کاردانو بهتر است یا ریپل؟

برای پاسخ به این سوال که کاردانو بهتر است یا ریپل، باید ابتدا به نحوه کار هر کدام را بررسی کرده و سپس به مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو شبکه و همچنین ارزهای دیجیتال ADA و XRP بپردازیم. پس از بررسی این موارد، می‌توان به تعیین اینکه کدام یک پروژه بهتری است، پرداخت.

کاردانو بهتر است یا ریپل؟

کاردانو چیست؟

کاردانو (Cardano) یک شبکه بلاک چینی است که در سال 2017 توسط هم‌بنیان‌گذار اتریوم، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) راه‌اندازی شد. از آنجایی که توسعه‌دهندگان از سال 2021 که قابلیت قراردادهای هوشمند در کاردانو معرفی شد قادر به توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز با کمک ارز دیجیتال بومی آن به‌نام آدا (ADA) هستند، این شبکه از نظر عملکرد شباهت‌های زیادی به اتریوم دارد. اما یکی از تمایزهای بزرگ کاردانو با اتریوم و دیگر شبکه‌های رمز ارزی، پتانسیل مقیاس پذیری و سرعت عملیاتی بالایی آن است. مقیاس پذیری یکی از عواملی است که می‌تواند به پذیرش هر چه بیشتر یک شبکه و ارز بومی آن برای فعالیت‌های روزمره کمک کند.

کاردانو از مکانیزم اثبات سهام مخصوص خود به‌نام اوروبوروس (Ouroboros) استفاده می‌کند که از طریق آن، افراد با اعتبارسنجی تراکنش‌ها، قادر به دریافت پاداش به‌صورت توکن ADA هستند. مارکت کپ این ارز دیجیتال امروز در مرداد ماه 1402 در محدوده 9.6 میلیارد دلاری قرار دارد و خرید کاردانو در صرافی‌ها در محدوده 0.27 دلاری انجام می‌شود.

یکی از ویژگی‌های کاردانو، استفاده دولت‌ها از این شبکه برای مدیریت داده‌هاست و برندهای جهانی نیز از این بلاک چین برای توسعه برنامه‌های غیر متمرکز خود استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که شبکه Cardano توانسته خود را در زمره پروژه‌های موفق قرار داده و با رشد مداوم و همچنین هزینه پایین تراکنش‌ها، به انتخاب اول پلتفرم‌ها برای توسعه دی‌اپ‌ها در فصای امور مالی غیر متمرکز (دیفای) تبدیل شود.

ریپل چیست؟

رپل (Ripple) در سال 2012 به‌عنوان یک پروتکل پرداخت و سیستمی جهت انتقال سریع و روان ارز کار خود را آغاز کرد. موسسات مالی از رمز ارز بومی این شبکه با نماد XRP برای نقل و انتقالات مالی برون مرزی استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت ریپل یکی از اولین پروژه‌هایی بود که به همکاری با بانک‌ها و موسسات مالی جهت تسهیل تراکنش‌های برون مرزی پرداخت؛ اتفاقی که تا پیش از این در هیچ سیستم رمز ارزی دیگری مشاهده نشده بود.

با این وجود، به‌خاطر همین رابطه نزدیک با بانک‌ها و موسسات مالی، بسیاری از افراد ریپل را به‌سبب تمرکزگرایی نسبی آن مورد انتقاد قرار داده و برخی دیگر این شبکه را به‌دلیل سرعت بالای نقل و انتقالات و همچنین کارمزدهای پایین، ستایش کرده‌اند.

با وجود این همکاری‌های نزدیک، ریپل در سال 2017 و 2018 به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده بود. در مقطعی، ارزش بازار رمز ارز XRP پس از بیت کوین در جایگاه دوم قرار داشت، اما در سال 2020، اوضاع آنچنان بر وقف مراد این پروژه نبود و آن را به جایگاه پنجم ارزهای دیجیتال برتر رساند. در این سال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نیز با ادعای فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده، از این پروژه شکایت کرد و با حذف شدن از لیست ارزهای قابل معامله در صرافی کوین بیس، خرید ریپل نیز در این پلتفرم متوقف شد. مارکت کپ ریل در حال حاضر در مرداد ماه 1402، در محدوده 30.8 میلیارد دلاری قرار دارد.

تفاوت ریپل و کاردانو چیست؟

اکنون که به‌صورت خلاصه با شبکه‌های ریپل و کاردانو آشنا شدیم، به بررسی تفاوت‌های این دو می‌پردازیم. پس از بررسی این موارد، می‌توان به این سوال که کاردانو بهتر است یا ریپل، پاسخ داد.

قیمت و ارزش بازار

همانطور که گفتیم، ارزش بازار کاردانو در محدوده 9.6 میلیارد دلاری قرار داد و رتبه هفتم ارزهای دیجیتال برتر را به خود اختصاص داده است. اما نوسان مارکت کپ ریپل در محدوده 30.8 میلیارد دلاری باعث شده این رمز ارز در رتبه پنجم قرار بگیرد.

از نظر قیمت، توکن ADA در محدوده 0.27 دلاری و توکن XRP در محدوده 0.58 دلاری معامله می‌شود. تا پیش از مشخص شدن نتایج اولیه دادگاه ریپل مبنی بر عدم قرارگیری عرضه اولیه رمز ارزهای XRP در دسته اوراق بهادار، کاردانو عموما قیمت بالاتری نسبت به این ارز دیجیتال داشت. اما همانطور که مشاهده می‌کنید، ریپل با وجود گران‌تر بودن نسبت به کاردانو که شاید در نظر اول باعث کاهش تقاضای خرید آن شود، ارزش بازار بیشتری دارد.

برای مقایسه بهتر، در نظر داشته باشید که در حال حاضر، 35,043,771,892 واحد آدا معادل حدود 77.88 درصد از عرضه کل 48 میلیارد واحدی کاردانو در گردش است، اما این رقم برای ریپل برابر 52,841,868,422 واحد معادل حدود 50.84 درصد از عرضه کل 100 میلیارد واحدی آن است. بنابراین می‌توان گفت که نرخ تورم ریپل نسبت به کاردانو بیشتر است که احتمالا بر آینده قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر این، کاردانو در 2 سپتامبر 2021 (11 شهریور 1400) سقف تاریخی 3.10 دلاری را به ثبت رساند و ریپل در 4 ژانویه 2018 (14 در 96) توانست سقف تاریخی 3.84 دلاری را ثبت کند. بنابراین از نظر سقف قیمت، XRP و ADA تفاوت آنچنان زیادی ندارند.

مکانیزم اجماع و سیستم تولید توکن

با اینکه کاردانو از مکانیزم اثبات سهام برای تولید رمز ارزهای بیشتر استفاده می‌کند، اما ریپل دارای سیستمی به‌نام RPCA است که در آن، سازندگان به ماین کردن توکن‌ها پرداخته و آن‌ها را برای بانک‌ها و دیگر طرفین مشارکت‌کننده ارسال می‌کنند. هیچ شخص دیگری به‌جز سازندگان ریپل قادر به ماین کردن XRP نیست.

زمان تراکنش

مدت زمان لازم برای تکمیل تراکنش‌ها در هر شبکه و ارز دیجیتال متفاوت است. این مدت برای کاردانو در اکثر مواقع زیر یک دقیقه است، اما از آنجایی که به ساخت بلاک‌های بیشتری روی زنجیره برای حصول اطمینان از عدم اشتباه بودن بلاک‌های قبلی و غیر قابل بازگشت بودن یک معامله نیاز است، این مدت زمان شاید تا 20 دقیقه هم افزایش یابد.

اما سرعت کار در ریپل بالاتر است و مدیریت تراکنش‌ها زیر یک دقیقه انجام می‌شود. این یک دقیقه معمولا حداکثر زمانی است که برای تایید 100 درصدی نقل و انتقالات روی زنجیره Ripple باید منتظر بمانیم. این بازه زمانی نسبت به انتقالات بانکی که هر روزه با آن‌ها سر و کار داریم نیز بسیار کمتر است.

کاربردها

از نظر کابرد، ریپل یک پلتفرم انحصاری‌تر است و بیشتر برای اهداف بانکداری خصوصی ساخته شده است و چیز بیشتری به‌جز صرفا خدمات به‌عنوان یک واسط تبادل ارائه نمی‌دهد.

اما کاردانو با توسعه‌های ادامه‌دار خود همچنان به ارائه کاربردهای بیشتر می‌پردازد و توانسته خود را به‌عنوان یک پروژه چند کاره ثابت کند. معرفی قابلیت قرارداد هوشمند یکی از مهمترین پیشرفت‌های این پروژه بود که در سال 2021 با آپگرید آلونزو (Alonzo) پیاده‌سازی شد. به همین خاطر، از شبکه Cardano می‌توان برای توسعه برنامه‌های غیر متمرکز استفاده کرد.

ت ت
کدخبر: 172231 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها