و در آخر مراجعه به شرکت بیمه و دریافت بیمه نامه و طی کردن مراحل قبل و اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا از واجبات است.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

  • آماده سازی
  • ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک
  • محاسبه وجوهی همچون سود بازرگانی
  • حقوق گمرکی در نظر گرفته شده.
  • مالیات تعیین شده
  • ماخذ تعرفه گمرکی
  • تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا

هزینه‌های تعیین شده برای ترخیص کالا

هزینه‌های تعیین شده برای ترخیص کالا

1.حقوق ورودی کالا : حاصل ضرب ارزش سیف کالا، نرخ ارز و نرخ تعرفه. به عنوان مثال برای ترخیص روکش pvc، اندازه معین آن برای حقوق ورودی کالا 4 درصد ارزش گمرکی به علاوه سود بازرگانی است.

2.سود بازرگانی: این هزینه به عنوان ورود کالاها دریافت می‌شود که توسط دولت تعیین می‌گردد.

3. انبارداری: هزینه های انبارداری براساس میزان ماندگاری کالا، قیمت و وزن، حجم و دسته بندی آن تعیین می‌شود.

4. تعداد مجوزهای مورد نیاز برای واردات کالا: دریافت لیست مجوزهای مربوطه و مراجعه به سازمان های ذی ربط برای دریافت آن ها

5. هزینه کارت بازرگانی: برای انجام تمام امور گمرکی و پرداخت مالیات نیاز به کارت بازرگانی است.

6. هزینه ثبت سفارش: تاجران یا شرکت های تجاری که اقدام به وارد کردن کالاها می‌کنند باید تمامی درصدهای محاسبه شده برای کالاها را بپردازند و اظهارات خود را نسبت به سفارشات و ثبت آن ها در وزارت صنعت و معدن تایید کنند.

7. دستمزد ترخیص کالا: وقتی کالایی در مراحله ترخیص قرار می‌گیرد باید توسط شخصی این مراحل طی شود. اگر فردی که دارای اطلاعات کافی نیست، اقدام کند علاوه بر هزینه های اضافی، مدت زمان ماندگاری کالا در انبار را طولانی می‌کند و روند بسیار کند می‌شود. گروه تجاری آربی (https://rbtradinggroup.com) با داشتن ترخیص کاران متخصص این موارد را حذف کرده و در سریع ترین حالت ممکن کالا را به مقصد می‌رساند. فرد ترخیص کار با دریافت هزینه طبق ارزش مرسوله، وزن مرسوله، گمرک ورودی و تعداد مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالای وارداتی تخمین زده برای ترخیص کالا از گمرک اقدام می‌کند.

نحوه ثبت سفارش واردات کالا

ثبت سفارش واردات کالا در زمانی انجام می‌شود که تمامی مجوزها برای واردات کالا به تایید برسند و ارائه گردند. این مدارک باید در سیستم وزارت بازرگانی ذکر شده و از سمت سازمان توسعه تجارت ایران به تایید برسد. پس از آن یک کد هشت رقمی به عنوان کد رهگیری به شما داده می‌شود که مشخصاتی مانند تاریخ، سفارش همراه شماره و تاریخ پروفرما، نام شرکت متقاضی با آن شناسایی می‌گردد. بعد از انجام مراحل قبل طبق فاکتور و تعداد کالاها، محموله اجازه ورود دارد. قبل از ترخیص لوازم خانگی، کالا باید در سایت مربوطه ثبت شود و بعد از وارد کردن رمز عبور و نام کاربری می‌توانید کالا را در سایت ثبت کنید.

 6 نکته مهم برای واردات کالا

  1. اخذ کارت بازرگانی
  2. شناخت کالایی که قصد واردات آن را دارید.
  3. اثبات وجود ترخیص کار یا عدم آن الزامی است.
  4. حتما کشور مبدا خود را برای واردات باید تعیین کنید که مشخص گردد کالاها در چه محیطی سرهم می‌شوند.
  5. اطمینان حاصل کنید کالای مد نظر شما جز کالاهای ممنوعه نباشد.
  6. مجوزات لازم آن را دسته بندی کنید!

 مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا به کشور

  1. آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش
  2. اخذ پروفرما از فروشنده کالا
  3. مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی برای تکمیل فرم ثبت سفارش
  4. اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمان‌های ذی‌ربط
  5. مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه‌نامه
  6. اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا

 مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا

  • کارت بازرگانی معتبر
  • کارت عضویت وزارت بازرگانی
  • اخذ مجوزهای قانونی مانند مجوز وزارت بهداشت، انرژِ اتمی و جهاد کشاورزی
  • اصل فاکتور به همراه کپی آن. در پروفرما باید شرایطی مانند نام و آدرس کامل خریدار، نام و آدرس کامل فروشنده، مشخصات کامل کالا، قیمت واحد کالا، کرایه حمل و نقل، مقدار و وزن کالا، تعداد و نوع بسته بندی، نام کشور مقصد و مبدا، نام ارز معامله شده، نام گمرک مقصد، تاریخ صدور پروفرما ذکر گردد.
  • کاتالوگ برای بررسی کالاها

 

سوالات متداول 

1. زمان لازم برای ثبت سفارش چقدر است؟

کوتاه ترین زمانی که برای آن در نظر گرفته شده است 12 روز کاری می‌باشد.

2. قبل از سفارش کالا استعلام نیاز است؟

شرکت تجاری مانند آربی قبل از اقدام برای واردات و ترخیص هر نوع کالای مدنظر شما در 24 ساعت استعلام گرفته و به شما اطلاع می‌دهد.

3. کالاها پس از ورود به کشور چه وضعیتی دارند؟

کالاها پس از ورود به کشور در انبارهای بزرگ گمرک نگهداری می‌شوند تا پس از طی کردن مراحل ترخیص و آزادسازی به مقصد برسند.


ت ت
کدخبر: 137839 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها