12 نکته برای انتخاب مکان مناسب برای عقد و عروسی

میزبانی از یک مراسم عقد عروسی بدون وجود مکان و فضایی مناسب امکان‌پذیر نخواهد بود، به‌همین دلیل است که انتخاب یک مکان مناسب برای مراسم عروسی یکی از مراحل مهم برنامه‌ریزی‌های پیش از برگزاری جشن است. اجرای مراسم عقد و عروسی در تالار، باغ تالار، سالن عقد و یا خانه و حتی در فضای باز یا کنار ساحل، نیازمند استقرار در یک مکان مناسب با منظره یا دکوراسیون مناسب است.

12 نکته برای انتخاب مکان مناسب برای عقد و عروسی

 

منظور از مکان مناسب عقد عروسی چیست؟

با بیانی ساده، مکان برگزاری عروسی و عقد محلی است که مراسم عروسی در آنجا برگزار می‌شود. برخی از مکان‌ها مانند تالارهای عروسی هم میزبانی از مراسم و هم پذیرایی از مهمانان را انجام خواهند داد، درحالی‌که برگزاری مراسم عروسی در حیاط خانه یا فضای باز نیازمند استخدام یک تیم تشریفات عروسی برای برنامه ریزی جهت نحوه میزبانی و پذیرایی از مهمان‌ها است.

مکان‌های عروسی مختلف مانند تالارها باغ تالارها یا سالن عقد دارای فضاهای متنوع از نظر وسعت و دکوراسیون هستند، بنابراین قبل از رزرو مکان برای جشن خودتان باید بدانید به چه نوع فضایی و یا چه اندازه ای احتیاج دارید.

یکی از راه‌های پیش روی شما برای انتخاب مکان مناسب استفاده از سایت تالارکده به نشانی https://www.talarkadeh.com/ است. این سایت با معرفی برندهای مختلف و خدمات دهندگان مجالس عروسی، کار انتخاب را برای شما آسوده نموده است و در سریع‌ترین زمان با جستجوی پیشرفته‌ای که در این سایت قرار دارد می‌توانید به نیازهای خود برسید. در جستجوی پیشرفته سایت تالارکده امکان فیلتر کردن مکان دلخواه شما بر اساس معیارها و سلیقه شما می‌باشد. مثلاً می‌توانید بر اساس محدوده، سطح قیمت، و نوع مراسمتان، مکان دلخواه را جهت مراسم عقد و عروسی خود بیابید.

بسیاری از مجموعه‌های معرفی شده در سایت تالارکده، تخفیفات ویژه‌ای را به کاربران این سایت ارائه نموده‌اند که می‌توانید از این تخفیفات در هنگام مراجعه به مجموعه انتخابی خود استفاده کنید. از خدمات رایگان این سایت می‌تواند به کارت عروسی آنلاین به نشانی https://www.wed.talarkadeh.com اشاره نموده که به آسانی می‌توانید کارت عروسی دیجیتال خود را سفارش داده و در اختیار مهمانان خود قرار دهید.

نکاتی مهم برای پیدا کردن محل برگزاری مراسم عروسی رویایی‌تان:

ناتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد به شما کمک می کنند تا بهتر بتوانید مکان مناسب برای مراسم عروسیتان را انتخاب کنید.

  1. با تیم تشریفات یا مسئول برنامهریزی مراسمتان مشورت کنید:

برنامه‌ریزان عروسی منبع معتبری در طول فرآیند آماده شدن برای روز مراسم هستند. ممکن است در روزهای آغازین برنامه‌ریزی، ایده‌های مختلفی به ذهنتان برسد. یک برنامه ریز به‌عنوان یک مشاور و متخصص، موظف است که موارد غیرضروری و ضروری را به شما یادآور شود و در انتخاب محل برگزاری مراسم متناسب با خواسته و بودجه‌ای که در اختیار دارید به شما کمک کند.

تیم تشریفات عروسی از تمامی زوایا نکات جزئی را نیز در نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال احتمال بارندگی در فضای باز و کرایه کردن چادر یکی از مسائلی است که ممکن است زوجین در هنگام انتخاب محل برگزاری مراسم عروسیشان از آن غافل شوند. آسایش مهمان‌ها، سهولت دسترسی به مکان عروسی، مسافت و حتی زواویه تابش نور خورشید به چشم مهمان‌ها در فضای باز همگی از جمله نکاتی هستند که ممکن است از نظر ما چندان اهمیتی نداشته باشند اما تیم تشریفات تمهیدات کافی برای آنها اندیشیده باشد.

امروزه عروس و دامادها با انتخاب یک تیم تشریفات و خدمات مجالس خوب و با کیفیت که به‌صورت تخصصی برگزاری مراسمات شما را پذیرایی و میزبانی می‌کنند، خیال خود را نسبت به برگزاری یک مراسم عروسی خوب و با کیفیت آسوده می‌نمایند. شرکت‌های برگزار کننده عروسی با توجه به سابقه زیادی که در برگزاری و ارائه خدمات مراسم عقد و عروسی دارند مکان‌های مختلفی را جهت برگزاری مراسم عروسی به شما پیشنهاد می‌کنند که بر اساس بودجه و نوع مراسم شما می‌تواند متفاوت باشد.

نوع خدمات و تشریفات مورد نظر و انتخابی شما در قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد. هر مقدار خدماتی که انتخاب می‌کنید بیشتر باشد قیمت و هزینه مراسم عقد یا عروسی شما بالاتر می‌رود. 

شرکت‌های خدمات دهنده مجالس عقد  عروسی، حجم زیادی از بار برنامه ریزی و برگزاری و کلیه مراسمات عقد و عروسی را بر عهده گرفته و با ایجاد خدمات متفاوت  برای میزبانی از یک مراسم شیک و مجلل به کمک خانواده‌ها آمده‌اند. عروس دامادها با مراجعه به یکی از این مجموعه‌ها می‌توانند اجرای مراسم را به آنها واگذار کرده و با  آسودگی خیال از جهت انجام هرچه بهتر مراسم عروسی‌تان به همراه داشته باشد. اما جهت انتخاب یک شرکت مناسب تشریفات مجالس عروسی خوب و با کیفیت، باید نکات بسیار مهمی را مد نظر داشته باشید و بهترین شب زندگی‌تان را به گروه مناسب بسپارید.

  1. بودجه کلی و نوع مکان (از لحاظ باز یا بسته بودن فضا) را نهایی کنید:

بودجه یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب مکان عروسی است و همچنین می تواند نقش مهمی در حذف بسیاری از مکان های عروسی داشته باشد. البته صرفاً هزینه استخدام فضا نیست، بلکه اگر مکان انتخابی برای پذیرایی و دکوراسیون مواردی فراهم می کند نیز باید هزینه آن در نظر گرفته شود. به دنبال مکان‌هایی باشید که بسته‌های همه جانبه را ارائه می‌دهند، به این ترتیب از تمام هزینه‌های مربوطه به طور کامل آگاه خواهید شد و در ادامه مسیر با هیچ غافلگیری ناخوشایندی مواجه نخواهید شد.

بودجه شما در انتخاب مکان عروسیتان تاثیر به سزایی دارد. با برنامه ریزی صحیح و بودجه بندی مناسب می‌توانید با تمرکز بیشتری به جستجوی مکان مناسب ادامه بدهید. علاوه بر این، اگرچه نیازی به دانستن تاریخ دقیق عروسی قبل از رزرو تالار یا باغ تالار نیست اما امکان رزرو مکان و پر نبودن آن تا حد زیادی روی تاریخ انتخابیتان برای برگزاری مراسم تاثیرگذار است، بنابراین بهتر است تاریخ حدودی مدنظر برای جشن خود را مشخص کنید. فصل‌های سال نیز در انتخاب مکان عروسیتان موثر هستند، به‌عنوان مثال ممکن است بسیاری از فضاهای باز و باغ تالارها در فصل زمستان اجازه برگزاری مراسم را ندهند و تنها در فصول گرم قابل رزرو باشند.

یکی از مهم‌ترین عوامل در هزینه‌های عروسی انتخاب مکان مناسب است. در رأس چک لیست هزینه‌ها انتخاب تالار یا باغ تالار مناسب به پشم می‌خورد چراکه انتخاب یک سالن عقد و عروسی مناسب بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. هزینه تالار یا باغ تالار مدر نظر شما با توجه به مکان انتخابی و نوع مجموعه می‌تواند متفاوت باشد. تعداد مهمانان دعوت شده به مراسم عروسی شما نیز می‌تواند قیمت نهایی مراسم شما را دستخوش تغییرات زیادی کند.

هزینه مکان عروسی عقد

معمولاً تالارها و باغ تالارهایی که برگزاری مراسم عروسی را عهده دار هستند ورودی جداگانه جهت مراسم عروسی دریافت می نمایند. به شکل معمول بودجه‌ای که باید چهت رزرو مکان مناسب عقد و عروسی خود در نظر بگیرید باید همراه با خدمات تشریفات همچون منوی پذیرایی، گل‌آرایی، شمع آرایی، خواننده و دکوراسیون به همراه ورودی در نظر بگیرید، که این خدمات ممکن است بین 10 تا 150 میلیون تومان باشد.

  • سبک برگزاری و حال و هوای برگزاری مراسم را انتخاب کنید.

در هیاهوی قبل از عروسی، به راحتی می توان فراموش کرد که یک عروسی عالی که در آن همه کاملاً با زمان بندی مطابقت دارند، نیست، بلکه عروسی در آن فضای عشق، جادو و زیبایی شناسی خاص یک زوج وجود دارد. بنابراین، ما اینجا هستیم تا توجه شما را به جزئیات کوچکی که می تواند به ایجاد فضایی جادویی و دنج و ایجاد حال و هوای عروسی شما کمک کند، جلب کنیم.

بدون داشتن درک درستی از سبک عروسی و حال و هوای مراسم رویاییتان، نمی‌توانید مکانی مناسب برای عروسیتان پیدا کنید. به عنوان مثال اگر دوست دارید که دکوراسیون مراسمتان جزئیات و اکسسوری‌های براق و درخشان داشته باشد، نمی‌توانید آن را در فضای باز برگزار کنید. بالعکس اگر شما و همسرتان برگزاری مراسم زیر نور خورشید را ترجیح می‌دهید، رزرو یک سالن یا هتل و عمارت تاریخی انتخاب مناسبی نخواهد بود.

در انتخاب مکان مناسب عروسی به نوع مهمانان خود نگاه کنید. اگر مهمانان شما سالمند هستند حتما سالن مراسم شما مجهز به آسانسور باشد یا در طبقه همکف باشد. اگر مجموعه شما در اطراف شهر قرار دارد بهتر است که ابتدا در شب به مجموعه مراجعه کنید و مسیر را در هنگام شب بررسی نمایید. ارائه لوکیشن به مهمانان شما یک راه مناسب برای رفاه مهمانان شماست .

یک راه آسان برای دعوت مهمانان استفاده از کارت عروسی آنلاین سایت تالارکده است. در این صورت می توانید در کارت دعوت ارسالی خود، لوکیشن محل برگزاری خود را درج نمایید تا مهمانان شما برای پیدا کردن سالن عرروسی یا عقد شما به دردسر نیافتاده و به آسانی به نتیجه دلخواه خود برسند.

  • شناخت کافی از انواع مکانهای عروسی مانند فضای تالار یا باغ تالار داشته باشید:

تأثیر کلی عروسی شما به مکانی که انتخاب می کنید بستگی دارد. این به این دلیل است که انتخاب مکان شما بر تم، دکور، نور و سایر جنبه های عروسی شما تأثیر می گذارد. حتی تا حد زیادی بر تصمیم لباس پوشیدن شما تأثیر می گذارد. از این رو، تصمیم گیری در مورد محل برگزاری یک تصمیم ساده نیست. در واقع، این یکی از اولین تصمیمات برنامه ریزی عروسی است که هر زوجی باید اتخاذ کند.

امکاناتی مانند سفره عقد، دکوراسیون سالن و میزهای پذیرایی، شمع آرایی، گل آرایی، ظروف مناسب برای پذیرایی، عقد آریایی و ... برای جشن عروسی ضروری هستند. برخی از تالارها تمامی امکانات لازم برای برگزاری یک مراسم بی کم و کاست را ارائه می‌دهند اما برخی دیگر تنها سالن خالی را در اختیار شما قرار می‌دهند و برای تزئین آن و سایر اقدامات، لازم است که از یک تیم تشریفات عروسی کمک بگیرید. بنابراین باید اطلاعات کافی در مورد امکانات مورد نیاز برای برگزاری یک عروسی باشکوه داشته باشید. در مورد امکاناتی که اشاره شده است تحقیق و پرس و جو کنید و درصورت نیاز به تجهیز سالن تالار، با یک تیم تشریفات وارد مذاکره شوید. توجه داشته باشید که در تمامی این مراحل بودجه شما تعیین‌کننده ترین فاکتور در کیفیت خدماتی است که دریافت خواهید کرد.

  • تعداد دقیق مهمانان دعوت شده به مراسم عروسی را مشخص کنید:

بدون دانستن تعداد تقریبی مهمانان دعوت شده، نمی‌توانید فضایی مناسب با وسعت کافی انتخاب کنید. به عنوان مثال ممکن است تالار مدنظرتان فضای کافی برای تعداد مهمانانتان را نداشته باشد و یا به اندازه ای بزرگ باشد که امکان ایجاد فضای صمیمی با حضور تعداد کمی مهمان وجود نداشته باشد. بنابراین برای پیشگیری از مواجه شدن با چنین شرایطی قبل از رزرو تالار تعداد مهمانانتان را مشخص کنید.

این کار به ظاهر ساده گاهی اوقات یک تکلیف دشوار است، چه در حال برنامه ریزی برای یک جشن عروسی یا یک رویداد شرکتی باشید. مهم نیست که چه نوع رویدادی را برنامه ریزی می کنید، تعداد مهمانان برای پذیرایی، محل برگزاری و برنامه ریزی کلی شما بسیار مهم است.

اگر تعداد مهمانانی را که برای مراسم عروسی و پذیرایی خود دعوت می کنید بدانید، جستجوی محل برگزاری را بسیار آسان تر می کند. برخی از مکان ها به طور خودکار حذف می شوند زیرا آنها به سادگی ظرفیت مهمانان شما را ندارند. زوج‌ها معمولاً تعداد افرادی را که دعوت می‌کنند دست‌کم می‌گیرند و سپس والدین و سایر اقوامشان ممکن است بخواهند چند نفر را اضافه کنند! مطمئن شوید که در اوایل با هر یک از اعضای خانواده مرتبط صحبت کنید، بنابراین همه شما در لیست مهمانان یکسان هستید.

اگر تعداد افراد زیادی را تخمین بزنید، پولی را که می توانید برای سایر جنبه های رویداد خود خرج کنید، از دست خواهید داد. حتی بدتر از آن، اگر تعداد مهمانان را خیلی کم تخمین بزنید، مهمانان شما ممکن است کمی از پذیرایی ناراضی باشند.

  • آرامش و راحتی مهمان ها را در انتخاب محل عروسیتان در نظر بگیرید:

مهمانان از ابتدای مراسم تا انتهای آن چه شبی را تجربه خواهند کرد؟ این سوال را در حین انتخاب تالار در نظر داشته باشید. دمای محیط، وجود پله های زیاد، مسافت، دسترسی به مکان برگزاری همگی از جمله فاکتورهایی هستند که روی تجربه مهمان از شرکت در مراسم عروسیتان اثر خواهند داشت.

در مورد انتخاب مکان خود و میزان مسافتی که مهمانان باید طی کنند دقت کنید. به عنوان مثال، رزرو مکانی که بیش از از مهمانان و مرکز شهر فاصله دارد، کاملا غیر منطقی است. این نه تنها یک حال ناخوشایند برای مهمانان شما خواهد بود، بلکه چه کسی می خواهد بخش بزرگی از شب عروسی را در ماشین بگذراند!؟

  • حتماً قبل از رزرو مکان عروسی، از آنجا بازدید کنید:

قبل از گرفتن این تصمیم بزرگ یک بازدید از مکان عروسی داشته باشید، مکان‌های عروسی می‌توانند شخصاً با نحوه انجام آنلاینشان بسیار متفاوت به نظر برسند. شما می توانید چیدمان ساختمان و فضای را ببینید و درک کنید، و این به شما فرصتی می دهد تا با کارکنان ملاقات کنید و هر سوالی دارید بپرسید.

بازدید قبلی از مکان مراسم عروسی البته به همراه برنامه‌ریز مراسمتان، ایده بسیار مناسبی است. اگر مکان مورد نظر را بدون بازدید کردن، رزرو کرده باشید، ممکن است بعداً از انتخاب خود شوکه شوید. حتی ممکن است عکاس مراسم بخواهد از فضای تالار یا باغ برای بررسی مناسب بودن یا نبودن فضا برای عکاسی بازدید کند. یا طراح گل آرایی و دکوراسون نیز برای ایده پردازی باید دید کلی از مکان برگزاری مراسم داشته باشد. بنابراین بازدید کردن از مکان قبل از رزرو آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک راه خوب برای به دست آوردن حس واقعی برای یک مکان عروسی، نگاهی به وب سایت ها، وبلاگ ها و صفحات رسانه های اجتماعی عکاسان است. آن‌ها اغلب عکس‌های عروسی‌های اخیری را که عکاسی کرده‌اند به اشتراک می‌گذارند. این به شما این شانس را می‌دهد که عکس‌های واقعی عروسی را برخلاف تصاویر صحنه‌ای که در وب‌سایت محل برگزاری عروسی معمول هستند، ببینید. اگر در فصلی که برای عروسی خود برنامه ریزی می کنید نمی توانید از محل برگزاری بازدید کنید، این می تواند مفید باشد.

در انتخاب آتلیه عروسی خود دقت داشته باشید . چرا که در آینده هرگاه به عکس های خود نگاه میکنید هرگز افسوس گذشته را نخواهید خورد.

باغ تالار سالن عقد

  • مکان دیگری را به عنوان گزینه جایگزین در نظر داشته باشید:

ممکن است به هر دلیلی مکانی که انتخاب کرده‌اید، قابل رزرو کردن در تاریخ مورد نظرتان نباشد. مثلاً ممکن است برای مراسم دیگری قبل از شما رزرو شده باشد. بنابراین بهتر است تالار یا باغ تالار دومی نیز انتخاب کنید تا اگر چیزی مطابق برنامه پیش نرفت، دچار استرس و نگرانی نشوید.

  • وجود پارکینگ برای مهمان ها را در نظر بگیرید:

اگر مکان برگزاری عروسیتان خارج شهر است فاصله آن تا هتل‌های اطراف را در نظر بگیرید. ممکن است برخی از مهمان‌ها از شهرهای دوری به مراسم بیایند و قبل و بعد از مراسم به اقامتگاه احتیاج داشته باشند. نحوه دسترسی به مکان عروسی نیز حائز اهمیت است. اگر در مسیر تالار، جاده‌ای خاکی وجود داشته باشد، مهمان‌ها چگونه خودشان را به آنجا برسانند؟ آیا برای حمل و نقل مهمان ها برنامه ای دارید؟ قبل از رزرو تالار عروسی حتماً باید به تمامی این سوال‌ها پاسخ دهید.

  • نظرات زوجهای قبلی را در مورد مکان برگزاری عروسیشان بررسی کنید:

یک روش عالی برای پیدا کردن شناخت نسبی در مورد تالار یا سالن عروسی، جویا شدن نظر سایر عروس و دامادهایی است که مراسمشان را در انجا برگزار کردند.

  • ساعت پذیرایی  و کیفیت را دقیق بدانید:

شما به هر حال در مراسم عروسی خود میزبان هستید و وظیفه پذیرایی از مهمانان برعهده شماست. اول از همه ساعت دقیق ورود مهمانان را باید دقیق پیدا و اعلام کنید و سپس ساعت دقیق هر پذیرایی را بدانید تا وسط مراسم از این نگرانی راحت باشید. همچنین از کیفیت موارد پذیرایی مثل میوه و شیرینی یا فینگرفودها اطمینان حاصل کنید

  • زمانی که می خواهید مراسم عروسی شما به پایان برسد را با تالار یا باغ تالار چک کنید:

بعضی از مجموعه هایی که در امر برگزاری مراسم عقد و عروسی هستند. دارای محدودیت زمانی برای پایان مراسم هستند به همین دلیل شما باید بعد از برنامه ریزی مراسم خود و اینکه متوجه بشوید مراسم شما چقدر برای اجرای برنامه ها نیاز به زمان دارد با مجموعه انتخابی خود هماهنگ کنید یا مجموعه ای را انتخاب کنید که محدودیت زمانی ندارد.

سوالاتی که قبل از رزرو یک مکان برای برگزاری عروسی باید بپرسید:

شما می خواهید روز عروسی شما عالی باشد. برای روز خاص شما ضروری است که مکان مناسب خود را پیدا کنید. مهم است که مکانی که انتخاب می‌کنید بتواند تمام نیازهای شما را برآورده کند، بنابراین ما فهرستی از سؤالات را برای پرسیدن مکان‌های عروسی به عنوان راهنمایی برای کمک به شما در انتخاب مکان مناسب برای شما آماده کرده‌ایم.

بعضی از سوالات عمومی‌ای که باید بپرسید را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • آیا محل برگزاری در تاریخی که به آن نیاز دارید در دسترس است؟
  • اتاق ضیافت می تواند پذیرای چند مهمان باشد؟
  • بسته های عروسی آنها چیست و شامل چه مواردی می شود؟
  • چه رویدادهای دیگری در همان روز در محل برگزار می شود؟
  • چه مدت می توانید سالن عروسی را داشته باشید؟
  • شامل چند سالن می شود؟ سالن عقد، سالن استراحت، سالن پذیرایی؟
  • آیا منطقه مخصوص سیگار کشیدن وجود دارد؟
  • آیا فضای باز قابل استفاده است؟
  • آیا محل امنی برای نگهداری هدایای عروسی وجود دارد؟
  • چیدمان معمولی اتاق در شب عروسی چگونه است؟
  • آیا آنها عکس هایی دارند که از سایر پذیرایی ها به شما نشان دهند؟
  • چه زمانی می توانید دکوراسیون را ببینید؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد؟
  • شمع آرایی به چه شیوه‌ای است؟
  • چند نفر می توانند سر یک میز بنشینند؟
  • آیا محل بازی برای کودکان در دسترس است؟
  • روش‌های مختلف ارائه غذا در مکان چیست؟ سلف سرویس یا دیس پرس؟
  • محل برگزاری چه چیزی برای نوشیدنی همراه با غذا فراهم می کند؟
  • چند گزینه می توانید برای وعده های غذایی به مهمانان خود ارائه دهید؟
  • چه تعداد کارمند منتظر ارائه خواهد شد؟

سوالات خود را روی یک برگه بنویسید و زمانیکه برای انتخاب یک محل از انجا بازدید می کنید از مدیر مجموعه پاسخ آنها را بخواهید. قوانین عقد قرارداد، لغو آن، زمان‌بندی‌ها، منوی پذیرایی و ... از جمله سوالاتی هستند که حتماً باید پاسخ آنها را بدانید.

اگر در هنگام بازدید از یک تالار با هر از موارد زیر مواجه شدید، بهتر است در انتخاب آن برای برگزاری مراسمتان تردید کنید.

  1. تالارهایی که چند عروسی را در یک روز برگزار می‌کنند.
  2. برخورد نامناسب پرسنل و کارکنان تالار
  3. زبان مبهم و نگارش پیچیده قرارداد
  4. عدم وجود قرارداد
  5. برگزاری تعداد کمی عروسی در تالار مربوطه
  6. دادن پاسخ‌های مبهم به سولاتی که پرسیده می‌شوند
  7. عدم انعطاف‌پذیری فضا برای اعمال سلیقه‌های شخصی
  8. عدم وجود منوی متنوع غذایی

سخن نهایی:

به‌طورکلی برای انتخاب مکان عروسیتان علاوه بر پرس و جو کردن از دیگران و تبلیغات، بهتر است شخصاً در محل حاضر شده و از آنجا بازدید کنید. زیرا ممکن است تفاوت سلیقه بین شما و افرادی که تجربه قبلی از تالار موردنظرتان دارند، وجود داشته باشد. فراموش نکنید که روز عروسی، روز خاص زندگی شما است و  در نهایت این شما هستید که انتخاب می‌کنید آن را به چه نحوی و در چه فضایی برگزار کنید و دیگران تنها می‌توانند نظرات و دیدگاهشان را با شما درمیان بگذارند.


ت ت
کدخبر: 70785 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها