بررسی و مقایسه فنی دو محصول جدید ملی در ایران؛ شاهین دستی با تارا دنده ای + جدول

در دورانی که ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع می باشد و خودروسازان داخلی سالها می باشد که به دنبال معرفی و عرضه محصول جدیدی در سبد خودروهای خود هستند قطعا حضور سایپا شاهین و تارا ایران خودرو در بازار می تواند کمی به انتخاب های متقاضیان خرید خودرو در بازه قیمتی حدود 320 تا 360 میلون تومان کمک کند.

بررسی و مقایسه فنی دو محصول جدید ملی در ایران؛ شاهین دستی با تارا دنده ای + جدول

به گزارش منیبان، این دو خودرو از نظر قیمت در کارخانه یکسان میباشند ولی در بازار به دلیل عرضه کمتر تارا قیمت این خودرو کمی بیشتر میباشد ولی انتظار می رود با عرضه بیشتر این خودرو به بازار هم قیمت بازار تارا دنده ای به نزدیکی شاهین برسد.

 

در این مطلب سعی می کنیم که به بررسی و مقایسه مشخصات فنی و امکاناتی این دو خودرو داشته باشیم تا کمکی باشد برای خریدارانی که تمایل به انتخاب بین این دو خودروی جدید در بازار کشور را دارند. برای مقایسه مشخصات فنی بین تمام خودروهای موجود در بازار ایران به بخش مقایسه فنی سایت car.ir مراجعه نمایید.

معرفی شاهین

سایپا شاهین S (که در ابتدا رهام نام داشت) بر روی پلتفرم sp100 این شرکت سخته شده است، پلتفرمی که بنا بر ادعای سایپا، امکان توسعه برای تولید خودرو های سدان، هاچبک و مینی کراس اور را داراست. شاهین به عنوان اولین خودروی ساخته شده بر روی این پلت فرم با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است.

 

سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته ی 1650 سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با شروع تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه ی سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر قرار گرفت و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورد استفاده قرار گیرد.

 

Saipa-Shahin-2.jpg

 

پیش فروش شاهین سایپا نخستین بار در خرداد ماه سال 99 آغاز شد.

 

پس از آن بود که این شرکت اقدام به معرفی تیپ های مختلف این خودرو کرد؛ سایپا اعلام کرد شاهین در گام نخست در دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد، که مدل G نسخه فول و تیپ S نمونه کم آپشن شاهین خواهند بود، تفاوت های شاهین S و شاهین G  در مانیتور 7 اینچی، دوربین دید عقب، ئکمه های سیستم صوتی روی فرمان و سقف سانروف می باشد.

 

 

معرفی تارا

در سال 99 ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه "k132" رونمایی و بعد نام تارا برا آن گزیده شد. تارا دنده ای  بر اساس پلت فرم پژو 301 طراحی و توسعه یافته و در اولین پیش فروش آن در زمانی انجام شد که هنوز نامی برای این خودرو در نظر گرفته نشده بود. (تیر99)

 

رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود. ایرانخودرو تارا را به عنوان ایمن ترین محصول این کمپانی معرفی می کند.

 

81eb.jpg

 

طبق گفته ایران خودرو کی 132 در 2 نسخه دنده ای و اتوماتیک عرضه می شود. پیشرانه ی این خودرو نمونه ی ارتقا یافته موتور TU5 که با نام TU5P شناخته می شود.

 

نسخه اتوماتیک تارا از جعبه دنده ۶ سرعته بهره میبرد که بر پایه کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور طراحی شده و توسعه یافته است. امکانات رفاهی نسخه اتوماتیک نیز در سطح بالاتری نسبت به تیپ دنده ای قرار دارد.

 

 

درادامه جداول مقایسه ای این دوخودروی جدید ملی در ایران را مشاهده می کنیم:

خودرو

دنده ای

Iran Khodro Tara Manual1399-1400

S

Saipa Shahin S1397-1400

قیمت بازار ( تومان ) 377,000,000 322,000,000
قیمت نمایندگی( تومان ) 290,472,000 291,871,000
کشور تولید کننده ایران ایران
شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو سایپا یدک
وزن 1150 کیلوگرم 1260 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 5 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخ ها 185/65R15 185/65R15
حجم موتور 1600 سی سی 1503 سی سی
نوع موتور بنزین سوز بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها 4 4
تعداد سوپاپ ها 16 8
سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت انژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک بنزین 50 لیتر بنزین 47 لیتر بنزین
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه  110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 144نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه 178 نیوتون متر
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 68.75 اسب بخار بر لیتر 72 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک 50 لیتر بنزین 47 لیتر بنزین
نوع جعبه دنده دنده دستی دنده دستی
تعداد دنده (جلو) 5 5
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

خودرو

Iran Khodro Tara Manual1399-1400

Saipa Shahin S1397-1400

نوع سیستم ترمز

دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC

دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی دیسکی
نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی برقی دارای قدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت 200 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 12.5 ثانیه 13 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 7.06 لیتر در 100 کیلومتر  
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستمهای مولتی مدیا دارای نمایشگر 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، قابلیت میرورلینگ رادیو پخش دارای usb و aux
سیستم صندلیهای جلو دارای روکش پارچه ای، تنظیمات دستی 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای سرنشین صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
سیستم روشنایی جلو چراغهای نئون جلو، چراغ روز ، مه شکن، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل

نتیجه گیری:

 

انتخاب بین این دو خودرو کاملا به سلیقه شخصی هر فرد بستگی دارد و قطعی در مورد برتری یکی از این دو خودرو نسبت به آن یکی نمی توان اظهار نظر کرد. البته نمی توان از بهتر و بیشتر بودن برخی از امکانات و آپشن های تارا نسبت به شاهین گذر کرد ولی وقتی عمیق تر به طراحی بیرونی تارا نگاه کنیم می توانیم کاملا حس خودروهای سمند و دنا را در آن مشاهده کنیم.

 


ت ت
کدخبر: 41005 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها