آیا ویتامین E در رشد و تقویت موثر است؟

ویتامین‌ها در سلامتی بدن و تقویت و رشد موها می‌توانند تاثیر بسیاری داشته باشند. کمبود ویتامین‌ همانند افزایش بیش از اندازه آن‌ در بدن می‌تواند مضرات بسیاری به همراه داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا در رابطه با ویتامین E و فوایدی که می‌تواند برای سلامتی بدن و رشد موها داشته باشد اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

آیا ویتامین E در  رشد و تقویت موثر است؟

یکی از ویتامین‌های محلول در چربی که می‌تواند در سلامتی بدن نقش بسیار مهمی داشته باشد، ویتامینE است. این ویتامین مانند ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است و وظیفه این ویتامین آن است که مواد مضر و شیمیایی که به بدن آسیب می‌زند را از بین ببرد و تاثیر آن را خنثی کند. دانشمندان این ویتامین را در سال 1920 از جوانه گندم جدا کردند و آن را آلفا توکوفرول نامیدند. این ویتامین در لایه چربی دیواره داخلی سلول و دیواره خارجی آن قرار می‌گیرد، بدین ترتیب از تخریب دیواره سلولی جلوگیری می‌کند.

نقش ویتامین E در سلامتی بدن

27c90b3d-ff5e-4d2d-99c2-81c3409ebc95

این ویتامین در بدن انسان نقش آنتی اکسیدان را دارد و می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های خارجی محافظت کند. رادیکال‌های آزادی درون بدن وجود دارد که به بافت‌ها و اندام‌های داخلی آسیب می‌رساند، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از آسیب زدن به سلول‌های بدن و بافت‌های داخلی جلوگیری کنند. رادیکال‌های آزاد چون الکترون جفت نشده دارند برای جفت کردن الکترون‌های خود، از بدن انسان استفاده می‌کنند. آنتی اکسیدان موجود در این ویتامین از آسیب رگ‌های داخلی و سکته قلبی پیشگیری می‌کند. خاصیت ضدانعقادی خون می‌تواند به جریان خون در رگ‌ها و عدم تجمع پلاکت‌ها کمک بسیاری کند.

همچنین این ویتامین می‌تواند سطح ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های قلبی، بیماری‌های چشمی، آب مروارید، حملات عصبی و..... افزایش دهد. طبق تحقیقات دانشمندان، مردانی که از این ویتامین زیاد استفاده کنند و کمبود آن را در بدن نداشته باشند، 53 درصد کمتر از دیگران در معرض سرطان پروستات قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که مصرف این ویتامین می‌تواند در دوران بارداری به کاهش ابتلای نوزاد به آسم جلوگیری کند. نوزادانی که مادر آن‌ها در دوران بارداری کمبود ویتامین E داشته‌اند، پنج درصد بیش از دیگر نوزادان در خطر ابتلا به آسم قرار دارند.

نقش ویتامین E در سلامتی مو

288b2b9a-c0d5-4ad5-a3bc-1df9cedcd7c1

ویتامین E همانطور که در ابتدای این مطلب عنوان کردیم، در سلامت بدن نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر این موضوع می‌تواند به رشد موها کمک کرده و مانع از ریزش مو و کم پشتی موهای سرتان شود.

  • رشد مو: مصرف این ویتامین می‌تواند جریان خون را در کف سر افزایش دهد و این موضوع به رشد مجدد موهای سر کمک بسیاری خواهد کرد.
  • تقویت مو: مصرف ویتامین E  مانند هر مکمل دیگری می‌تواند به تقویت و رشد موها کمک بسیاری کند. پس بهتر است مصرف قرص ویتامین E یا مصرف مواد غذایی که شامل این ویتامین هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • رفع خشکی مو: ویتامین E می‌تواند موجب تولید روغن در پوست سر شود و از خشکی موها جلوگیری کند. از نظر پزشکی هنوز مشخص نیست که این ویتامین می‌تواند روغن تولید کند یا خیر. اما به رفع خشکی موها کمک بسیاری خواهد کرد.
  • پیشگیری از ریزش مو: آزمایشی که در سال 2010 انجام شد نشان داد که مصرف این ویتامین می‌تواند در جلوگیری از ریزش موهای سر و تحریک فولیکول‌های مو به رشد مجدد تاثیر بسزایی داشته باشد. خواص آنتی اکسیدان این ویتامین می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب فرد جلوگیری کند، از این رو مانع ریزش موهای سرتان خواهد شد.
  • تنظیم چربی کف سر: چربی بیش از اندازه در کف سر می‌تواند از رویش مجدد موها جلوگیری کرده و موجب ضعف ریشه موها شود. از این رو بهتر است با مصرف ویتامین E مقدار این چربی را کنترل کنید.

چطور ویتامین E مصرف کنیم؟

اگر از یک برنامه غذایی درست پیروی کنید، تمام نیاز بدن شما به ویتامین‌ها تامین خواهد شد. اما در صورتی که بدنتان کمبود ویتامین E داشته باشد با روش‌هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم می‌توانید نیاز بدن خود را تامین کنید:

  • تغذیه درست: خوشبختانه در بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌ها این ویتامین وجود دارد. شما می‌توانید با تنظیم برنامه غذایی خود و تنها با خوردن غذاهای مناسب، نیاز بدن خود را به ویتامین E تامین کنید. ازجمله مواد غذایی که سرشار از ویتامین E هستند عبارتنداز: سویا، اسفناج، کلم پیچ، بادام، ذرت، روغن آفتابگردان، آجیل، سبوس گندم، سیب زمینی و..... 
  • مصرف مکمل: بدن هر انسان بالغ و بزرگسالی روزانه، به 15 میلی گرم ویتامین E نیاز دارد. این نیاز یا از طریق خوردن غذاهای سرشار از ویتامین E یا از طریق مصرف مکمل تامین خواهد شد. در حال حاضر قرص‌های ویتامین E در دوزهای 100، 200، 400، 600، 1000 به بازار عرضه شده‌ است. بهتر است با مشورت پزشک اقدام به مصرف این مکمل‌ها نمایید.
  • مصرف محصولات مراقبتی مو دارای ویتامین E: ماسک مو و محصولات مراقبتی بسیاری وجود دارد که در ترکیبات ساخت آن‌ها از این ویتامین استفاده کرده‌اند. با توجه به مطلب منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف در رابطه با رویش مجدد مو: برای رویش مجدد مو ابتدا باید علت ریزش مو را شناسایی کنید، سپس به‌دنبال راه مناسب برای رشد مجدد مو باشید. آکادمی پوست آمریکا درمورد امکان رویش مجدد موها را با توجه به علت ریزش مو چنین می‌گوید: عواملی چون ژنتیک، بیماری، عوامل استرس زا، افزایش سن، شیمی درمانی و.... در ریزش موها و رشد مجدد آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

روزانه چقدر باید ویتامین ای مصرف کنیم؟

dff812fd-08be-47c3-9c5a-c95192105340

بدن هر انسان بالغی به روزانه 15 میلی گرم ویتامین E نیاز دارد. البته این مقدار در خانم‌های باردار و شیرده به 19 میلی گرم در روز می‌رسد. توجه داشته باشید که نباید در مصرف این ویتامین زیاده روی کرد، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند عوارض بسیاری به همراه داشته باشد.

علائم استفاده بیش از حد از ویتامین چیست؟

بدن هر انسان بالغی حداکثر به 1000 میلی گرم ویتامین نیاز دارد. جذب بیش از اندازه این ویتامین می‌تواند موجب آسیب‌های بسیاری به بدن شود که تاری دید، اسهال، سردرد، سرگیجه، معده درد، حالت تهوع، خستگی شدید، احساس ضعف و..... از نشانه‌های مصرف بیش از اندازه این ویتامین است.

جمع بندی

ویتامین E یک ریزمغذی است که بدن برای عملکرد بهتر به آن نیاز دارد. بسیاری از افراد به جای استفاده از غذاهای غنی از ویتامین E سعی می‌کنند از مکمل‌های آن استفاده کنند. قرص و کپسول‌های ویتامین E مناسب افرادی است که تمایلی به مصرف موادغذایی حاوی ویتامین E ندارند.

یکی از مزایای مهم استفاده از این ویتامین کمک به رشد مجدد موها است. علاوه بر مصرف ویتامین E استفاده از روش‌های پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد آن‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود. در پیشرفته ترین کلینیک کاشت مو تهران می‌توانید با اطمینان کامل این خدمات زیبایی را انجام دهید. کلینیک صدف از سال 1389 در زمینه پوست، مو و زیبایی شروع به فعالیت کرده و امروز پس از سالها فعالیت و کسب تجربه در این زمینه، به یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین مراکز زیبایی و سلامتی کشور تبدیل شده است.

رویکرد ما، همراه کردن دانش و تخصص با تجربه است تا در برخورد با شرایط خاص هر مراجعه‌کننده، صحیح‌ترین مشاوره و بهترین خدمات ارائه شود. هدف کلینیک صدف این است که در نهایت، شما احساس بهتری نسبت به چهره و اندام خود داشته باشید.

ت ت
کدخبر: 96961 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها
      • گرمای فصل بارانی در استان «اویتا» واقع در جنوب غرب ژاپن باعث شد زن سالخورده‌ای حین کار در مزرعه در ساعات ظهر دچار…