چرا کالاها در بازار گران شد؟/ عامل اصلی چیست؟

روح الله ایزدخواه نماینده مجلس در واکنش به اظهارات جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی که از ارائه یارانه به مردم به خاطر گران کردن آرد خبر داده نوشت: «گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی.»

به گزارش منیبان؛ ایزدخواه در استوری اینستاگرام خود با درج تصویری از مصاحبه وزیر کشاورزی نوشت: حذف ارز ترجیحی کار خودش را می‌کند. به آقایان گفتم این کار تورم دارد؛ گفتند فقط ۷ درصد. گفتیم تورم از یارانه جلو خواهد زد. گفتند ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنید نه گران کردن. گفتند ارز نداریم.

او ادامه داد: حالا معلوم شد اولا ارز ترجیحی با تمام مشکلاتش به هدف اصابت کرده بود. والا نباید شاهد این گرانی‌های فاحش می‌بودیم. ثانیا مشکل کمبود ارز از راه دیگری قابل حل بود. ثالثا معلوم شد که نسخه نویسان دولت چقدر پیش‌بینی هایشان از گرانی، واقعی بوده است.

او در پایان نوشته است: گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی.

 

نقش ارز ۴۲۰۰تومانی در این بین چیست؟

در این بین بسیاری افزایش قیمت‌های اخیر برای این دو کالا را به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی ربط می‌دهند. اما این درحالیست که از ابتدا گندم که ماده اولیه تهیه آرد است و به آن ارز ۴۲۰۰تومانی تعلق می‌گرفت در لیست ممنوعیت‌های دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی قرار داشت و قبلا گفته شده بود دولت قبل از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی آن را به مردم اطلاع خواهد داد، حال مشخص نیست آیا دولت خلاف وعده خود عمل کرده و بدون اطلاع قبلی ارز ۴۲۰۰تومانی را از گندم حذف کرده است؟

در پایان باید گفت، در این موضوع که افزایش قیمت آرد طی سال‌های گذشته یک الزام برای اقتصاد ایران بوده است شکی نیست. اما دولت‌ها بار دیگر آن را آنقدر به تعویق انداختند تا زمانی رسید که جامعه سخت بتواند این موضوع را بپذیرد. نبودن برنامه صحیح برای پیاده‌سازی این طرح توسط دولت این نگرانی را ایجاد می‌کند که اگر چنین رویکردی در جریان حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نیز رخ دهد، باید انتظار شرایطی سخت‌تر از کمبود ماکارونی و گرانی نان را داشت!

منبع: انتخاب- اقتصادآنلاین


ت ت
کدخبر: 81445 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها